Zijn er ‘gezondere’ zoetmiddelen dan suiker?

Zijn er ‘gezondere’ zoetmiddelen dan suiker?

In Nederland krijgen we gemiddeld 1,5-2 keer te veel suikers binnen. En dan bedoelen we de ‘vrije suikers’. Dit zijn de toegevoegde suikers uit o.a. suikerbiet en suikerriet (kristalsuiker) , honing, siropen,  vruchtensappen  en vruchtenconcentraat. Dat te veel suikers binnenkrijgen niet gezond is, dat weten de meeste mensen wel. Het kan namelijk leiden tot overgewicht en daardoor diabetes type 2. Zijn er ‘gezondere’ zoetmiddelen dan suiker?

Regelmatig hoor ik mensen zeggen dat ze honing in de thee doen. Ze denken dat het gezonder is. Of mensen die bijvoorbeeld een cake bakken met kokosbloesemsuiker. Maar hoe zit dit eigenlijk? Zijn er ‘gezondere’ zoetmiddelen dan suiker? Hieronder een overzicht en oordeel zelf.

bron: nevotabel.nl

Conclusie 

Duidelijk is dat in de kokosbloesemsuiker de meeste voedingstoffen zitten.  Maar let wel: je moet wel 300 gram (=ruim 1100 kcal) hiervan eten, wil je bijvoorbeeld aan de ADH van kalium voldoen, dat is natuurlijk niet haalbaar. De smaak is wel heel anders van bovengenoemde zoetmakers, als je er daarom (veel) minder van gebruikt is het een beter alternatief.

Maar let wel op bij de koffie of thee: honingstick langnese: 8 gr=32 kcal

Suikerstick diverse merken 4 gram=16 kcal

Dus op de vraag: zijn er ‘gezondere’ zoetmiddelen dan suiker? is het antwoord simpel. Als je alle gewone suikers vervangt door de zogenaamde ‘gezondere varianten’, word je daar niet gezonder van. Dit komt omdat het vervangende middel vaak evenveel calorieën/koolhydraten bevat. Laat je niet misleiden door dit gezonde imago, maar gebruik de gekozen producten bewust. Het voelt misschien gezonder en het klinkt gezonder, maar alleen wanneer je alle soorten suiker beperkt gebruikt past het in een gezond en gebalanceerd eetpatroon.

Wellicht nog interessant: Hier kun je nog een artikel lezen met de vraag of suiker ongezond is. Hier heb je ook nog een artikel: waar zit allemaal suiker in?

, , , , , , ,
Vorig bericht
Zomer in de winter: palmbomenfruit
Volgend bericht
Tips om meer vezels te eten

Gerelateerde berichten

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.

Menu