gezonde borreltafel

Wat staat er op een gezonde borreltafel?

De zomermaanden komen er weer aan, tijd om te barbecuen. Of heb je vaak vrijmibo’s? Gezellig! Qua weegschaal is dat echter wat minder gezellig. Daarom hier tips om een semi-verantwoorde borreltafel op te zetten; een gezonde borreltafel!

Tips voor een gezonde borreltafel
  • Neem naast je frisje of je glas wijn ook een glas water. Dan weet je in elk geval zeker dat je geen calorierijke dranken drinkt omdat je dorst hebt
  • Zorg dat je niet met grote honger aanschuift. De kans is dan groter dat je dan meer eet dan wat je zou willen. Als je dus al weet dat je ’s avonds gaat borrelen, zorg dan dat je je ontbijt en lunch niet overslaat!
  • Zet ook 1 tot 2 salades op tafel. Bijvoorbeeld een mooi gekleurde salade met rode biet, pijnboompitjes en zachte geitenkaas, of een witlofsalade met appel en yoghurtdressing. Je kunt ook een lekker soepje op tafel zetten in mooie kleine kommetjes, dat ziet er hartstikke goed uit. Soep en salades vullen lekker, en groente is altijd goed! Natuurlijk kun je ook kiezen voor reepjes rauwkost met een lekkere dip, of spiesjes mozzarella-tomaat, of komkommer-toastjes.
  • Bedenk goed wat je wel en niet de moeite waard vindt om dik van te worden
  • Kijk eens kritisch naar de ingrediënten die je gebruikt. Mayonaise in een dipsaus kun je vaak ook vervangen door yoghurt, roomkaas in dadels ook door zuivelspread, en borrelnootjes ook door geroosterde kikkererwten. Voor hartige taart hebben we hier een slank recept staan. Als je in elk hapje 10-20 kcal kan besparen dan scheelt dat op 5 hapjes al 50-100 kcal: da’s algauw een snee brood!
Mijn ‘gezonde borreltafel’

Wat staat er op mijn borreltafel? Tomaten-mozzarellasalade, bietensalade, zelfgemaakte ceviche, dadels met zuivelspread, gevulde pepers, brood en lekkere kaasjes. En ook een goed glas wijn, want diëtisten zijn net mensen.

Nog op zoek naar gezonde opties? Wat dacht je van dressings zonder pakjes en zakjes? Of andere gezonde hapjes?

, , , , , ,
Vorig bericht
Het verschil tussen gele en groene courgettes
Volgend bericht
Recensie over diëtist Chelsea Emmen

Gerelateerde berichten

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.

Menu