Wat is een gezonde keuze in ontbijtgranen

Wat is een gezonde keuze in ontbijtgranen?

We gaan steeds meer variëren met producten en voeding, zo ook in ons ontbijt. Vroeger at men brood of pap, nu zijn er veel meer mogelijkheden, denk bijvoorbeeld aan ontbijtgranen. Het kan door alle soorten ontbijtgranen best lastig zijn om een gezond product te kiezen. Wat is een gezonde keuze in ontbijtgranen en waar moet je op letten?  

Wat zijn ontbijtgranen precies?

Eigenlijk zegt de naam het al: ontbijtgranen zijn producten die vaak bij het ontbijt gegeten worden. Voorbeelden hiervan zijn havermout, brinta en muesli. Deze producten worden vaak gegeten in combinatie met een zuivelproduct, zoals yoghurt of melk.

Belangrijk bij een ontbijt

Bij een ontbijt is het belangrijk dat het voldoende voedingsstoffen bevat zoals bijvoorbeeld vezels. Vezels geven namelijk een lang verzadigd gevoel en zorgen ervoor dat je niet meteen na een uur al weer trek hebt. Suiker is ook niet goed, dus het zou mooi zijn als een ontbijt niet teveel suikers bevat. Veel suikers geven een piek in je bloedsuikerspiegel en dat willen we juist liever niet. ’s Ochtends al veel suikers nemen, kan er ook voor zorgen dat je gedurende de dag meer zoete trek hebt. Het is ook belangrijk dat je ontbijtje niet teveel (verzadigd) vet bevat.

Waar letten we op?

We willen letten op de hoeveelheid vezels, suiker en ongezonde vetten. In de onderstaande worden een aantal ontbijtproducten vergeleken.

Product

 

Energie KH Suikers Eiwit Vetten VV Vezels
Havermout 375 kcal 59 gr 0,7 gr 14 gr 7 gr 1,5 gr 10 gr
Brinta 347 kcal 64 gr 4,6 gr 14 gr 1,9 gr 0,4 gr 10 gr
Quaker Oats express naturel 370 kcal 59 gr 1 gr 11 gr 7,7 gr 1,3 gr 10 gr
AH basic muesli 345 kcal 61 gr 7,5 gr 11 gr 4 gr 0,7 gr 9,5 gr
Zonnatura muesli noten en zaden 388 kcal 52,8 gr 9,1 gr 12,8 gr 11,6 gr 2 gr 10,7 gr
Zonnatura muesli rood fruit 355 kcal 59 gr 13 gr 11,6 gr 6 gr 1 gr 9,6 gr
Bolletje krokante ontbijtgranen 425 kcal 58 gr 6,8 gr 10 gr 14 gr 1,7 gr 12 gr
Chocolade cruesli 456 kcal 57 gr 17 gr 7,8 gr 20 gr 5,6 gr 9,8 gr
AH basic crunchy muesli 405 kcal 66 gr 22 gr 9 gr 9,5 gr 3,5 gr 9,5 gr
Coco pops 387 kcal 84 gr 30 gr 5,5 gr 2,5 gr 1 gr 3 gr
Cornflakes 378 kcal 84 gr 8 gr 7 gr 0,9 gr 0,2 gr 3 gr
Conclusie: wat is een gezonde keuze in ontbijtgranen?

De producten die eigenlijk het meest simpel zijn en die alleen uit eenvoudige graanvlokken bestaan (zoals havermout, brinta) eigenlijk altijd een goede keuze. Ze zitten laag in suikers, bevatten veel eiwit, weinig verzadigd vet en veel vezels. Bij sommige muesli’s zijn er dingen aan toegevoegd zoals noten of gedroogd fruit, waardoor er meer vet en suiker in kan zitten. Er mag best iets aan toegevoegd zijn maar let er op dat het niet teveel is en dat het niet dubbelop is. Eigenlijk alle producten met ‘harde’ en krokante brokken bevatten veel suiker en zijn een minder gezonde keuze, mede omdat ze vaak ook weinig vezels bevatten. Wil je toch liever eens iets krokants, dan kun je bijvoorbeeld kiezen voor de Bolletje krokante ontbijtgranen. Dit is een prima keuze in vergelijking met de krokante muesli’s.

In dit artikel lees je een review van de ontbijtgranen van Bolletje, de ovengebakken krokante ontbijtgranen. Lekker!

, , , , , , , , ,
Vorig bericht
De Kies ik Gezond app van het Voedingscentrum
Volgend bericht
Lekkere en gezonde traktaties voor op tafel

Gerelateerde berichten

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.

Menu