bewegende man

Sporten, waarom? Daarom!

“Waarom doe ik dit?!” Je bent aan het sporten in bijvoorbeeld de fitnessschool. Je hebt het heet, je hoofd is knalrood, je bent voor je gevoel uitgeput en denkt “waar is dit goed voor?!”

Soms is het moeilijk om te beginnen met sporten. Het voelt als een enorme drempel.. Maar toch hoor je overal dat het belangrijk om jezelf zo af en toe in het zweet te werken. Hoe zat dat ook alweer? Lees hieronder de gezondheidsvoordelen van sporten.

 

Fysieke voordelen:

1. Je krijgt een betere conditie want je longen hebben betere zuurstofuitwisseling met de bloedvaten. Hierdoor heb je gedurende meer energie tijdens je dagelijkse bezigheden, zoals bijvoorbeeld het huishouden of wanneer je op de fiets gaat naar de supermarkt.

2. Het verbeterd het functioneren van je hart, want je hartspieren worden sterker en groter, waardoor ze  minder vaak hoeft te pompen.

3. Je verbrandt calorieën, wat voordelig kan zijn als je wilt afvallen. Daarnaast krijg je meer spiermassa en wanneer je meer spiermassa hebt betekent dit dat je in rust méér calorieën verbrandt! Huh? Ja, echt! Hoe groter je spiermassa; hoe meer calorieën je verbrandt op een dag!

4. Sporten is goed tegen infecties. Door te sporten versterk je je immuunsysteem, wat dan weer tot gevolg heeft dat je veel minder snel vatbaar zult zijn voor infecties, schimmels, virussen en bacteriën.

Mentale voordelen:

1. Sporten geeft je een hogere zelfwaardering en meer zelfvertrouwen. Je krijgt een mooier en gezonder lichaam dankzij sport en lichaamsbeweging. Een strak en fit lichaam zorgt voor meer zelfvertrouwen en eigenwaarde. Zelfvertrouwen zorgt er op zijn beurt weer voor dat je moeilijke situaties beter te lijf kunt gaan en beter bestand bent tegen stress.

2. Sporten maakt je hoofd leeg en je maakt anti-stress stoffen aan. Stress wordt in de hand gewerkt door je eigen gedachten. Door stress ga je dubben, piekeren en doemdenken; dit zorgt weer voor meer stress. Lichaamsbeweging is een uitstekende methode om negatieve gedachtegangen en hersenspinsels te doorbreken!

3. Sporten geeft je een blij en gelukzalig gevoel. Onder invloed van sport komen er hormonen & neurotransmitters vrij in je hersenen, waaronder endorfine, adrenaline, serotonine en dopamine. Deze stofjes zorgen voor een blij en gelukzalig gevoel. Doordat lichaamsbeweging je een blij gevoel geeft, helpt sport en fitness je effectief te ont-stressen. Nog een reden dus dat sport een uitstekende anti stress-behandeling is!

Voldoende beweging betekent 30 minuten per dag matig inspannend bewegen. Dus wanneer je een kwartier naar je school/werk fietst en weer terug, zit je hier al snel op. Maar het is natuurlijk nooit erg om extra beweging te krijgen. Maar hoe kan je jezelf hier tot motiveren om je zelf van die bank af te slepen en daadwerkelijk te gaan sporten? Lees onze tips hiervoor in het volgende artikel komende zondag!

Wil je echt meer bewegen? Wellicht helpt het creëren van nieuwe gewoontes je. En heb je al eens gehoord van het overloadprincipe?

, , ,
Vorig bericht
Hoe veel kilo’s wil jij afvallen?
Volgend bericht
Tips om te beginnen met sporten

Gerelateerde berichten

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.

Menu