waarom sporten? daarom!

Sporten, waarom? Daarom!

“Waarom doe ik dit?!” Je bent aan het sporten in bijvoorbeeld de fitnessschool. Je hebt het heet, je hoofd is knalrood, je bent voor je gevoel uitgeput en denkt “waar is dit goed voor?!” Soms is het moeilijk om te beginnen met sporten. Het voelt als een enorme drempel. Toch hoor je overal dat het belangrijk om jezelf zo af en toe in het zweet te werken. Hoe zat dat ook alweer? Lees hieronder de gezondheidsvoordelen van sporten en waarom het dus ‘nut’ heeft om te beginnen met sporten!

 

Fysieke voordelen:

  1. Betere conditie – Je krijgt een betere conditie want je longen hebben betere zuurstofuitwisseling met de bloedvaten [1]. Hierdoor heb je gedurende meer energie tijdens je dagelijkse bezigheden, zoals bijvoorbeeld het huishouden of wanneer je op de fiets gaat naar de supermarkt.
  2. Goed voor hart en vaten – Je hart wordt sterker door vergroting en versterking van hartpieren. Daarbij helpt sporten voor een lagere bloeddruk, een hogere insulinegevoeligheid en betere cholesterolwaarden in het bloed [2].
  3. Helpt bij gewichtsverlies – Door te bewegen verbrand je meer calorieën (energie)! Het ‘gebruiken’ van je spieren leidt tot een hoger energieverbruik dan wanneer je vooral zit of ligt [1]! Bewegen draagt dus bij aan gewichtsverlies (verlies van vetmassa)!
  4. Versterkt immuunsysteem – Sporten is goed tegen infecties. Door te sporten versterk je je immuunsysteem, wat dan weer tot gevolg heeft dat je veel minder snel vatbaar zult zijn voor infecties, schimmels, virussen en bacteriën [3].

Mentale voordelen:

  1. Hogere zelfwaardering en meer zelfvertrouwen – Sporten geeft je een hogere zelfwaardering en meer zelfvertrouwen. Je krijgt een mooier en gezonder lichaam dankzij sport en lichaamsbeweging. Een fit lichaam zorgt voor meer zelfvertrouwen en eigenwaarde. Zelfvertrouwen zorgt er op zijn beurt weer voor dat je moeilijke situaties beter te lijf kunt gaan en beter bestand bent tegen stress.
  2. Geluksgevoel en ont-stressen – Sporten geeft je daarnaast een blij en gelukzalig gevoel en helpt daarmee te ont-stressen! Onder invloed van sport komen er namelijk hormonen en neurotransmitters vrij in je hersenen, waaronder endorfine, adrenaline, serotonine en dopamine [4]. Deze stofjes zorgen voor een blij en gelukzalig gevoel. Doordat jij je gelukkiger gaat voelen, kun je gemakkelijker gedachten en gevoelens doorbreken die stress veroorzaken. Met als gevolg: je ervaart meer rust!
  3. Betere (mentale) gezondheid bij mensen met stemmingsstoornissen – Een andere interessante ontdekking is dat lichaamsbeweging ontstekingen vermindert via verschillende processen in het lichaam. Dit kan bijdragen aan een betere (mentale) gezondheid bij mensen die lijden aan stemmingsstoornissen [4].

Voordelen van sporten op je mentale gezondheid

Wat is voldoende beweging

Voldoende beweging minimaal 2,5 uur verspreid over de week te bewegen en daarnaast twee keer per week aan spier- en botversterkende activiteiten te doen [5]. Dus wanneer je een kwartier naar je school/werk fietst en weer terug, zit je hier al snel op. Het is natuurlijk nooit erg om extra beweging te krijgen.

Beginnen met sporten

In deze blog heb je genoeg voordelen kunnen ontdekken om vandaag te beginnen met sporten! De vraag is: hoe kan je jezelf hier tot motiveren om je zelf van die bank af te slepen en daadwerkelijk te gaan sporten? Lees onze tips om te beginnen met sporten!

Wil je echt meer bewegen? Wellicht helpt het creëren van nieuwe gewoontes je. En heb je al eens gehoord van het overloadprincipe?

Bronnen

  • [1] Kemper, H. C. G. (2018). Het belang van sport en bewegen voor het handhaven van een gezond lichaamsgewicht. In Informatorium voor Voeding en Diëtetiek(pp. 21-38). Bohn Stafleu van Loghum, Houten.
  • [2] Nystoriak, M. A., & Bhatnagar, A. (2018). Cardiovascular effects and benefits of exercise. Frontiers in cardiovascular medicine5, 135.
  • [3] Haaland, Derek A MD, MSc*; Sabljic, Thomas F; Baribeau, Danielle A; Mukovozov, Ilya M; Hart, Lawrence E MBBCh, MSc*. Is Regular Exercise a Friend or Foe of the Aging Immune System? A Systematic Review. Clinical Journal of Sport Medicine: November 2008 – Volume 18 – Issue 6 – p 539-548 doi: 10.1097/JSM.0b013e3181865eec
  • [4] Mikkelsen, K., Stojanovska, L., Polenakovic, M., Bosevski, M., & Apostolopoulos, V. (2017). Exercise and mental health. Maturitas106, 48-56.
  • [5] Gezondheidsraad. (2017, 22 augustus). Beweegrichtlijnen 2017. Gezondheidsraad [Internet Site]. Beschikbaar via: https://www.gezondheidsraad.nl/documenten/adviezen/2017/08/22/beweegrichtlijnen-2017
, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,
Vorig bericht
Hoeveel noten en welke soorten heb je per dag nodig?
Volgend bericht
Feit of fabel: is donker brood gezonder?

Gerelateerde berichten

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
Geef een geldig e-mailadres op.