honger na het eten van een appel

Waarom krijg je honger na het eten van een appel?

Je wilt gezond eten, een beetje op de lijn letten en kiest daarom als tussendoortje een appel in plaatst van iets lekkers. Goed bezig! Maar na het eten van je appel komt je honger des te sneller weer terug. Herken je dat? In de praktijk horen wij het vaak, maar eigenlijk hebben we er geen verklaring voor. Honger na het eten van een appel? Marian ging op onderzoek uit!

Als we het googelen worden er verschillende redenen gegeven voor honger na het eten van een appel:
  • Appels bevatten bepaalde enzymen. Deze enzymen stimuleren de stofwisseling. Daarom krijg je er sneller honger van, is één van de speculaties. Maar andere fruitsoorten, zoals kiwi’s en sinaasappels, bevatten ook enzymen. Waarom krijgen we dan alleen honger na het eten van een appel? 
  • De zuren in een appel zouden de oorzaak van je hongergevoel zijn. Door het eten van een appel stijgt de zuurgraad van de maag en daardoor krijgen je hersenen een signaal dat de maag weer leeg is. Dit lijkt ons zeer onwaarschijnlijk aangezien de maag altijd zo zuur is als een Granny Smith.
  • Het zou ook te maken kunnen hebben met de fruitsuikers die in een appel zitten. Hierdoor zou je bloedspiegel snel stijgen. Dan wordt er insuline aangemaakt. Dit zou er voor moeten zorgen dat deze suikers in onze lichaamscellen terechtkomen. Je bloedsuiker daalt dan weer en daardoor kun jij je loom en lusteloos voelen (de bekende after dinner dip) waardoor je juist weer trekt krijgt in iets zoets. Toch blijkt als we verder lezen dat een appel een lage Glychemische Index heeft. Dat betekent dat de koolhydraten (lees: vruchtensuikers) langzaam worden opgenomen in het bloed.
  • De appel is ook erg populair in dieetland, bijvoorbeeld het gebruik van appelazijn, het appeldieet en de appelcapsules. In deze gevallen wordt er juist beweerd dat de appel een eetlustremmende werking heeft. Een appeltje voor de dorst werkt in ieder geval wel.

 

Conclusie honger na het eten van een appel: hoe?

Er is geen wetenschappelijk bewijs voor het hongergevoel na het eten van een appel. Dit is nooit onderzocht lezen we op de website van Het Voedingscentrum. En eigenlijk zou het ook niet kunnen aangezien je wel voedingsstoffen binnen krijgt. Het verzadigingsgehalte van een appel is wel onderzocht, en toen deed onze groene vriend het erg goed in vergelijking met andere voedingsmiddelen.

Wat kun je doen als je hier wel last van hebt? Neem de appel in combinatie met iets anders, bijvoorbeeld een ander stuk fruit, een schaaltje yoghurt of kwark of een handje noten. In dit artikel lees je hoeveel noten en welke soorten noten je op een dag mag. Wellicht vind je dit artikel ook interessant, dit gaat over verschillende soorten honger. En trouwens, je zou de appel ook vooraf aan een hoofdmaaltijd kunnen nemen!

Wie herkent dit trekgevoel na het eten van een appel?

, , , , , ,
Vorig bericht
Wat is tarwegras?
Volgend bericht
5x gezonde voeding om mee te nemen

Gerelateerde berichten

2 reacties. Reactie plaatsen

  • Leuk artikel! En herkenbaar. Bij mij en mijn kinderen niet alleen na het eten van een appel maar ook na het eten van bijv. een banaan (gaat wel beter dan appel). Een kiwi geeft weer niet zo snel honger (honger als: trillen, zweten, meer kunnen denken). Blijkbaar door andere stofjes in de kiwi die de suikeropname vertragen. Enorm piek- en daleffect heeft snoep. Een van de redenen dat we dat vrijwel nooit in huis te hebben. Effect van snoep of iets met veel snelle suikers en geen tot weinig langzame koolhydraten erbij geeft mij een zeer snel piekende en direct daarna dalende bloedsuiker (tot ver onder normale waarden). Het zou goed zijn als het algemeen bekend was dat een tussendoortje met (bijna) alleen snelle suikers een enorme piek en daling geeft in bloedsuikerwaarden. In voorlichting over gezond eten wordt vaak fruit geadviseerd en op school is er ‘fruitdag’, waarop mijn zoons trillend en soms huilend van lage bloedsuiker thuiskomen. Een goed advies zou zijn zoals je al noemt: neem bij het fruit iets zoals noten. En zoetigheid altijd in combinatie met langzame koolhydraten. Puur snoep gaat hartstikke fout, maar volkoren brood met hagelslag gaat prima.

    Beantwoorden
    • Marian Faber
      24 oktober 2018 15:02

      Hoi Mariska,

      Ja bizar hé hoeveel suiker invloed heeft op ons gevoel van verzadiging. Grappig dat jij dat ook zo merkt.

      Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.

Menu