Waarin verschillen de groene, gele en rode paprika

Waarin verschillen de groene, gele en rode paprika?  

De paprika is in vele keukens een veel gebruikt ingrediënt. Het brengt niet alleen wat extra kleur in gerechten, maar ook smaak (heel subtiel) en is erg veelzijdig in gebruik. Zowel in warme als koude gerechten, maar ook als tussendoortje zijn ze populair. In de supermarkten zijn ze zowel los, als in de welbekende ‘stoplicht verpakking’ te verkrijgen. Maar waarin verschillen de paprika’s nog meer, behalve de kleur? En wat zegt de kleur over de paprika? Waarin verschillen de groene, gele en rode paprika?

De paprika valt onder de zogeheten vruchtgroenten en heeft bij het telen de voorkeur voor een warm en zonnig klimaat. Tijdens het rijpingsproces verandert de paprika van kleur, van groen naar bijvoorbeeld geel of rood. De groene paprika is dus in principe de onrijpe variant. De paprika valt net zoals de aubergine, tomaten, aardappelen en de Spaanse peper onder de nachtschadefamilie.  

 
Smaak en voedingswaarde van paprika

Qua smaak, is de groene paprika wat bitterder dan de rode, die meer een zoete smaak heeft. De oranje/gele zitten daar een beetje tussen in. Paprikabestaan voor ongeveer 92% uit water, leveren voedingsvezels en zijn van nature rijk aan bèta caroteen, vitamine C en kalium. De rode paprika bevat zelfs 2x zoveel vitamine C dan de groene. In de tabel hieronder staan de verschillen van bovengenoemde voedingsstoffen (per 100g) per kleur van de paprika in het kort weergegeven:   

Waarin verschillen de groene, gele en rode paprika? 
  Groen  Geel  Oranje  Rood 
Voedingsvezel  2,5 g  2,5 g  1,7 g  1,8 g 
Bèta caroteen  176mcg  79 mcg  180 mcg  742 mcg 
Vitamine C  71 mg  114 mg  133 mg  150 mg 
Kalium  178 mg  216 mg  210 mg  299 mg 

 

Voedingsvezels helpen ons lichaam bij een goede spijsvertering en verminderen de kans op hart- en vaatziekten, diabetes type 2 en darmkanker. Daarnaast geven ze na het eten een verzadigd gevoel wat kan helpen om overgewicht te voorkomen.  

Bèta caroteen wordt ook wel een pro-vitamine genoemd. Dit zijn stoffen die ons lichaam zelf kan omzetten in vitamines. Ons lichaam kan bèta caroteen omzetten in vitamine A. Bèta caroteen (ook wel provitamine A genoemd) speelt een belangrijke rol bij de weerstand, gezonde groei, huid en ogen. Ook heeft het invloed op de gezondheid van tanden en botten. Gele/oranje groente en fruitsoorten danken hun kleurtje aan het stofje bèta caroteen.   

Vitamine C (ook wel met een moeilijk woord ascorbinezuur genoemd) hebben we ten eerste nodig voor onze weerstand. Daarnaast zorgt deze vitamine ook voor voldoende energie en het goed functioneren van ons zenuwstelselVitamine C helpt ook bij het gezond houden van onze botten, tanden, huid en bloedvaten en bevordert de opname van ijzer in ons lichaam. Verder staat vitamine C ook wel bekend als antioxidant, wat wil zeggen dat deze ons beschermt tegen schade aan cellen en weefsels in het lichaam.  

 Kalium is een mineraal en is betrokken bij het reguleren van de bloeddruk en vochtbalans in ons lichaam. Daarnaast is kalium nodig voor de zenuwprikkelgeleiding, de energiehuishouding en het samentrekken van de spieren.  

 

Nog een paar leuke weetjes 
  • Er bestaan ook witte, paarse en bruine paprika’s  
  • Wanneer je de paarse paprika verhit, kleurt deze groen 
  • Paprika’s zijn er ook in verschillende vormen (rechthoekig, geblokt, langwerpig)zoals bijvoorbeeld de puntpaprika, de witte is ook langwerpig van vorm 
  • Een rode paprika bevat 2x zoveel vitamine C dan een sinaasappel (ter vergelijking: een sinaasappel bevat per 100g 51mg en de rode paprika per100g 150 mg vitamine c) 
  • Sommige mensen (met hooikoorts) geven aan allergische klachten te ervaren na het eten van één van deze groenten. Dit komt waarschijnlijk doordat de allergenen van die specifieke pollen (bomen, planten of grassen) sterk lijken op die van deze groenten. Hierdoor vindt er een kruisreactie plaats en kunnen allergische klachten ontstaan (kruisallergie). Dit komt eigenlijk zelden voor.  

 

 Conclusie: waarin verschillen de groene, gele en rode paprika?

Gekeken naar de voedingswaarde scoort de rode paprika over het algemeen het hoogst, hoewel de groene en gele paprika winnen als het om voedingsvezels gaat. Daarbij leent de ene kleur zich qua smaak misschien iets meer voor warme gerechten en de ander voor koude gerechten zoals bijvoorbeeld gele in salades. Toch bevatten ze allemaal een ruime hoeveelheid goede voedingsstoffen, dus blijf vooral lekker variëren en breng kleur aan de maaltijden! [Symbool]  

Wat is jouw favoriete gerecht met paprika? Wij schreven ooit een recept met gevulde paprika. En wist je dat je met paprika ook een heerlijke Marrokkaanse salade (taktouka) kunt maken? 

, , , , ,
Vorig bericht
Hoge bloeddruk
Volgend bericht
Achter de schermen bij diëtist Jessica

Gerelateerde berichten

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.

Menu