voeding en een gezond gebit

Voeding en een gezond gebit

Voeding en een gezond gebit; het is van invloed op elkaar! Daarom leek het mij, Jellina, eens leuk om hier eens een blog over te schrijven. Maar ik ben natuurlijk diëtist, dus mondgezondheid is niet mijn vak. Vandaar dat ik mondhygiënistes Yvonne en Shaneilys heb ingeschakeld, voor een klein lesje over voeding en onze tanden.

Je soort voeding en je aantal eetmomenten hebben invloed op je algehele gezondheid maar ook op je gebit. Bepaalde voedingsmiddelen kunnen klachten in de mond veroorzaken zoals, cariës (gaatjes), ontstoken tandvlees en erosie. Veel voedingsmiddelen bevatten suikers: natuurlijke suikers en toegevoegde suiker. Deze suikers worden wanneer je ze eet verwerkt tot zuren. Dat zuur kan je gebit aantasten en dus zorgen voor klachten. Voor het behouden van een gezonde mond is het dus van belang om een gezonde eetpatroon, en een goede mondhygiëne te hebben.

 

Voeding en een gezond gebit: wat is goed voor mijn gebit en wat is minder goed?

Een goed voedingspatroon is goed voor het gebit en voor je hele lichaam. Dit houdt in: een regelmatig  eetmomenten per dag: 3 hoofdmaaltijden en maximaal 4 tussendoortjes. Suikers en zuren die je eet worden door je lichaam opgenomen, net als alle andere voedingsstoffen. Suikers en zuren uit bijvoorbeeld frisdrank, vruchtensap en zoetigheid kunnen erosie veroorzaken. Daarnaast vormt er tandplak op het oppervlak van je tanden en kiezen, wat je tanden erg kan beschadigen.

Je speeksel heeft daarentegen een neutraliserende werking en kan gestimuleerd worden door het kauwen van bijvoorbeeld kauwgom. Meeste kauwgom bevatten  suikers die minder goed zijn voor het gebit, maar tegenwoordig bestaat er ook kauwgom gemaakt met suikervervangers zoals xylitol of sorbitol.  Verder is het natuurlijk belangrijk om er op te letten dat je zo gezond mogelijk eet, en weinig suikerrijke producten kiest.

 

Voeding en een gezond gebit: hoe moet ik poetsen en wanneer?

Om gaatjes of tandvleesaandoeningen te voorkomen is het natuurlijk belangrijk om je tanden te poetsen. Gebruik bij voorkeur een elektrische tandenborstel en neem minimaal 2 minuten de tijd om je tanden grondig te poetsen. Poets je tanden nooit direct na het eten of drinken van zure dranken of voedingsmiddelen! Wacht ongeveer één uur en neemt na het laatste poetsmoment voor het slapen geen eten of drinken meer. Poets je tanden twee keer per dag 2 minuten met fluoridetandpasta. Op de verpakking van een tandpasta is vaak te lezen voor welke leeftijdsgroep(en) het is gemaakt en hoeveel fluoride het bevat. Vergeet ook je tong niet! Hier blijven vaak bacteriën op achter die geurtjes kunnen veroorzaken. Je kunt je tong reinigen met een tandenborstel en wat lauw water of een tongschraper. Met een tongschraper kun je makkelijk de bacteriën op het achterste gedeelte van de tong verwijderen.

 

Voeding en een gezond gebit: flos, rager of stoker?

Door te poetsen krijg je het grootste gedeelte van je gebit schoon, maar er zijn ook nog interdentale ruimtes. Dit zijn de ruimtes tussen de tand en kiezen, die erg moeilijk te bereiken met een tandenborstel. Hierdoor komt het vaak voor dat meest gaatje tussen de tanden ontstaan. Er zijn 3 verschillende middelen om interdentaal schoon te maken, namelijk een rager, een stoker of een flosdraad. Deze middelen zorgen er voor dat de tandvlees als het ware gemasseerd wordt, schoon en gezond blijft. Let op, gezonde tandvlees bloedt niet! Bloedend tandvlees betekend ontstoken tandvlees. Je  mondhygiënist kan je helpen met het kiezen van een interdentale middel die het beste bij jou past.
 

Tips omtrent voeding en een gezond gebit:
  • Drinkt voldoende water en neem zo weinig mogelijk zure producten zoals frisdrank en vruchtensappen
  • Als je toch zure dranken zoals, frisdrank of vruchtensap neemt, gebruik dan het liefst een rietje, en slik je drinken snel door
  • Gebruik een zachte tandenborstel en oefen een licht druk op de tandenborstel tijdens poetsen
  • Hoe smaller de kop van de tandenborstel, hoe makkelijker de achterste kiezen te bereiken zijn
  • Ga regelmatig naar de tandarts voor controle en ga naar de mondhygiënist voor adviezen passend bij jou gebit

 

Door mondhygiënisten Yvonne Manz en Shaneilys Eliana Schoop, Grootegast

 

Benieuwd naar nog meer blogs? Check onze pagina!

, , , , ,
Vorig bericht
Achter de schermen bij diëtist Chelsea
Volgend bericht
Specialisme van diëtist Chelsea

Gerelateerde berichten

1 reactie. Reactie plaatsen

  • Goede en waardevolle tips over voeding in relatie tot het gezonde gebit. Ik lees hier zoveel onzin over. Dat je meer melk zou moeten drinken, bijvoorbeeld. Het komt in de eerste instantie neer op niet snoepen en het gebit goed verzorgen. Ik werd zo ook opgevoed en heb daarom nu nog altijd een goed gebit.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.

Menu