Vitamine D

Vitamine D supplement: nodig of niet?

Regelmatig krijg ik de vraag of het nu echt nodig is om vitamine D supplement bij te slikken. Je hoort er veel over, maar hoe zit het nu precies met deze onmisbare vitamine? In dit artikel geef ik je een stukje opheldering hierover.

 

Wat is vitamine D precies?

Vitamine D is een vitamine die ons lichaam zelf kan aanmaken. Hiervoor is zonlicht nodig. Helaas hebben wij in Nederland (voor ons gevoel) niet veel zonlicht, helemaal niet in deze tijd van het jaar. Ook zit vitamine D in bepaalde voedingsmiddelen zoals in vette vissoorten (zoals haring, zalm en makreel), maar ook in een wat lager gehalte in vlees en eieren. In de Nederlandse halvarines, margarines en bakboters zit vitamine D toegevoegd. Dit is om er voor te zorgen dat de bevolking wat extra vitamine D binnen krijgt. Vitamine D is een vet-oplosbare vitamine: het wordt beter opgenomen in de darmen wanneer er vet aanwezig is. Ons lichaam slaat deze vitamine op in o.a. vetweefsel

Waarom is vitamine D belangrijk?

Vitamine D heeft een belangrijke functie in het gezond houden van ons immuunsysteem en bij het goed functioneren van onze spieren. Daarnaast zorgt vitamine D er voor dat ons lichaam calcium kan opnemen, en over kan brengen naar onze botten tijdens de groei, maar ook is vitamine D nodig om botontkalking tegen te gaan, en daarmee het risico van osteoporose op latere leeftijd te verminderen.  Van belang voor alle leeftijden dus!

Hoeveel heb ik nodig?

Voor iedereen geldt een dagelijkse aanbevolen hoeveelheid van 10 microgram vitamine D. Alleen mensen van boven de 70 moeten 20 microgram per dag binnen krijgen. De oudere huid is minder goed in staat om voldoende vitamine D te produceren, en daarnaast hebben heb je hoe ouder je wordt, meer vitamine D nodig om je botten gezond te houden.

Hoe krijg ik voldoende vitamine D binnen?
Veel mensen krijgen voldoende vitamine D binnen via de zon en voeding. Het advies is om elke dag een kwartier tot een half uur tussen 11.00 uur en 15.00 uur met in ieder geval je hoofd en handen onbedekt in de zon te zijn. Daarnaast krijg je vitamine D binnen als je gevarieerd eet met in ieder geval halvarine of margarine, vloeibaar bak- en braadvet en minimaal één keer per week een portie vette vis.

Zou ik vitamine D bij moeten slikken?
Sommige groepen hebben meer vitamine D nodig dan ze uit zonlicht en voeding kunnen halen, zoals jonge kinderen, zwangere vrouwen, ouderen en mensen met een getinte of donkere huid. Mensen met een getinte of donkere huid maken minder vitamine D aan in de zon. Voor deze groepen wordt extra vitamine D geadviseerd. In de tabel hieronder staat precies welke groep hoeveel vitamine D bij zou moeten slikken volgens de Gezondheidsraad.

Vitamine D supplement

Net als voor alle vitamines geldt: te veel is ook niet goed. Neem dus geen supplement wanneer je deze niet nodig hebt. Benieuwd of jij voldoende vitamine D binnenkrijgt? Laat je diëtist je voeding eens berekenen en je krijgt er meer duidelijkheid over. Of bij twijfel; ga dan eerst naar de huisarts en vraag een bloedonderzoek aan. Wanneer je graag wilt starten met Vitamine D suppletmenten, dan raden wij deze vitamine D tabletten van Vitals aan. Houd je niet van pillen slikken? Probeer dan eens deze vitamine D druppels!

, , , , , ,
Vorig bericht
Review Gold & Green Pulled oats
Volgend bericht
Review: diëten vergelijken

Gerelateerde berichten

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.

Menu