goede nachtrust

Tips voor een goede nachtrust

Bij een gezonde leefstijl hoort ook een goede nachtrust. Daar denk je misschien niet direct aan, maar het is onwijs belangrijk!  Door het slapen herstel ons lichaam en wordt onze energie weer aangevuld, het brein verwerkt de dag zodat we de volgende dag weer fris kunnen beginnen.

Vooral als je bezig bent met afvallen, sporten en gezond eten is een goede nachtrust een must. Het helpt namelijk met je doel te behalen. Want wanneer je moe bent heb je sneller een hongergevoel (je lichaam vraagt om energie), en kun je de workouts die je doet wellicht minder goed uitvoeren.

Dus hierbij een aantal tips voor een goede nachtrust:

De omgeving:

Overdag kun je er ook al iets aan doen om ‘s nachts lekker te slapen. Ga naar buiten en stel je huid bloot aan daglicht, daarvoor hoeft de zon niet perse volop te schijnen. Wanneer het begint te schemeren, dim dan ook de lichten in huis, zo komt je lichaam ook steeds meer in de slaapmodus.  Doe ook de verwarming een tandje naar beneden en zorg voor schone lucht en voldoende ventilatie in je slaapkamer, dus laat altijd een raam op een kiertje. De meest ideale slaap temperatuur is ongeveer 15 graden. Hoe donkerder de slaapkamer is, hoe beter je slaapt. Zorg dus voor goede verduisterde gordijnen.

Een avond ritueel:

Om goed te kunnen slapen moet je ontspannen en relaxed zijn. Wanneer je nog druk bent in je hoofd of in je lijf zal het erg lastig zijn om in slaap te vallen. Daarom kan een avondritueel erg handig zijn om in een ontspannen modus te komen, je lichaam weet daardoor dat het tijd is om te gaan slapen. Hoe? Neem een warme douche of ga lekker in bad. Lees een half uurtje voordat je gaat slapen in je favoriete boek, dit heeft de voorkeur ten opzichte van de TV. Want elektronische apparaten geven altijd licht en soms hard geluid, wat ons brein belemmerd om te ontspannen. Zet rustgevende muziek op of schrijf je gedachten in een dagboek.

Ritme en regelmaat:

Ons lichaam functioneert het beste als er ritme en regelmaat in de dag zit. Dat geldt zowel met het voedingspatroon als met het slaappatroon. Ga dus op ongeveer dezelfde tijd naar bed en sta op dezelfde tijd op. Wijk hier ook in het weekend niet teveel vanaf, dat kan je slaap- waakritme goed verstoren! Dit is ook de reden dat we zondag avond vaak slechter slapen. Voorkom dat je powernap’s overdag nodig hebt, deze maken je vaak alleen maar vermoeider en gooien je slaap- waakritme in de war. Ga liever eerder naar bed of slaap een uurtje langer uit. Wanneer je echt niet in slaap kunt komen ‘s avonds, blijf dan niet gefrustreerd in bed liggen. Stap er weer uit en doe iets ontspannends.

Voeding:

Ook voeding kan een goede nachtrust beïnvloeden. Zo hebben sommige mensen moeite met slapen wanneer ze kort daarvoor nog een (grote) maaltijd hebben gegeten. Sommige mensen zijn gevoelig voor theïne of cafeïne uit thee of koffie. Herken je dat? Drink dan na 15:00 uur ‘s middags geen koffie of thee meer, of kies voor decafé of een vruchtenthee. Ook alcohol kan je goede nachtrust behoorlijk verstoren. Ondanks dat je lekker snel inslaapt, blijf je de hele nacht wat onrustig en slaap je minder diep.

Voedingstip: Neem ‘s avonds een banaan!

Huh? Ja echt, het eten van een banaan voor het slapen gaan kan helpen bij een goede nachtrust, aldus gezondheidsdeskundigen. Bananen bevatten tryptofaan, een aminozuur dat zorgt voor aanmaak van de chemische stof serotonine in de hersenen, wat een kalmerende en slaapbevorderende werking heeft. Bron: NSWO

, , , , , , , , , , ,
Vorig bericht
Supermarkt verleidingen, hoe weersta je ze?
Volgend bericht
Nicole gebruikt geen insuline meer

Gerelateerde berichten

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.

Menu