Nu de sportscholen dicht zijn, kun je natuurlijk niet sporten. De een heeft een homegym, de ander loopt een stuk door de supermarkt op een dag. Het verschilt per persoon. Het is toch belangrijk om wel voldoende te bewegen. Desnoods plak je zelf een moment in per dag wanneer je een stuk gaat wandelen. Bij deze: tips om tijdens corona gezond en fit te blijven!

Tips om tijdens corona gezond en fit te blijven

Nu de sportscholen dicht zijn, kun je natuurlijk niet sporten. De een heeft een homegym, de ander loopt een stuk door de supermarkt op een dag om de dagelijkse boodschappen te halen en daar blijft het bij. Het verschilt per persoon. Het is toch belangrijk om wel voldoende te bewegen en gezond te blijven eten. Desnoods plan je zelf een moment in per dag wanneer je een stuk gaat wandelen. Bij deze: tips om tijdens corona gezond en fit te blijven!

 

Dit zijn een hoop tips om tijdens corona gezond en fit te blijven. Succes!

Tip 1:  hou structuur/ritme

Doe zoveel mogelijk zoals je dat normaal ook deed. Dus sta op tijd op, ontbijt zoals je dat deed. Als je thuis werkt, plan je pauzemomenten. Ga dan ook echt achter je computer weg. Neem even de tijd voor je tussendoortje, je lunch enz. Hou je eet en beweegmomenten zoveel mogelijk hetzelfde.

 

Tip 2: maak een (week)planning met wat je wilt gaan eten

Plan een aantal dagen vooruit of misschien zelfs wel voor een week. Blijf thuis is het advies en ga dus ook alleen naar de winkel wanneer het echt moet.  Dan is het handig als je weet wat je in de winkel moet halen. Een planning helpt je daarbij. Aan de hand van je planning maak je je boodschappenlijstje. Zo kan je snel de winkel door en kan je je supermarkt bezoekjes beperken tot 1-2 x per week.

Wil je helemaal niet naar de winkel: dan kan je de bezorgservice gebruiken die de meeste supermarkten nu wel gebruiken. Let wel even goed op levertijden. Die kunnen in deze tijd wellicht wat langer zijn.

 

Tip 3: Is eigenlijk gelinkt aan tip 2,  haal zo weinig mogelijk lekkers in huis

Door dat je gaat plannen en je gaat houden aan je boodschappenlijst is dit een stuk makkelijker! En natuurlijk zeg ik niet dan je nooit meer wat lekkers mag maar dit kan je dus ook gewoon in je planning verwerken. Bijvoorbeeld zaterdag avond een chippie bij de film. Prima natuurlijk! Maar op je boodschappenlijst staat dan 1 zak chips en op is op 😊  Plan maximaal 3 lekkere snacks per week. Dus bijvoorbeeld 1 schaaltje!! Chips, 1 lekkere koek en 1 warme snack zoals een patatje.

 

Tip 4: Ga niet met honger naar de winkel

Dat is funest! Maar dat is het altijd, niet alleen tijdens corona crisis. Herken je vast wel? Dus plan ook je supermarkt bezoekjes. Ga na je ontbijt, lunch of avondeten. In de avond is het sowieso lekker rustig in de winkel 😊

 

Tip 5: Blijf in beweging

Balen, alle sportscholen dicht! Maar geen reden om niks meer te doen. Blijf gezond en fit. Hou bijvoorbeeld de tijden aan die je normaal ook aan sport deed. Dan houd je je vaste ritme meer weer aan. En daar doen wij het toch vaak wel het beste op.

Zoek eens op internet/youtube en zoek naar de workouts die jij leuk vindt. Het geen wat jij het leukst vindt doe toch je het snelst en houd je ook het langste vol.

Kijk op de website/facebook pagina van de club of vereniging waar je lid bent. De meeste clubs delen allerlei tips om in beweging te komen of hebben live lessen die je kan volgen. Met het mooie weer is het ook makkelijk om lekker naar buiten te gaan en te wandelen/hardlopen/skeeleren of te fietsen. Krijg je meteen vitamine D mee 😊

 

Tip 6: zoek afleiding

pak eens dat boek wat je altijd al wilde lezen, ga een stuk wandelen of fietsen, met gepaste afstand van anderen uiteraard. Ruim die kast eens die je al een tijdje een doorn in het oog is, doe iets voor je buurman of buurvrouw die helemaal niet meer buiten kan of bel eens wat vaker met je vriendin waar je normaal gesproken bij op de koffie gaat.

Tip 7: Gelinkt aan tip 1, Ga op tijd naar bed

Hou je aan je ritme en ga op tijd naar bed. Morgen is gewoon weer een normale (werk)dag ook al doe je die tegenwoordig in je pyjama.  Slaaptekort is funest voor je doorzettingsvermogen, je wilskracht. Te weinig slaap verstoort de werking van het hersengebied dat onder meer verantwoordelijk is voor beslissingen nemen, doelen stellen en impulscontrole. Bij vermoeidheid vraagt het lichaam om energie maar je geen zin hebt om te koken en neemt dus iets makkelijks. Te weinig slaap is dus funest wanneer je de hele dag thuis bent en je regelmatig voor de kast met lekkere dingen staat. Met een voldoende slaap ben je uitgerust en beter in staat om gezondere keuzes te maken.

 

Tip 8: Ga op zoek naar gezonde recepten

Nu we meer thuis zitten hebben we meer tijd om ons eens te verdiepen in gezonde recepten. Ik vind zelf bijvoorbeeld de slim koken app van het voedingscentrum fijn. Dan kan je kiezen voor welke maaltijd je inspiratie zoekt, of met of zonder vlees wil, pasta of rijst of aardappel of je slank of budget wil enz.

 

Wees niet te streng

Een van de belangrijkste redenen waardoor je misschien te snel van je gezonde levensstijl afstapt is dat je te streng bent voor jezelf. Je straft jezelf als je toch dat ene koekje hebben gegeten of niet je kont van de bank hebt getild om te gaan bewegen/sporten. ‘Zie je wel, ik kan het niet! Laat maar ik geef het wel weer op.’ Herkenbaar? Niet meer doen dus! Gun jezelf af en toe ook gewoon iets lekkers als je gezond wil leven kan dat af en toe prima! Anders is het op de lange termijn niet haalbaar. Pak de draad daarna direct weer op! Blijf positief.

 

Tip 10: Eet mindfull

Dat klinkt misschien wat zweverig maar dat is het niet. Met mindfull eten bedoel ik, eet bewust. Eet je maaltijden aan tafel, ga rechtop zitten. Eet met mes en vork en kauw rustig. Proef wat je eet. Stel je zelf de volgende vragen, hoe proeft dit? Hoe voelt dit in mijn mond, hoe voelt dit in mijn buik? Krijg ik hier energie van of wordt ik er juist moe van? Wat voor cijfer geef ik dit eten? Dit doet bijvoorbeeld eens echt goed met de tussendoortjes die je neemt. Als het een 7 of lager is, was het dan eigenlijk wel de moeite waard?

 

Zo, dit waren de tips om tijdens corona gezond en fit te blijven. Kom je er alleen niet uit? Dan kan je natuurlijk altijd contact opnemen met de diëtisten van Balanza.

Tijdens de corona crisis doen we consulten telefonisch of middels videobellen zo kunnen we je nog steeds begeleiden! 😊

Kijk op www.dietistbalanza.nl

, , , , , , ,
Vorig bericht
Gezonde voeding tijdens de zwangerschap
Volgend bericht
Waar moet een gezonde avondmaaltijd aan voldoen?

Gerelateerde berichten

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.

Menu