beginnen met sporten dietist

Tips om te beginnen met sporten

Je weet waarschijnlijk wel dat bewegen belangrijk voor je is en écht een onderdeel hoort te zijn in een gezonde leefstijl. Dat is allemaal leuk en aardig, maar in de praktijk brengen, ho maar. Ik vond zelf dat ik het altijd te druk had om te sporten, of ik was te moe en leuk vond ik het al helemaal niet. Deze ‘smoesjes’ hoorde ik ook in het spreekuur en toen dacht ik ineens: dan gaan we samen beginnen met sporten! Zo gezegd, zo gedaan en stiekem ben ik het nog leuk gaan vinden ook 🙂

Lees hieronder onze tips om zelf ook te beginnen met sporten:

  1. Kies een sport die je leuk vindt zodat je hier plezier en voldoening uit haalt en niet met tegenzin gaat sporten; dit houd je namelijk op lange termijn niet vol.
  2. Maak een lijstje van de voordelen om te gaan sporten en pak deze erbij wanneer je geen zin hebt om te gaan. In dit artikel kun je nog meer voordelen lezen. 
  3. Geef jezelf een beloning wanneer je klaar bent met sporten. Nu hoor ik je denken: kom maar door met die chips en chocola! Maar je kan ook aan andere beloningen denken, zoals bijvoorbeeld een warm bad of het huren van een film.
  4. Stel haalbare doelen voor jezelf. Ga bijvoorbeeld niet meteen 7 dagen in de week maar start met 1 of 2 keer in de week. Dat is al weer 1-2 keer meer dan je deed!
  5. Spreek met iemand af als je het lastig vindt om jezelf over de drempel heen te zetten om zelf te sporten. Maakt het ook gezelliger om samen te gaan! 

Spreek met jezelf af hoe vaak je wilt gaan sporten aankomende week en zet deze momenten vast in je agenda, zodat niks of niemand hier tussenkomt. Ons brein kan namelijk niet overweg met algemene voornemens. Maak het dus zo concreet mogelijk om je voornemen tot een succes te maken en stel jezelf deze vragen:

  1. Welke dagen ga ik komende week bewegen of sporten en hoe laat ga ik?
  2. Wat ga ik doen? Een groepsles, wandelen, zwemmen of een rondje fitness?
  3. Met wie ga ik sporten of ga ik alleen?
  4. Wat trek ik aan tijdens de workout en wat neem ik mee voor tijdens de workout?

Zet em op!

Heb je toch een stok achter de deur nodig? Vraag een van ons en we sporten graag met je mee!

sporten dietist

 

Wil je echt meer bewegen? Wellicht helpt het creëren van nieuwe gewoontes je. En heb je al eens gehoord van het overloadprincipe?

, , , , , , , , , ,
Vorig bericht
Sporten, waarom? Daarom!
Volgend bericht
Wat is gezonde voeding?

Gerelateerde berichten

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.

Menu