als je geen groente lust

Tips om meer groente te eten

De richtlijn voor de groente consumptie is onlangs omhoog gegaan, van 200 gram per dag naar minimaal 250 gram per dag. Slechts 5 procent (jawel, je leest het goed: vijf procent!) van de Nederlanders kreeg dagelijks voldoende groente binnen, toen de richtlijn nog op 200 gram per dag lag. Toen hebben we ook een blog geschreven met tips om meer groenten te eten. We kunnen ons voorstellen dat dat met een aanbevolen hoeveelheid van 250 gram nog wat lastiger is! Dus vandaar nog meer tips en inspiratie. Hieronder staan 10 makkelijke tips om meer groente te eten:

1. Wortelsalade:

Rasp twee grote wortels, sprenkel er een beetje citroensap en olijfolie over, en maak het af met een handje rozijnen

2. Guacamole:

Prak een rijpe avocado, snij een tomaat fijn en snipper een halve rode ui. Meng dit door elkaar met een beetje peper, zout, citroensap en chilipeper. Lekker op een broodje kaas of kipfilet, om zo te eten. Je kunt het ook al als dip bij een klein schaaltje tortillachips gebruiken.

3. Groente omelet:

Als je een ei bakt, maak er dan een omelet met groente van: bak een handje gesneden champignons/ paprika/ diepvriesspinazie/ ui in een heel klein beetje olie (halve eetlepel), kluts een ei en giet dat er over heen. Heerlijk!

4. Soep van groente:

broccolisoep receptExperimenteer eens met zelfgemaakte groentesoep: pompoensoep, courgettesoep, Franse uiensoep. Alle achterstallige restjes uit de koelkast kunnen in een saus of soep. Uiteraard ook lekker bij de lunch de volgende dag, en het telt allemaal mee voor je groenteconsumptie. Pas wel op met het toevoegen van zout, kies liever voor natuurlijke smaakmakers zoals selderij, laurier, knoflook en peper. In dit recept lees je hoe je jouw eigen soep maakt.

5. Venkelsalade:

Snij een rauwe venkelknol in hele dunne plakjes en snij een appel in plakjes. Maak af met een dressing van olie en citroensap. Erg lekker fris, ook bij de lunch!

6. Smoothies:

Gezonde smoothie recept(Over)rijp fruit is lekker in de blender. Als je het aandurft kun je er ook wat spinazie of sla in doen. Internet staat vol met recepten voor smoothies. Bewaar het wel voor de momenten dat je fruitschaal leeg moet; het blijft beter om fruit gewoon te eten.

7. Komkommer salade:

Snij een komkommer in dunne plakjes (bijvoorbeeld met de kaasschaaf of rasp). Laat ze uitlekken in een vergiet met een snufje zout er bij. Giet er een flinke scheut azijn over en wacht tot het is uitgelekt. Voor een beetje spice kun je er ook een in dunne ringen gesneden ui bij doen.

8. Prei salade:

Snij twee dunne preitjes per persoon in zo smal mogelijke ringetjes. Spoel ze goed af en laat ze uitlekken. Meng ze daarna met een lepel halvanaise en twee handjes magere hamblokjes. Lekker op brood, toast of gewoon zo bij het avondeten.

9. Hummus dip:

gezond hapje wortel met sausEen bakje hummus bevat kikkererwten (peulvruchten, heel goed voor je). Top combinatie met stukken wortel, repen paprika of selderij om te dippen.

10. Tussendoortje met groente:

Ken je dit nog? De combi van Matzes met tuinkers maakt een heerlijk tussendoortje. Besmeer een cracker met een dun laag halvarine of zuivelspread en bestrooi het met tuinkers.

, , , , , , , , , , , , , , , ,
Vorig bericht
Nicole gebruikt geen insuline meer
Volgend bericht
Jouw gewicht is maar een getal

Gerelateerde berichten

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.

Menu