Tips om je goede voornemens/doelen te behouden

Tips om je goede voornemens te behouden

Oud en nieuw is inmiddels geweest en we zitten alweer in een nieuw jaar. Veel mensen beschouwen een nieuw jaar als een frisse start met nieuwe kansen en dat is dan ook de reden dat we massaal aan goede voornemens doen. Ook met betrekking tot een gezonde leefstijl worden vaak doelen of voornemens opgesteld: afvallen, gezonder leven, en vaker sporten zijn grote voorbeelden hiervan. Maar hoe zorg je er nu voor dat je deze doelen ook vol kunt houden? In dit artikel deel ik een paar tips om je goede voornemens te behouden!

Hou je doel duidelijk voor ogen

Het belangrijkste om je doel te kunnen volhouden is natuurlijk om duidelijk in je hoofd te hebben wat je doel is en wat je wilt bereiken. Ik neem even als voorbeeld het doel ‘afvallen’. Afvallen is een doel op zich maar bestaat eigenlijk ook weer uit vele kleine doelen. Want waarom wil je nu echt afvallen? Als je hierover dieper gaat nadenken, gaat het vaak niet puur om het afvallen maar wat je met het afvallen bereikt. Hiermee bedoel ik dingen als: je fitter voelen, beter in je vel zitten, weer in die ene broek passen, met een fijn gevoel in de spiegel kunnen kijken en minder moe zijn. Dit zijn dingen die vaak veel meer betekenis hebben dan het grote doel afvallen. Door deze ‘kleine doelen’ dus te bedenken en voor ogen te houden, zal je nog gemotiveerder zijn en je doelen makkelijker volhouden. Je kunt je doelen ook opschrijven, en kijken wat voor verkapte kleine doelen er onder verschuilen. Zo is het haalbaar om een doel te halen en zo heb je je doel ook voor ogen. Wat ook helpt; post-it notes op een spiegel.

 

Maak je doelen wat kleiner

Aan het begin van het jaar zijn we vaak heel positief en zijn we helemaal klaar om te veranderen. Je wilt 20 kilo afvallen! Vol goede moed begin je hieraan, maar al snel merk je dat het toch wel veel moeite kost. En nu? Demotiverend. Je bent nog ‘maar’ 2 kilo kwijt, je moet er nog 18. Dat is wel heel veel en je weet niet of je dat wel gaat lukken. 20 kilo afvallen is wat je graag wilt bereiken maar 20 kilo is best veel en het zal best lang duren voordat je dit behaalt. Is het überhaupt wel haalbaar? Het is belangrijk dat je vertrouwen in jezelf behoudt en daarom is het belangrijk om je doelen realistisch te maken en ze op te delen in kleinere doelen. Probeer er bijvoorbeeld eerst 5 kilo af te halen, of 2. Als je dit dan behaalt, zal dit je voldoening geven en vertrouwen om weer verder te gaan. Uiteindelijk kom je dan ook bij die 20 kilo, alleen met meerdere doelen. Is niet erg!

 

Hou je doelen realistisch

Zoals in de vorige tip ook al is benoemd, werken grote doelen vaak minder goed. En helemaal als dat doel eigenlijk überhaupt niet haalbaar is. Want als het doel niet echt haalbaar is, zul je dus steeds niet kunnen doen wat je je had voorgenomen. Je stelt jezelf misschien wel teleur. Dit komt niet ten goede van je motivatie. Kijk daarom wat realistisch en haalbaar is voor jou. Heb jij bijvoorbeeld als voornemen om drie keer in de week 1,5 uur te gaan sporten? Kijk dan of jij ook echt daadwerkelijk die tijd hebt om dat te kunnen doen. Zie je nu al dat het waarschijnlijk niet gaat lukken, puur doordat je daar geen tijd voor hebt, dan kijk je wat wel mogelijk is en stel je daar je doel op bij, zodat je het wel vol kunt houden!

 

Wees niet te streng voor jezelf

Wanneer we beginnen met onze doelen, nemen we ons vaak voor het vanaf nu echt helemaal goed te doen. Als het dan een keertje wat minder gaat, kan het dan soms voelen als falen. Soms denken mensen: ‘het gaat nu toch niet goed, laat maar’. Terwijl het eigenlijk helemaal niet erg is als het een dagje wat minder gaat! Óf als je één keer iets ongezonds neemt! Je kunt nooit in één keer al je gewoontes helemaal veranderen, dus het kan eigenlijk ook niet in één keer perfect gaan. Wees daarom niet te streng voor jezelf. Probeer het te accepteren en het de volgende dag weer met goede moed op te pakken. Bang om te falen? Voelt het als falen? Onthoud; je kunt niet falen, ténzij je opgeeft! Ook een mooie quote om op een post-it note te plakken en jezelf hieraan te herinneren.

 

We zijn inmiddels al een paar weken in januari dus hoe gaat het nu met jouw voornemens? Hou je ze nog vol? Lukt het je niet, probeer dan een paar van bovenstaande tips toe te passen en wie weet lukt het jou weer om je voornemens op te pakken. Succes!

 

Is jouw voornemen ‘gezond eten’ maar heb je een beperkt budget? Wellicht is het artikel ‘budgettips voor gezond eten‘ iets voor jou. Hier heb je sowieso ook een artikel om meer vezels te eten. Ook belangrijk!

, , , , , ,
Vorig bericht
Handige voedingsapps voor op je telefoon
Volgend bericht
De Kies ik Gezond app van het Voedingscentrum

Gerelateerde berichten

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.

Menu