Gezond uit eten

Tips voor gezond uit eten

Wie houd er nu niet van om lekker en gezond uit eten te gaan? Gezellig met familie of vrienden iets eten wat je thuis niet zo snel neemt. Maar wat als je een beetje op de lijn wilt letten? Helaas eet je in een restaurant doorgaans een grotere portie dan wanneer je thuis eet. En de keuzes op de menukaart zijn ook niet altijd het meest gezond. Hoe kun je dit aanpakken? Hier lees je onze tips!

Voorbereiding gezond uit eten

Wanneer je weet naar welk restaurant je gaat, kun je vaak al online de menukaart bekijken. Zo kun je van te voren kijken naar de gezondere opties. Zo voorkom je keuzestress wanneer je (uitgehongerd) aan tafel zit en wellicht sneller bezwijkt voor de heerlijke gerechten op de kaart.

Maak je (dieet)wensen kenbaar

Als je van te voren hebt bedacht dat je een gezonde keuze maakt tijdens het etentje, kun je dit kenbaar maken aan je gezelschap en/of aan de bediening. Zij kunnen dan rekening met je houden.

Aantal gangen

Natuurlijk is het lekker om 3 gangen te nemen, maar het is gewoon vaak veel te veel. Kies voor de gangen waarvan je het meeste geniet. Neem je een voor- en hoofdgerecht? Kies dan bij het voorgerecht liever iets met groenten, of mager vlees. Brood met botertjes zijn erg lekker maar vaak calorierijk. Pik anders een stukje brood van je tafelgenoot mee. Ook kun je een voorgerecht als hoofdgerecht gebruiken, dit komt de portiegrootte zeker ten goede. Neem je een hoofd- en nagerecht? Nagerechten kun je delen, ook gezellig! Natuurlijk is er ook niks mis met een kopje koffie/thee als afsluiter, scheelt bovendien weer erg veel calorieën.

Hoofdgerecht, waar let je op?

Over het algemeen kun je het beste kiezen voor vis of mager vlees. Eet je vegetarisch? Let dan een beetje op de hoeveelheid kaas. Mijd de sausjes en vraag of ze deze apart serveren, zo kun je zelf (met mate) doseren. Neem liever (extra) groente of salade i.p.v. friet, rijst, pasta of brood.

Zit je bij de Italiaan? Hartstikke lekker, kies je voor pizza? Kies dan voor de gezondere alternatieven met veel groenten, eventueel vis maar weinig vlees (vooral worstsoorten) en weinig kaas. Ook kun je ervoor kiezen om niet de hele pizza op te eten, maar gewoon de helft mee naar huis nemen voor de volgende dag.

Geniet en eet bewust

Geniet bewust van al dat lekkers, maar weet wanneer je moet stoppen. Pas op voor overeten! Niemand wordt blij van een te vol en opgeblazen gevoel. Als je rustig eet, en dus extra geniet van je gerecht, krijg je beter de kans om naar je lichaam (maag) te luisteren. Na ongeveer 20 minuten krijgen je hersenen het signaal vanuit je maag dat je vol zit. Heb je genoeg gehad? Stop dan op tijd, leg eventueel je servet over de restjes. Niet op is op, maar genoeg is genoeg. Verder is het helemaal niet erg om af en toe wat te zondigen, zie ook de Balanza 80/20 methode.

Dessert of iets anders na?

Als je niet al hélémáál vol zit en nog wat ruimte hebt overgehouden voor een toetje, kun je je afvragen waar je écht zin in hebt. Wil je de calorieën iets beperkt houden, deel dan je dessert met iemand anders. Ben je niet zo’n zoetekauw of vind je de calorieën van het toetje het niet waard? Kies dan voor een kopje koffie of thee na, ook gezellig!

Wijn is fijn?

Wijn is fijn, maar niet goed voor de lijn. Er is niks mis met een wijntje, maar wanneer je op de lijn wilt letten, dan doe je er toch verstandig aan om dit af te wisselen met water, mineraalwater met bubbels of alle andere (fris) dranken zonder calorieën te kiezen. Proost!

In het kort: gezond uit eten doe je zo

Bereid je voor, kijk alvast op de menukaart voor de meest gezonde opties. Deel je voornemens met je gezelschap of de bediening (indien nodig). Neem liever één of twee dan 3 gangen, neem eventueel 2 voorgerechten waarvan 1 het hoofdgerecht is. Laat de friet/brood/pasta/rijst/granen zoveel mogelijk achterwege, zeker in het geval van de ‘witte’ varianten. Van frituurgerechten is nog nooit iemand gezonder geworden, liever niet dus. Laat zo veel mogelijk de sausjes achterwege, vraag of deze apart geserveerd kan worden. Zo kun je zelf doseren. Eet rustig en bewust maar stop op tijd met eten.

En vergeet vooral niet te genieten!

 

, , , ,
Vorig bericht
Recept: Zelf pastasaus maken
Volgend bericht
Tips om makkelijk calorieen te besparen

Gerelateerde berichten

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.

Menu