tips bij zwangerschapsmisselijkheid

Tips bij zwangerschapsmisselijkheid

Misselijkheid en braken komen vaak voor tijdens de zwangerschap.  Uit onderzoek blijkt dat 70-80% van alle zwangere vrouwen deze symptomen ervaart [1]. Voor de meeste vrouwen blijven de klachten gelukkig slechts beperkt tot het eerste trimester van de zwangerschap. Wat kun je nu doen als je steeds misselijk bent? Lees hier tips bij zwangerschapsmisselijkheid.

Het nut van zwangerschapsmisselijkheid

Als eerste is het goed om te weten waarom misselijkheid tijdens de zwangerschap ontstaat. Als je zwanger bent treden er hormonale veranderingen op in je lichaam. Eén van de gevolgen is dat de maag en dunne darm minder bewegingen maken. Hierdoor blijft voedsel langer in de maag. Dit is heel slim van het lichaam, want dat zorgt ervoor dat voedingsstoffen beter opgenomen kunnen worden. Heel nuttig dus voor de groei van het kindje! Voor de moeder in spe is het echter minder prettig, want het leidt dus vaak tot zwangerschapsmisselijkheid.

Tips bij zwangerschapsmisselijkheid

Gelukkig zijn er manieren die kunnen helpen om zwangerschapsmisselijkheid te verminderen. Voldoende eten is ook erg belangrijk voor jou en het baby’tje. Onderstaand zie je tips die je kan proberen om zwangerschapsmisselijkheid te verminderen:

  • Verspreid kleine porties over de dag, eet bijvoorbeeld acht keer iets kleins in plaats van drie grote maaltijden.
  • Sla geen maaltijden over. Niet eten kan misselijkheid juist verergeren.
  • Ben je vooral in de ochtend misselijk? Neem dan bij het wakker worden iets lichts terwijl je nog in bed ligt. Denk aan een volkoren cracker, een geroosterde volkorenboterham of een stuk fruit. 
  • Scheid het eten en drinken van elkaar. Neem bijvoorbeeld elk uur iets kleins te eten en elk halfuur een paar slokjes drinken. 
  • Probeer voldoende rust te nemen. Vermoeidheid kan misselijkheid verergeren.
  • Hoewel de wetenschappelijke onderbouwing niet heel sterk is, nemen veel zwangere vrouwen gember tegen de misselijkheid. Let op: wanneer je moet braken is het niet fijn als je net gember hebt genomen!
  • Vermijd sterke geuren.
  • Staat de geur van warm eten je tegen? Probeer eens koude varianten, zoals deze frisse quinoa salade.
  • Neem in elk geval geen kalebaskalk (pimba  een kleisoort) bij misselijkheid [3]. Daar zit veel lood in en dat kan schadelijk zijn voor de baby. Lees hier wat je niet mag eten tijdens de zwangerschap.

 

 

tips bij zwangerschapsmisselijkheid

Ernstige misselijkheid en/of braken

Helaas duurt zwangerschapsmisselijkheid (en braken) bij een klein percentage van de vrouwen tot aan de bevalling [1]. Bij ernstige misselijkheid en braken kan sprake zijn van hyperemisis gravidarum (HG). Ben jij zwanger en merk je dat je veel moet overgeven en je daardoor amper kunt eten? Val je af? Neem contact op met de verloskundige of huisarts als:

  • Het vele overgeven na een paar weken niet ophoudt.
  • Je zelfs geen vocht meer binnen kunt houden.
  • Je meer dan 5% van je gewicht verliest dat je had voor je zwangerschap. Bijvoorbeeld: je woog 70 kilo voor je zwangerschap en nu 66,5 kilo. Dan ben je dus 5% afgevallen.

Conclusie

Zwangerschapsmisselijkheid kan erg vervelend zijn en er toe leiden dat je niet goed kunt eten en/of drinken. Gelukkig zijn er enkele tips die misselijkheid kunnen verminderen. Moet je veel overgeven, kun amper eten of val je af? Neem dan contact op met je huisarts of verloskundige. Wil je weten hoe je gezond kunt eten tijdens de zwangerschap? Neem gerust contact op of maak een afspraak met één van onze diëtisten voor een intake (beeldbellen is ook mogelijk).

 

Bronnen

[1]Lee, N. M., & Saha, S. (2011). Nausea and vomiting of pregnancy. Gastroenterology clinics of North America40(2), 309–vii. https://doi.org/10.1016/j.gtc.2011.03.009

[2] Matthews A, Haas DM, O’Mathúna DP, Dowswell T. Interventions for nausea and vomiting in early pregnancy. Cochrane Database Syst Rev. 2015 Sep 8;2015(9):CD007575. doi: 10.1002/14651858.CD007575.pub4. PMID: 26348534; PMCID: PMC7196889.

[3] Gezondheidsraad. Voedingsaanbevelingen voor zwangere vrouwen. Den Haag: Gezondheidsraad 2021; publicatienr. 2021/26.

 

, , , , , , , , , , ,
Vorig bericht
Welke thee kan ik drinken tijdens de zwangerschap?
Volgend bericht
Hoeveel eiwitten heb ik nodig op een dag?

Gerelateerde berichten

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
Geef een geldig e-mailadres op.