Het is april, voorjaar en dat merken we. De zomer is weer in zicht en steeds vaker hoor ik tijdens mijn spreekuur dat jullie een bepaald doel hebben om af te vallen, nog vóór de zomer. De zogenoemde summer goals. We willen ons weer zelfverzekerd voelen in bikini, badpak of zwembroek. Hoe zorg je er voor dat je over een paar maanden tijdens je vakantie stralend over het strand loopt? Hoe werk je aan je summer goals?

Summer goals? De zomer duurt nog even

Ten eerste is het belangrijk om realistische doelen te hebben. De zomer duurt nog een paar maanden, dus mocht je nu het roer om willen gooien, dan ben je er op tijd bij om mooie resultaten te behalen. Vraag jezelf af hoeveel kilo of centimeters je kwijt wilt raken in deze paar maanden, en of dat ook echt haalbaar is. Keiharde aantallen kan ik je niet geven, hoe snel en hoe veel je af kunt vallen verschilt per persoon. Houd dus ook in je achterhoofd dat wat de buurvrouw is afgevallen in een paar maanden tijd, voor jou misschien helemaal niet haalbaar is. Stel kleine doelen, dit voorkomt teleurstellingen en dit houdt je gemotiveerd. En vergeet niet: jouw summer goals kunnen anders zijn dan die van je buurvrouw.

Over teleurstellingen gesproken: die komen we allemaal tegen. Er komen dagen dat je niet zo lekker gaat, of niet afvalt zoals jij dat zou willen. Niet de handdoek in de ring gooien, maar pak de draad weer op. Afvallen is een proces waarin je vaak je gewoontes moet aanpassen. Dit gaat eigenlijk nooit in één keer perfect, en dat hoeft ook niet. Wees niet te streng voor jezelf  en houd je doel goed voor ogen. You can do it!

Afvallen: hoe dan?

Maar hoe ga je dat afvallen eigenlijk aanpakken? Meer bewegen helpt bij het afvallen. Door te sporten bouw je spiermassa op, en kun je letterlijk strakker in je vel komen. Daarnaast verbrand je meer energie tijdens het sporten waardoor je vetmassa verliest. Maar vooralsnog geldt: ieder pondje gaat door het mondje. Gewicht verliezen wordt door het overgrote deel bepaald door wat en hoeveel je eet. Je voedingspatroon en gewoontes aanpassen is dus een must. En ook hier geldt: stel concrete en realistische doelen. Hoe vaak ga je sporten? Is dit haalbaar naast bijvoorbeeld je drukke baan of gezinsleven? Hoe gaat mijn voedingspatroon er uit zien? Hoe groot is de kans dat ik dit voedingspatroon ga volhouden gedurende een langere tijd? Of maak je met jezelf afspraken wanneer je kiest voor iets ‘ongezonders’, om het toch wat leuker voor je zelf te houden? Dit zijn allemaal zaken waar je over na moet denken om met een goed plan aan de slag te gaan.

Plan na de zomer

Ook goed om te bedenken: wat is je plan na de zomer? De after-summer goals? Zou het niet fantastisch zijn als je je nieuwe gezonde gewoontes ook na de zomer door kunt zetten? Je bent immers dan al zo ver gekomen. Een gezond beweeg- en voedingspatroon heeft natuurlijk nog veel meer voordelen dan alleen dat wat je aan de buitenkant ziet!

Heb jij ook summer goals?

, , , , ,
Vorig bericht
Etiket lezen: praktische informatie
Volgend bericht
Feit of fabel: is appelstroop rijk aan ijzer?

Gerelateerde berichten

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.

Menu