Squatten in de kleine kamer

Squatten in de kleine kamer

Het praten over ontlasting doet niemand voor de lol. Toch zijn er veel mensen die problemen ervaren met de stoelgang. Er is geen reden om je hier voor te schamen, want je bent niet de enige. Misschien een geruststelling! En er zijn oplossingen, namelijk door te squatten in de kleine kamer. Dan doelen we niet op sporten, maar juist op de houding ‘squat’.

Bristol Stool Chart

Ieder mens is anders en dus ook de stoelgang en de drol. Toch is er een indeling qua drollen gemaakt. Type 3 en 4 is de beste. Bij deze types zijn, als het goed is, alle voedingsstoffen opgenomen en is de ontlasting zacht. Bij type 1 en 2 is de ontlasting nogal hard. Dit kan erg pijnlijk zijn voor de darmwand. Type 6 en 7 bevatten te veel vocht. Hierdoor is de kans groot dat niet alle voedingsstoffen zijn opgenomen.

De basis voor de juiste werking om de darmen te stimuleren is voldoende vocht, vezels en beweging. In de praktijk is het vaak lastig om aan al deze drie adviezen te voldoen, maar het is niet heel moeilijk.

Tips: drink bij ieder kopje koffie een klein glaasje water. Het hoeven maar paar slokken te zijn. Als je een tussendoortje neemt, kies er dan één die veel vezels bevat zoals vezelrijk knäckebröd.

 

Hoe kleiner de hoek hoe beter

Naast de voeding is de houding op de toilet ook erg belangrijk. Dit onderdeel wordt vaak vergeten. Om naar de wc te kunnen, worden er een aantal stappen ondernomen:

  • Buitenste sluitspier ontspannen; dit doen wij bewust. Doordat wij zelf beslissen of wij deze spier willen ontspannen, hebben wij de regie over ons ontlastingspatroon.
  • Binnenste sluitspier ontspannen; dit wordt gedaan door het autonome zenuwstelsel. Wij hebben hier dus geen invloed op.
Squatten in de kleine kamer

Bron: http://forum.kvinneguiden.no/topic/1105596-do-fotstol-hjelp/

 

Nu gaat het om de binnenste sluitspier. Door gehurkt op de toilet te zetten, kan de binnenste sluitspier gemakkelijker ontspannen. Op het plaatje wordt het met blauwe strepen aangegeven. Als je dus in squat-houding zit, staat het laatste stuk van de dikke darm loodrecht op de anus. Bij deze stand krijgt het autonome zenuwstelsel de signalen dat de binnenste sluitspier kan ontspannen. Squatten in het kleinste kamertje kan dus zorgen voor een gemakkelijkere stoelgang.

Je kan een Squatty Potty aanschaffen om gehurkt te zitten. Dit is een opstapje die de juiste vorm heeft zodat hij om de wc pot past. Benen er op en je kunt je gang gaan. Uiteraard kan je het eerst ook proberen met een ordinair keukentrapje.

Ben jij al aan het squatten in de kleine kamer of heb je een andere manier?

, , , , , ,
Vorig bericht
5 manieren om calorieën te besparen
Volgend bericht
Zijn er ‘gezondere’ zoetmiddelen dan suiker?

Gerelateerde berichten

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.

Menu