slank de feestdagen door

Slank de feestdagen door? Met deze tips wordt het makkelijker!

December, de gezelligste maand van het jaar! Met sinterklaas, de kerstdagen en oud en nieuw is het een erg leuke maand, maar zijn ze vaak ook wat ongezonder dan normaal. De feestdagen gaan namelijk vaak gepaard met veel eten: pepernoten, chocoladeletters, oliebollen, uitgebreide kerstontbijtjes, lunches en alle kerstdiners en kerstborrels. Wil je toch slank de feestdagen door? Met deze tips wordt het makkelijker! 

Want hoe zorg je nu dat je deze dagen een beetje in balans door kunt komen? Het zou zonde zijn om alles in december helemaal los te laten en hetgeen wat je in de afgelopen tijd bereikt hebt, daardoor weer teniet te doen. Hoe zorg je dat je ook voldoende gezond blijft eten met al die verleidingen om je heen? Hoe zorg je dat je daar wel van kunt genieten, maar wel in januari nog steeds in je spijkerbroek passen? Hier volgen een aantal tips die je daarbij kunnen helpen:

Slank de feestdagen door:
  • Onthoud dat december maar vier echte feestdagen heeft. Van vier dagen wat meer eten en wat ongezonder eten, zul je heus niet kilo’s aankomen. Het gaat om wat je de overige 27 dagen doet.
  • Zorg voor genoeg gezonde boodschappen in huis. Wanneer je weinig gezonde opties hebt, neig je automatisch al sneller naar minder gezonde en makkelijkere ‘snelle’ opties. Er zijn al genoeg verleidingen in december, dus zorg in ieder geval dat je thuis voldoende gezond voedsel beschikbaar hebt, zodat je gezond en voedzaam kunt eten.
  • Haal niet teveel ander eten en verleidingen in huis. Wanneer het in huis ligt, is het natuurlijk stukken moeilijker om de verleiding te weerstaan. Haal het dan dus ook gewoon niet of niet teveel.
  • Beperk de lekkernijen tot de feestdagen zelf. Geniet er dan van! Maar zorg dat je de rest van de dagen (27 dus) je normale gezonde eetpatroon aanhoudt.
  • Op de feestdagen zelf hoef je ook niet helemaal los te gaan, maar kijk of je enigszins balans kunt vinden. Heb je bijvoorbeeld ’s avonds een kerstdiner? Dan kun je ’s ochtends en ’s middags gewoon je normale gezonde ontbijt en lunch eten. Dit zorgt er ook voor dat je je gewoon verzadigd voelt en dus niet met enorme trek naar het kerstdiner gaat.
  • Eet bewust! Als er zoveel lekkers voor je staat, is het heel verleidelijk om alles naar binnen te proppen. Maar proef je dan wel goed wat je eet? En eet je dan omdat het er staat of omdat je daar echt heel veel zin in had? Probeer niet te eten omdat het er nu staat maar neem alleen de dingen waar je veel zin in hebt en geniet daar dan ook van. Probeer ook te luisteren naar je verzadigingsgevoel. Zit je vol? Stop dan met eten, en ga niet door tot je onprettig vol zit.
  • Blijf lekker bewegen. Het is in december fijn om ook lekker te blijven bewegen. Op die manier kun je het wat meer eten een klein beetje compenseren, maar het geeft je zelf ook gewoon een goed gevoel en hierdoor zul je je meer in balans voelen!

Maar vooral: probeer ook lekker te genieten! Het is niet erg om die vier dagen wat meer te eten, maar met bovenstaande tips kun je ervoor zorg dat je meer in balans blijft en bewust kunt genieten!

 

Denk jij ook om je vitamines tijdens de feestdagen? In dit artikel lees je feiten en fabels over vitamine C. Nog zoekende naar inspiratie voor gezonde gerechten? Probeer deze pompoensoep eens!

, , , , ,
Vorig bericht
Tips: Wanneer je geen tijd hebt om te koken
Volgend bericht
Handige apps voor een gezonde leefstijl

Gerelateerde berichten

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.

Menu