vegetarische kipreepjes

Review: Vegetarische kipreepjes

Steeds vaker hoor en lees je in het nieuws dat vlees eten slecht is voor het milieu. Het aantal flexitariërs neemt toe, dat zijn mensen die niet elke dag vlees eten maar enkele keren per week kiezen voor een vegetarische maaltijd.

Het aanbod vleesvervangers groeit dan ook enorm, en zelfs de Aldi heeft tegenwoordig vega-producten in het schap. Vandaag vond ik deze in het vriesvak: Vegetarische Kipreepjes van Meat Free Days, voor € 2,89 voor een doosje van 200 gram. Benieuwd of ze gezond , lekker en makkelijk te bereiden zijn? Je leest het hier onder.

De Voedingswaarden van de vegetarische kipreepjes

Voedingswaarde per 100 gram

Kcal Eiwit (g) Vet totaal (g) Verzadigd vet (g) B12 (mcg) IJzer (mg) Zout (g)
Kipfilet 157 30 4,0 1,5 0,30 0,7
Vega kip 141 20 4,7 0,6 ? ? 1,6

De vegetarische kipreepjes bestaan uit soja eiwit, plantaardige olie, natuurlijk aroma en zout. Op de website van de Aldi staat dan hun vegetarische producten rijk zijn aan ijzer en vitamine B12, maar helaas kan ik dat niet terugvinden op de verpakking. Minpuntje! Verder zijn ze prima qua calorieën, vet en verzadigd vet. Iets lager dan eiwit in echte kip, maar nog steeds een redelijk goede score. De hoeveelheid zout vind ik erg hoog! 1,6 gram is meer dan een kwart van wat je per dag binnen zou mogen krijgen. Ook de claim op de verpakking dat je er ‘30% minder van nodig hebt dan bij echt kip het geval zou zijn’ lijkt mij nergens op gebaseerd, kijkende naar de voedingswaarde. Het doosje van 200 gram is genoeg voor 2 personen.

recept vegetarische kipreepjes

Mijn ervaring:

Ik heb de vegetarische kipreepjes gebakken in een pan met een goede anti-aanbaklaag, zonder extra olie. Dat gaat prima, maar ze bakken wel vrij snel aan. Een gedeelte heb ik verwerkt in nasi (met paprika, chinees kool en zilvervliesrijst) en een gedeelte heb ik gegeten met rijst, broccoli en pindasaus. Omdat het stukjes zijn die lekker los in het doosje zitten, kun je er een deel uitschudden in de pan en de rest terugdoen in de vriezer.

Ze zijn snel klaar en je hebt geen gedoe met snijden, heel fijn! Voor ‘makkelijk klaar te maken’ dus een dikke plus! Ik vind ze erg lekker, ze zijn sappig en hebben een redelijk stevige ‘bite’, meer te vergelijken met kip-dijfilet dan met kipfilet. Ze zijn vrij zout, dus ik heb geen zout toegevoegd aan de rest van mijn eten.  Conclusie: dit doosje houd ik in mijn vriezer en komen ze bij mij vaker op tafel!

Eet jij wel eens vleesvervangers? Wat is jouw favoriet?

, , , , , , ,
Vorig bericht
Recept: Chili-sin-carne
Volgend bericht
Review: Bloemkoolrijst

Gerelateerde berichten

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.

Menu