Je hebt er vast wel eens wat over gehoord: protein bars, oftewel eiwitrepen. Wat ik vaak hoor is dat men denkt dat niet alleen voor sporters is, voor diegene die spiermassa willen kweken. Maar niets is minder waar, ook ik neem zelf geregeld een eiwitreep als tussendoortje. Vooral wanneer een dag veel onderweg ben, want ze zijn net iets handiger mee te nemen dan mijn crackers met pindakaas. Hieronder vertel ik wat ik de voor- én nadelen vind van de protein bars en review ik mijn favoriete eiwitreep van dit moment:

Ik heb nu de eiwitrepen van barebell in huis, ze zijn er in verschillende smaken zoals Caramel & Cashew, Coconut & Choco, Cookies & Cream en Salty Peanut. Aangezien ik erg houd van witte chocolade heb ik de White Chocolate Almond besteld.

Op de verpakking van de eiwit reep staat dat deze 20 gram eiwit bevat en geen toegevoegd suiker. De reep ziet er heerlijk krokant uit door de amandelen op de bovenkant en ruikt ook echt naar witte chocolade. De smaak vind ik ook echt lekker! De reep kauwt makkelijk weg en smaakt niet chemisch, wat niet altijd zo is bij protein bars. En na het opeten van deze reep zit ik ook echt vol!

Dat is ook wel logisch want de reep bevat veel eiwitten en vezels, deze geven beide een vol gevoel. De reep bevat minder dag 2 gram suiker, top! Wel jammer is dat hij daardoor meer vetten bevat, met name veel verzadigd vet. Een ander nadeel vind ik dat je de smaak van witte chocolade (hoe lekker ook!) na een uur nog steeds in je mond hebt.

De repen kosten 2 euro per stuk, dus het zijn wel wat duurdere eiwitrepen.

Wanneer neem je een protein bar?

Dat is natuurlijk de ham-vraag: waarom zou ik een eiwitreep nemen en wanneer is het handig? Ik neem ze zelf als handig en verantwoord tussendoortje. Zelf wil ik niet zoveel koolhydraten eten en daarom vind ik deze repen een aanvulling in mijn voedingspatroon. Wanneer je intensief sport kan ik me ook voorstellen dat je zo’n reep neemt omdat er veel eiwitten in zitten die je nodig hebt om je spieren na de workout te laten herstellen. Dit kan overigens ook gewoon met een schaaltje kwark of yoghurt of andere zuivelproducten. Wanneer je gevoelige darmen hebt: let op! In deze en vele andere eiwitrepen zitten polyolen, dit zijn stofjes die buikpijn, winderigheid of zelfs diarree kunnen veroorzaken. Heb je een verhoogd cholesterol gehalte? Dan zou ik deze repen afraden omdat het gehalte aan verzadigd vet hoog is. Het is dus niet zo dat ik altijd dit soort producten aanraad in mijn spreekuur, in sommige gevallen kunnen ze een voordeel geven en in andere gevallen helemaal niet!

 Wil jij ook meer weten over eiwitrepen of andere maaltijdvervangers? Wij helpen je graag!

, , , , ,
Vorig bericht
Review: Blue Band Fruit & Groente Spread Aardbei & Bietjes
Volgend bericht
Review: Frozzies vezelrijke groente ijsjes

Gerelateerde berichten

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.

Menu