Chelsea eet al zo’n 15 jaar vegetarisch en het laatste jaar probeert ze ook steeds meer veganistisch te eten. Gewoon omdat ze zich hier fijner bij voelt. Ze werd dus erg enthousiast toen ze nieuwe vegan producten op de markt zag komen! Vegan (brood)beleg is er in haar opinie nog niet zo veel, dus ze was heel erg nieuwsgierig naar de Oatly spreads. Ook benieuwd naar de smaak en de voedingswaarden? Check dan deze review Oatly Spreads van Chelsea! 

 

Review Oatly Spreads: wat zegt het etiket?

De spreads zijn er in 3 smaken; naturel, komkommer/knoflook en tomaat/basilicum en gemaakt op basis van haver. Klinkt goed toch? Het idee bij de spreads is dat ze je de romige smaak van smeerbare kazen geven. Ze zijn tevens te gebruiken in warme gerechten om bijvoorbeeld een roomsaus te maken. De spreads zijn 100% plantaardig en tevens vrij van soja.

Omdat het een vegan roomkaas is ga ik het etiket vergelijken met een ‘gewone’ roomkaas. In onderstaande tabel vind je de etiketten terug. Wat valt jouw op?

(per 100gram) Naturel Oatly Oatly komkommer/knoflook Tomaat/basilicum Oatly
Calorieën 234 214 224 190
Vetten 20g 18g 19g 16g
Waarvan verzadigd 8g 7,1g 7,1g 10g
Suikers 3,6g 3,4g 3,7g 3,3g
Eiwitten 3,2g 2,9g 3g 7,8g
Zout 0,7g 1,2g 1,2g 0,8g
Prijs €1,99 per 150g 150g voor €1,99 €1,99 per 150g €0,69 per 200g
Review tabel

Qua calorieën is het enigszins vergelijkbaar, de oat spreads komen net iets hoger uit. Ook bevatten de vegan spreads meer vetten, maar juist minder verzadigde vetten. De hoeveelheid suikers is tevens vergelijkbaar. De tomaat/basilicum bevat wel de meeste suikers. Wist je dat 1 suikerklontje 4 gram weegt? Zo kun je makkelijk voor jezelf terug rekenen hoeveel suiker je daadwerkelijk binnen krijgt.

eel erg nieuwsgierig naar de Oatly spreads. Ook benieuwd naar de smaak en de voedingswaarden? Check dan deze review Oatly Spreads van Chelsea! 
Jammer

Wat voor Chelsea het meeste opvalt is de hoeveelheid eiwitten. Deze zijn in de vegan spreads toch echt aanzienlijk lager dan in de gewone roomkaas. Erg jammer! Het is belangrijk om voldoende eiwitten binnen te krijgen, zeker wanneer je veganistisch eet. Gemiste kans! Wat natuurlijk ook erg opvalt is de prijs. De producten zijn aanzienlijk duurder dan het non vegan product. Dit zal menig mede vegan ook herkennen, helaas zijn deze productgroepen meestal erg prijzig.

 

Conclusie

Al met al is het een prima vegan alternatief. Let alleen op dat je uit je dagelijkse voeding voldoende eiwitten haalt. En je moet er echt even je portemonnee voor open trekken! Je hoeft natuurlijk niet volledig vegan te zijn om deze producten eens te proberen. Ook voor mensen met een lactose-intolerantie, soja overgevoeligheid of gewoon eens voor de afwisseling is het een leuke optie.

Nog even benieuwd: hoe smaakt het?

Maar hoe smaakte het? Dit is natuurlijk ook erg belangrijk! ”Op de smaak heb ik niks aan te merken. Erg lekker! Mijn favoriet is de komkommer/knoflook. Deze is lekker fris en maakt het helemaal af met wat verse komkommer en een snufje zwarte peper. De tomaat variant vond ik wat aan de zoete kant, maar ik ben dan ook geen grote tomaten fan.”

Zo zie je maar dat het een misvatting is dat vegan producten altijd gezonder zijn dan de dierlijke optie. Er zijn zeker gezonde opties, maar ook een vegan taart of donut kun je niet als gezond tellen (maar op z’n tijd wel erg lekker). Jammer he!

 

 

, , ,
Vorig bericht
Werkt koffie laxerend?
Volgend bericht
Review Gold & Green Pulled oats

Gerelateerde berichten

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.

Menu