In Nederland is bijna de helft van de Nederlanders (18 jaar of ouder) te zwaar (BMI 25 of hoger), en 1 op de 7 Nederlanders veel te zwaar (obesitas bmi 30 of hoger). Veel mensen willen daar graag wat aan doen. Een deel van die mensen probeert verschillende diëten en afslankclubs uit. Is dit verstandig? In dit artikel ga ik een paar diëten vergelijken. 

Als het te mooi lijkt om waar te zijn, is dat vaak ook zo. Beloftes zoals 5-10 kg in een maand afvallen, zijn oneerlijke claims. En de een is de ander niet. Dus diëten vergelijken is ook niet juist. Bij de meeste diëten kun je de eerste weken wel kilo’s verliezen. Vaak gaat dit gepaard met verlies van spiermassa en het verlies van vocht. Spiermassa verliezen zorgt ervoor dat je minder sterk, strak én fit wordt. Dat is natuurlijk niet handig, ook al zou dit je lichter maken. Een paar kilo’s vetmassa per maand kwijtraken is daarentegen wel een mooi resultaat.

Waarom diëten er dan zoveel mensen? Een programma of boek, of iets anders concreets zoals een sapdieet geeft misschien wel houvast. En je moet er natuurlijk in geloven. Misschien hebben mensen het wel nodig om ergens in te geloven, want als je dat niet doet, heeft het sowieso geen kans van slagen. Zijn het diëten waarbij je extreme dingen moet doen zoals: alleen nog maar sapjes drinken, geen koolhydraten meer gebruiken, extreem veel sporten of simpelweg dingen doen die op de langere termijn slecht of niet vol te houden zijn, moet je jezelf misschien afvragen of je er wel aan wilt beginnen.  Als je te gek doet, zal dit op de lange termijn dus vaak niet werken.

Met de meeste diëten val je in het begin wel af, reviews zijn genoeg te vinden op internet, maar zie je deze mensen ook als het na een tijdje niet goed gaat? Klinkt niet zo positief, maar ik hoor dit helaas heel vaak, en dat is erg vervelend. Daar zijn verschillende redenen voor zoals:

  • Te weinig calorieën (ook wel crashdieet=jojo effect), waardoor na een tijd het afvallen stopt, motivatie is verdwenen, onvoldoende kennis. Terugvallen in oude gewoontes
  • Kost veel moeite
  • Te weinig energie door tekort aan calorieën/voedingsstoffen
  • Veelal geen/weinig begeleiding
  • Te weinig kennis, (daarom soms onhandige beslissingen maken zoals te weinig of eenzijdig eten)
  • Te afwijkend van normaal eetpatroon/ lastig thuis toe te passen
  • Veel lezen, misschien niet goed lezen. Denk ook aan gebrek aan tijd of motivatie
  • Je leert niet altijd gezond te eten, terwijl dit wel de focus zou moeten zijn
  • Kost vaak veel geld
Diëten vergelijken

Hieronder een kleine selectie waarbij we diëten vergelijken met een korte toelichting, er zijn er namelijk te veel om op te noemen.

Killerbody dieet: vooral hier zijn veel vragen over. Hierbij wordt uitgegaan van ca. 1200 kcal per dag te gebruiken, wel zijn er nog wat mogelijkheden om dit te verhogen. Geen mens is hetzelfde, deze hoeveelheid calorieën is voor veel mensen veel te weinig. Afvallen blijft maatwerk.

Het vastendieet: 2 dagen per week vasten 500/600 kcal/dag gebruiken= crashdieet, op die betreffende dagen eet je erg weinig en krijg je bovendien snel te weinig voedingstoffen binnen.

Modifast: veel eiwitten, heel weinig calorieën in de vorm van o.a. shakes, ook prijzig.*

Cambridge: heel weinig calorieën in de vorm van repen, soepen en shakes. Wel met begeleiding, en een prijskaartje.

Herbalife: heel weinig calorieën in de vorm van poeders.

Weight watchers: vrij weinig calorieën, punten tellen.

Weight care: vrij weinig calorieën, (deels) maaltijden vervangen.

Paleodieet/Oerdieet: verbannen van een aantal voedingsmiddelen, niets bewerkt (ook geen brood, pasta en peulvructen).

Dr, frank: eiwitrijk dieet

Atkinson: koolhydraatarm dieet, eiwit- en vetrijk.

Sonja Bakker: erg weinig calorieën, wordt veel gebruik gemaakt van weekmenu’s.

Montignac: veel eiwitten, bij langdurig overmatig veel eiwitten gebruiken kan dit schade brengen aan je nieren (dit geldt voor alle eten met zeer hoog gehalte aan eiwitten bij langdurig gebruik)

Bloedgroep dieet

In 30 dagen suikervrij: (minder suiker wel goed, helemaal verbannen niet vol te houden, enkeling daargelaten)..

Detox dieet: kost veel moeite, niet lang vol te houden, daarna vaak extra trek in ‘ongezonde dingen’

Dieetpillen: vaak duur, kunnen gevaarlijk zijn.

*eigenlijk zijn de meeste diëten/afslankprogramma’s waarbij je producten moet kopen ter vervanging van je maaltijden logischerwijs prijzig.

 Goede begeleiding

Denk je dat je genoeg kennis hebt om een dieet(boek) op waarde te schatten en uit te proberen, raak je geïnspireerd en gemotiveerd door bijvoorbeeld Fajah Lourens, Weight Watchers, of een van de andere vele diëten? Gebruik je gezonde verstand en mijd dus de ‘crashdiëten’. Zeker zonder goede begeleiding en stort je niet op het eten van één soort zoals alleen fruit(sap) of alleen eiwitten.

Wil je je graag fitter voelen, blijvend afvallen en niet telkens weer in dezelfde valkuilen stappen en hetzelfde (of meer) wegen als voor een ingewikkeld dieet? Pas dan je eet- en leefpatroon aan. Hierbij kunnen wij als coaches en experts jou goed begeleiden. We begrijpen dat het niet altijd makkelijk is, maar wij kunnen jou leren wat een gezonde en verantwoordde manier is om af te vallen en op gewicht blijven.

 

Een afspraak maken is zo gedaan, wij helpen jou graag.

, , ,
Vorig bericht
Vitamine D supplement: nodig of niet?
Volgend bericht
De Gecombineerde Leefstijlinterventie (GLI) in Groningen

Gerelateerde berichten

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.

Menu