Bolletje ovengebakken krokante ontbijtgranen

Review: Bolletje ovengebakken krokante ontbijtgranen

De schappen staan tegenwoordig vol met allerlei verschillende ontbijtgranen. Het kan soms best lastig om daar een keuze in te maken. Welk product is nou een gezonde keuze? Een tijdje geleden kwam er een nieuw product ‘Bolletje ovengebakken krokante ontbijtgranen’ op de markt. Daarom bekijken we vandaag dit product en kijken we of het een gezonde keuze is.

Er zijn verschillende varianten van de Bolletje ovengebakken krokante ontbijtgranen, ik kijk naar de smaak ‘zonnebloem- en pompoenpitten’. Op de verpakking staat aangegeven dat deze ontbijtgranen 70% minder suiker bevatten dan het gemiddelde suikergehalte van andere krokante muesli’s. Ook zijn de ontbijtgranen gemaakt met producten van natuurlijke oorsprong. Het product bevat dus geen kunstmatige kleur-, geur- en smaakstoffen.

Bolletje ovengebakken krokante ontbijtgranen

De ingrediëntenlijst ziet er goed uit. Het zijn inderdaad vooral natuurlijke producten en er zijn geraffineerde suikers aan toegevoegd. Wel zit er dadelpuree in, wat dan wel een natuurlijke vorm van suiker is, maar het blijft suiker.

Om de voedingswaarde te beoordelen, vergelijk ik deze met een aantal andere (gezonde en ongezondere) ontbijtgranen:

Product Energie Eiwit Koolhydraten Waarvan suikers Vetten Verzadigd Vet Vezels
Bolletje ovengebakken ontbijtgranen 419 kcal 12 gr 57 gr 6,4 gr 13 gr 1,9 gr 12 gr
Havermout 377 kcal 13 gr 62 gr 4,5 gr 7 gr 1,2 gr 7,1 gr
AH Basic muesli 345 kcal 11 gr 61 gr 7,5 gr 4 gr 0,7 gr 9,5 gr
Krokante muesli 438 kcal 8,5 gr 64,6 gr 22 gr 14,8 gr 5,7 gr 6,7 gr
Kellogg’s chocopops 387 kcal 5 gr 85 gr 2,5 gr 1,3 gr 2 gr

Bij de ingrediënten zagen we al dat er geen suikers aan de ontbijtgranen zijn toegevoegd. In de voedingswaarde zien we dat de hoeveelheid suikers dan ook stukken minder is dan in de krokante muesli. De krokante muesli’s of ook wel de cruesli’s zijn enorme suikerbommetjes. Gezonde alternatieven zoals havermout en muesli zijn echter vaak niet krokant en dat is iets wat sommige mensen dan toch missen. Een krokante variant met minder suiker was dus nog wel gewenst.. Met deze ontbijtgranen hebben we volgens mij die variant gevonden! Als je verder naar de voedingswaardes kijkt zie je dat dit redelijk overeen komt met bijvoorbeeld havermout of muesli, deze ontbijtgranen bevatten zelfs nog meer vezels. Wel zitten ze iets hoger in het totale vet. Dit komt waarschijnlijk door de zonnebloem- en pompoenpitten en de plantaardige olie. Dit zijn echter gezonde vetten dus daar is niks mee! Hierdoor komt het aantal calorieën wel ook iets hoger te liggen dan de havermout of muesli. Let er dus even op wat je er nog extra bij in doet (zoals bv. noten of fruit), zodat je totale ontbijt niet te groot wordt.

Bolletje ovengebakken krokante ontbijtgranen

Hoe is de smaak?

De ontbijtgranen zijn inderdaad echt krokant en knapperig! Dat is echt een pluspunt. Ik vind het erg lekker! Al met al denk ik dat dit toch wel een goede vervanger is voor de ‘ongezonde’ ontbijtgranen met veel suiker. Dit product is namelijk een prima keuze én lekker crunchy.

De ontbijtgranen zijn er ook nog in de smaak Hazelnoot & amandelen en Cranberry’s & bosbessen.

, , , , , ,
Vorig bericht
Review: ‘gezonde’ suikervrije kruidnoten
Volgend bericht
Review: Maiswafels

Gerelateerde berichten

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.

Menu