hazelnootpasta's

Review: BlueBand Hazelnootpasta en Whey Choco

Zoetbeleg is al snel ongezond en levert vaak veel calorieën. Gelukkig zijn fabrikanten er tegenwoordig steeds meer mee bezig om gezondere varianten van bestaande producten te ontwikkelen. Zo kun je toch af en toe zoetbeleg op brood eten (zoals bijvoorbeeld hazelnootpasta’s) zonder dat je je daar direct heel slecht over hoeft te voelen.

Nieuw op de markt is de ‘BlueBand Hazelnootpasta’ met 80% minder suiker dan gewone hazelnootpasta. De suiker is vervangen door zoetstof. Tijdens ons spreekuur vragen veel mensen naar dit product. Tijd om deze dus eens te reviewen. We hebben de Blueband vergeleken met Nutella. Een andere hazelnootpasta waarbij de suiker is vervangen door zoetstof is de Whey Choco van Body & Fit. Ook deze hebben we meegenomen in de review. Een review van drie hazelnootpasta’s!

 

Ingrediënten van de hazelnootpasta’s
BlueBand Whey Choco Nutella
Plantaardige oliën (koolzaad, palm), verdikkingsmiddel (polydextrose), voedingsvezel (fructo-oligosacchariden), hazelnoot (13%), zoetstof (erythritol), magere cacaopoeder (7%), magere melkpoeder, emulgator (zonnebloemlecithine), zoetstof (steviolglycosiden), aroma.

 

Zoetstof (maltitol), plantaardige olie (raapolie, palmolie, kokosolie), wei-eiwit concentraat (melk), hazelnoten (11%), magere cacaopoeder, emulgator (sojalecithine), aroma.

 

Ingrediënten: Suiker, palmolie, hazelnoten 13%, magere cacao 7,4%, magere melkpoeder 6,6%, weipoeder, emulgatoren: lecithinen [soja], vanilline.

 

 

Voedingswaarden van de hazelnootpasta’s
BlueBand Hazelnootpasta

Per 100 g

Whey Choco Hazelnootpasta

Per 100 g

Nutella Hazelnootpasta

Per 100 g

Energie 1825 KJ/444 kcal 2091 KJ/503 kcal 2278 KJ/546 kcal
Vetten 36 g 35 g 32 g
–        Waarvan verzadigde 7 g 7 g 11 g
Koolhydraten 16 g 39 g 57,6 g
–        Waarvan suikers 5,5 g 2,1 g 56,8 g
Eiwitten 5 g 21 g 6 g
Zout 0,1 g ook 0,1 g 0,1 g

 

Vergelijking ingrediënten en voedingswaarden

De BlueBand hazelnootpasta is duidelijk het laagst in energie. Per boterham is dit voor de BlueBand hazelnootpasta 67 kcal, voor de Whey Choco 76 kcal en voor de Nutella 83 kcal.

Verder bevatten de BlueBand en de Whey Choco het meeste vet, maar dit is vooral onverzadigd vet (gezond). Nutella bevat het meeste verzadigde vet (ongezond). BlueBand en Whey Choco zijn wat vet betreft dus beter.

BlueBand bevat veel minder koolhydraten dan Nutella en Whey Choco. Whey choco bevat weer minder dan Nutella. Bij Nutella zijn vrijwel alle koolhydraten suikers. Het eerste ingrediënt in een product is het ingrediënt waarvan het meeste aanwezig is. In Nutella is dit suiker. Bij Whey Choco is het eerste ingrediënt de zoetstof. Dit kan het laxerend effect bij overmatig gebruik ook verklaren. BlueBand hazelnootpasta heeft koolzaad- en palmolie als eerste ingrediënt. Dit zijn onverzadigde vetten (gezond).

Wat eiwit betreft zit de Whey Choco hoger dan de andere twee hazelnootpasta’s. Dit komt door het toegevoegde wei-eiwit. Per beleg voor een boterham is dit 3,2 g eiwit. Het idee hierachter is dat de hazelnootpasta helpt bij het ondersteunen van sterke spieren en spierherstel na het sporten.

 

Smaak en structuur van de pasta’s

Vergeleken met Nutella zijn de andere pasta’s minder zoet. De Whey Choco is nog wel redelijk zoet, wat waarschijnlijk komt door de grote hoeveelheid zoetstof in het product. De BlueBand is weer wat minder zoet dan de Whey Choco en heeft een pure chocoladesmaak. BlueBand is wat structuur betreft iets dunner dan Nutella. Dit komt waarschijnlijk doordat het product meer vet en minder suiker bevat. Whey Choco heeft een wat dikkere en iets zanderigere structuur dan de Nutella, wat waarschijnlijk door het eiwit komt.

 

Conclusie

Van de drie hazelnootpasta’s is de BlueBand de beste keuze. Deze bevat minder suiker dan de Nutella en daardoor ook minder calorieën. Daarnaast bevat de BlueBand minder zoetstof dan Whey Choco en hij bevat minder verzadigd vet dan Nutella. Ook de smaak van de BlueBand is erg goed. Doordat het een pure pasta is, proef je een duidelijke chocoladesmaak. Whey Choco bevat meer eiwit dan de andere twee pasta’s, maar met bijvoorbeeld een schaaltje kwark na het sporten krijg je veel meer eiwit binnen dan met een boterham besmeerd met Whey Choco. Daarnaast mag je niet te veel van de pasta gebruiken omdat het dan een laxerend effect kan hebben. Ondanks dat de BlueBand hazelnootpasta de beste keuze is van de drie hazelnootpasta’s, geldt hier natuurlijk ook dat het een product is dat je beter niet op iedere boterham kunt smeren. Variatie in magere belegsoorten is het beste. Op deze manier krijg je het gemakkelijkst aan alle voedingsstoffen die je nodig hebt.

Tip

Wanneer je meer eiwit binnen wilt krijgen met je broodbeleg kun je beter kiezen voor bijvoorbeeld kipfilet (2,8 g per broodbeleg) of 30+ kaas (6,1 g per broodbeleg), welke van nature meer eiwit bevatten.

 

Mocht je van brood houden en je afvragen of donker brood gezonder is? We schreven daar een artikel over. Of ben je benieuwd naar meer productreviews?

 

, , , , , , ,
Vorig bericht
Review: Groene erwtenfusilli
Volgend bericht
Review: Gezonde pizza van Magioni

Gerelateerde berichten

2 reacties. Reactie plaatsen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.

Menu