meal preppen

Meal preppen voor beginners

Weet je nog dat je vroeger boterhammen mee kreeg van je ouders om mee naar school te nemen? Er zaten altijd standaard wat sneetjes brood en een paar tussendoortjes in je tas, zo kon jij de dag op school weer overleven! Helaas stoppen je ouders hier op een gegeven moment mee en zal je zelf je maaltijden moeten voorbereiden, maar dit kan er soms bij inschieten. Daarom dit artikel: meal preppen voor beginners.

Het bed ligt ’s ochtends toch wel erg lekker waardoor je nog maar net genoeg tijd hebt om jezelf klaar te maken en je naar je werk te haasten. Rond lunchtijd begint je maag te knorren en zal je toch iets moeten eten, dan is die kantine met kroketten  of luxe broodjes wel erg verleidelijk. En je wilde juist wat gezonder gaan leven! Herkenbaar? Wil jij ook nog wat afvallen voor de zomer of gewoon gezond eten? Dan zal je toch bewustere keuzes moeten gaan maken. Het goed voorbereiden van je maaltijden zal je hierbij helpen.

 

Meal preppen: hoe pak je dit aan?

In het begin vond ik dit ook erg lastig. Wat heb ik allemaal nodig op een dag en wat neem ik mee? Aan hoeveel sneetjes brood en tussendoortjes heb ik genoeg? Het begint met in kaart te brengen hoe je dag eruit gaat zien. Vooral als je een onregelmatige baan hebt, of veel onderweg bent mist er structuur. Je hebt niet op vaste tijdstippen pauze waarin je iets kan eten en drinken. Als je in je achterhoofd houdt dat we 6 eetmomenten hebben op een dag (3 tussendoortjes en 3 hoofdmaaltijden), en dan bepaalt hoeveel van deze eetmomenten je op het werk of onderweg nuttigt, dan weet je wat er in je tas moet zitten!

Ik weet nu precies met hoeveel eten ik de dag kan doorkomen, waardoor ik geen behoefte heb om dingen in de supermarkt of kantine te halen. Ik zorg er altijd voor dat ik voldoende sneetjes brood mee heb, 2 stuks fruit, wat groenten (snacktomaten, komkommer, paprika, wortels) en iets van een eiwitreep (dit vult altijd heel goed en is super lekker).

Mealpreppen2

Ik hoef er nu niet meer over na te denken wat ik allemaal mee moet omdat het altijd vrij standaard is. Wanneer ik door de supermarkt loop scheelt dit ook zoveel, ik weet precies wat ik in huis heb en wat ik weer voor de volgende dag nodig heb. Heb ik nog genoeg fruit, groenten, brood en beleg voor de volgende dag? Zo nee, dan haal ik dat. Ik loop bijna als een robot door de supermarkt, alleen over het avondeten moet ik echt nadenken wat ik ga kopen. Mijn tweede tip is dat je er toch écht tijd in moet steken om dit van tevoren klaar te maken: je bakjes vullen zich (helaas) niet vanzelf…

Mealpreppen

Dat betekent dat je óf eerder moet opstaan, óf het de avond van tevoren moet klaarmaken. Mijn voorkeur gaat uit naar de avond van tevoren, daardoor kan ik langer blijven liggen en gooi ik mijn bakjes ’s ochtends in mijn tas zonder dat ik  er ook nog maar 1 seconde over hoef na te denken. ’s Avonds ben ik in totaal misschien maar 3 minuten bezig ben om alles klaar te maken. Fantastisch toch!? Dat het maar 3 minuten per dag kost om de volgende dag gezond en lekker kunt eten! Mijn laatste tip is: maak het jezelf niet te moeilijk als je net begint met het voorbereiden van je maaltijden. Via Social Media zie je de meest mooie gezonde pannenkoeken voorbij komen met soms wel tien verschillende toppings en ingrediënten. Heel lekker (en soms erg calorierijk), maar als je heel vroeg op je werk begint, is het waarschijnlijk niet haalbaar om deze te bereiden. Wellicht kost het je ook te veel tijd en energie waardoor je het op de langere termijn niet volhoudt en oude gewoontes er weer insluipen.

Succes!

 

Misschien kun je nog wat inspiratie halen uit de lunchbox van een diëtist voor gezonde opties!

, , , , , ,
Vorig bericht
Ik heb bikinistress!
Volgend bericht
Wat kun je het beste kiezen op het terras?

Gerelateerde berichten

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.

Menu