Banaan

Feit of fabel: Is een banaan een suikerbom?

We horen het vaak: “Fruit eten? Maar daar zit toch super veel suiker in?!” “Bananen eet ik niet hoor, dat is een suikerbom!” Bananen staan vaak als een slecht tussendoortje bekend, maar bevatten enorm veel goede voedingsstoffen die ons lichaam nodig heeft. Daarom beantwoorden wij in deze blog de vraag: “Is een banaan een suikerbom?”

Is een banaan een suikerbom?

De banaan is een fruitsoort, fruit geeft ons veel voordelen voor de gezondheid. Bananen bevatten niet zoveel vitamine C, zoals andere soorten fruit – maar wel veel voedingsvezel, kalium en vitamine B6. De banaan is een van de meest calorierijke fruitsoorten. Dit komt door het hogere suikergehalte dan de meeste andere soorten fruit. 

“Maar van suiker word je toch dik?” hoor ik je denken.

Ja dat klopt, van teveel suiker word je dik. Maar fruit bestaat niet alleen uit suiker, het bevat ook andere voedingsstoffen zoals vitamines, mineralen en voedingsvezels. Deze voedingsvezels zorgen ervoor dat je een verzadigd gevoel hebt, waardoor je minder snel weer trek hebt. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld een muffin of koekje. Door het hogere suikergehalte en het ontbreken van gezonde voedingsstoffen ondergaat je suikerspiegel eerst een piek en zal daarna snel weer dalen. Gevolg: snel weer trek!

Om je nog even het verschil mee te geven van het aantal calorieën en suikers in een banaan en een muffin hieronder een tabel.

Banaan (klein) 85 kcal 18,8 gram koolhydraten (suiker)
Banaan (middelgroot) 112 kcal 24,4 gram Koolhydraten (suiker)
Muffin 327 kcal 48 gram koolhydraten (suiker)

Trek je eigen conclusie, is een banaan een suikerbom?

Onze mening: Absoluut niet!

Om af te vallen of gewoon op gewicht te blijven, geven wij het advies dat een tussendoortje niet meer dan 150 kcal mag bevatten. Een banaan is dus een perfect tussendoortje! Een banaan is daarnaast een perfect tussendoortje om te eten voor het sporten, omdat het je een flinke energieboost geeft. 

Fabel: bananen werken stoppend voor de ontlasting

Een ander hardnekkig fabeltje over de banaan is dat hij de ontlasting zou stoppen. Hier is niks van waar! Banaan is fruit, en in fruit zitten vezels. Deze vezels stimuleren juist de darmwerking. Ook bevat de banaan het oplosbare vezel pectine, wat juist kan helpen bij diarree. Als je de banaan dan bakt, worden de oplosbare vezels nog beter opgenomen in je lichaam! Het eten van een banaan helpt je dus juist bij een regelmatige stoelgang. 

Alle feiten op een rij:

  • Bananen bevatten vitamine B6, wat een belangrijke vitamine is voor de weerstand en spijsvertering. Het speelt daarnaast een rol bij de vorming van rode bloedcellen en zorgt voor een goede werking van het zenuwstelsel.
  • Bananen bevatten naast vitamine B6 ook veel vezels en kalium. Kalium is een mineraal dat bijdraagt aan een stabiele bloeddruk en normale werking van je spieren.
  • Bananen helpen bij een goede opname van andere gezonde voedingsstoffen.
  • Bananen kunnen helpen bij diarree, door het oplosbare vezel pectine.
  • Bananen kunnen een kater verminderen, dankzij het mineraal kalium en de vitamine B6! Probeer het eens in de vorm van een smoothie.
  • Bananen zijn ideaal als pre-workout, dankzij de flinke energieboost die ze geven.
  • Bananen kunnen helpen een slecht humeur te verbeteren tijdens PMS (?). Stemmingswisselingen worden veroorzaakt door een bloedsuikerspiegel die schommelt. Het vitamine B6 zorgt voor een gelijkmatige bloedsuikerspiegel en dus ook voor een stabieler humeur!
  • Bananen zijn het zoetst als ze die mooie gele kleur krijgen, aan het eind van het rijpingsproces. Hierdoor zijn ze goed te gebruiken bij het bakken van bijvoorbeeld een bananenbrood.
  • Bananen helpen bij angst, depressie en slaapproblemen. Ze bevatten namelijk het aminozuur tryptofaan, wat de aanmaak van serotonine bevordert. Serotonine heeft een kalmerende werking en geeft je een blijer gevoel. Het tryptofaan in de banaan wordt het beste opgenomen als je het in combinatie eet met ander koolhydraat rijk voedsel.

Ons advies

Wij raden je aan om iedere dag minimaal 2 stuks fruit te eten. Variërend in de vele soorten die er zijn. Dus ook gewoon bananen. Heb je nog vragen over dit onderwerp of misschien wil je meer weten over een ander fruitsoort? Dan horen wij het graag!

Wil je meer leren over het maken van gezonde keuzes? Op 21 april starten we met een 12-weken programma waarin jij alles leert over een gezonde leefstijl! 

Wil je meer informatie van onze diëtisten en échte gezonde recepten ontvangen? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte!

, , , , , , , ,
Vorig bericht
Feiten en fabels over vitamine C
Volgend bericht
Wat is beter: groente uit een pot, diepvries of vers?

Gerelateerde berichten

3 reacties. Reactie plaatsen

  • Ik ben het helaas niet eens dat bananen niet constiperend werken, als ik een niet rijpe (dus bruine) banaan eet is dit wel degelijk erg constiperend! Dit komt omdat niet rijpe bananen veel zetmeel bevatten wat lastig verteerbaar kan zijn voor het lichaam en dus constiperend werkt. Verder wel helemaal eens met het artikel overigens 🙂

    Beantwoorden
  • Een banaan bevat heel veel suiker: 6 klontjes!
    Iemand met diabetes kan beter wat anders gaan eten: bessen, frambozen, aardbeien, bramen.
    Kort gezegd: het kleine fruit.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.

Menu