hoe kun je goed lijnen

Hoe kun je goed lijnen?

Lijnen? Doordeweeks let ik goed op wat ik eet, vooral niet teveel. In het weekend gun ik mezelf wat lekkers en geniet ik er volop van. Herkenbaar? Hieronder vertel ik je waarom er nadelen aan deze vorm van lijnen zitten.

Letten op je eetpatroon is natuurlijk een goede zaak. Helaas is het zo dat je ook té streng voor jezelf kunt zijn. Als je al jaren doordeweeks op je eten let, kan het goed zijn dat je lichaam hieraan gewend is geraakt, ook als je erg sportief bent. Dit is natuurlijk niet erg handig, want als je te weinig eet en dus te weinig brandstof binnenkrijgt komt dit je energielevel niet ten goede. Daarnaast is het misschien zo dat je jezelf juist wat extra’s gunt in het weekend. Dat mag dan toch hoor ik je misschien wel denken, ja dat mag zeker.

Dat mag zeker, alleen…

Wil je afvallen? Dan moet je de motor aldoor laten branden, vergelijk het maar met je telefoon. Als deze bijna leeg is, gaat hij ook in een spaarstand.

kijk hieronder maar eens, even een voorbeeldje.

Lijnen

Wanneer ben je nou te streng?

Dan moeten we allereerst het rustmetabolisme uitrekenen, deze lijkt op het basaalmetabolisme en houdt in hoeveel calorieën (energie uit eten en drinken) je lichaam nodig heeft, dit ligt gemiddeld gezien op 1500 calorieën, maar is afhankelijk van factoren zoals geslacht, lengte en lichaamsgewicht. In bovenstaand voorbeeld kun je concluderen dat iemand met een rustmetabolisme van 1500 calorieën op deze manier te weinig eet, bovendien krijg je zo ook onvoldoende vezels binnen. Weet je van jezelf dat dit ook het geval is, check dan dit artikel eens, hierin staan tips om meer vezels binnen te krijgen.

Krijg je dus (langdurig) minder calorieën binnen dan je rustmetabolisme, dan loop je risico dat die motor dus wat langzamer gaat draaien waardoor je minder calorieën verbrand. Dat is op z’n beurt natuurlijk niet handig voor als je bijvoorbeeld in het weekend niet (teveel) op de calorieën wilt letten. Zoals hieronder een voorbeeld hoe snel dat kan gaan in een weekend.

Lijnen

Doe je het nu iets gezonder in het weekend dan hierboven? Heel goed, maar als je dus minder aan het verbranden bent door al heel lang vrij streng te zijn doordeweeks, dan kan het zijn dat je in het weekend weer een beetje ‘reserves‘ aanmaakt. Verstandig ben je als 80% gezond eet, en 20% iets lekkers. We schreven er een blog over. Wil je meer lezen over deze 80/20 methode?

Wil je precies weten hoe het bij jou zit? Laat je dan eens informeren bij de diëtist.

 

, , , ,
Vorig bericht
5x gezonde voeding om mee te nemen
Volgend bericht
Inspiratie voor een gezonde zomerse picknick

Gerelateerde berichten

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.

Menu