overloadprincipe

Het overloadprincipe

Een paar maanden geleden besloot je vol goede moed iedere dag de fiets naar het werk te nemen, te beginnen met hardlopen of te beginnen met sporten in de sportschool. De kilo’s vliegen er af, je voelt je lekkerder in je vel en het goede resultaat motiveert je enorm. Tot al die inspanning geen effect meer lijkt te hebben. Dit noem je het overloadprincipe. 

Overloadprincipe? Wat is dit? En hoe kan het dat ik niet meer afval? Hieronder leg ik uit wat je mogelijk kan helpen om je afvalproces opnieuw een boost te geven.

Overloadprincipe

Wanneer je begint met bewegen is dit voor je lichaam een nieuwe prikkel. Je doet iets wat je normaal niet doet. Hierdoor ga je vet verbranden en bouw je spiermassa op. Na een tijdje heb je voldoende conditie en spiermassa opgebouwd om dat zelfde stukje naar je werk met gemak te fietsen. Deze training is geen prikkel meer voor je lichaam, maar routine geworden. Tijdens het fietsen ben je dus nog steeds bezig met het verbranden van energie (calorieën), maar een echte prikkel is het niet meer. Theoretisch gezegd: laat je spieren een inspanning leveren dat zwaarder is dan wat je spier gemiddeld genomen, gebruikelijk gewend is. Als een spier zich heeft aangepast, moet er steeds een hogere belasting (overload) worden opgelegd om deze spierfunctie verder te ontwikkelen of te verbeteren. We noemen dit het overloadprincipe.

 

Wat nu?

Om er voor te zorgen dat je lichaam opnieuw getriggerd wordt, zal je iets moeten veranderen aan je training. Je kunt bijvoorbeeld sneller gaan fietsen of je fiets in een andere versnelling zetten zodat je meer kracht nodig hebt om vooruit te komen. Bij het hardlopen zou je bijvoorbeeld kunnen proberen om hetzelfde rondje in een steeds kortere tijd te lopen. Of ga bezig met een interval training, waarbij je tussendoor stukjes sprint. In de sportschool geldt hetzelfde: tijden lang het zelfde schema gaat je naar verloop van tijd geen resultaat meer opleveren. Of het geeft juist een tegenovergesteld effect.

Oplossing

Zorg ervoor dat je eens in 2 a 3 maanden je trainingsschema aanpast door bijvoorbeeld meer herhalingen te doen, of juist minder herhalingen met zwaardere gewichten. Overleg met je fitnessinstructeur wat voor jou een goede manier is om je trainingen te blijven opbouwen, passend bij jouw doelen. Wil je conditie opbouwen, spiermassa of juist meer kracht ontwikkelen? Bij ieder doel past een andere opbouw, dus geef dit duidelijk aan.

Tot slot: afvallen bestaat voor het overgrote deel uit een passend voedingspatroon, dus vergeet dit zeker niet. Wanneer je meer gaat bewegen veranderd je voedingsbehoefte ook. Benieuwd naar de voeding die bij jou beweeggewoontes en lichaam past? Vraag je diëtist jouw voedingsbehoefte te berekenen zodat je zeker weet dat je het optimale uit je training haalt.

, , , , ,
Vorig bericht
Lekkere en gezonde traktaties voor op tafel
Volgend bericht
Hoe kan ik zelf koken met kruiden

Gerelateerde berichten

1 reactie. Reactie plaatsen

  • Ik vond het een leerrijke blog. Ik was niet eens bekend met overloadprincipe. Ik heb niet alleen iets nieuws kunnen leren, maar ook handige tips gekregen om mijn training aan te passen. Dank je hiervoor.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.

Menu