Pompoenen

Herfst: tijd voor pompoenen!

Eerlijk is eerlijk, pompoenen eet ik niet vaak. Jullie waarschijnlijk ook niet. Ze zijn het hele jaar wel verkrijgbaar, maar toch is het voor mij een soort vergeten groente. Ik bekeek vorige week even de lijst met seizoensgroenten van oktober, waar de pompoen ook in thuis hoort. Anders was ik het bestaan van de pompoen waarschijnlijk vergeten, tot dat ze met Halloween voorbij waren gekomen. Zonde! Want zo’n pompoen levert je namelijk veel goeds, én je kunt er super veel lekkere gerechten mee klaar maken. Zowel zoet als hartig!

 

Voedingswaarde van pompoenen

 

per 100 gram

Energie (kcal)

Eiwit totaal (g)

Koolhydraten  (g)

Vet totaal (g)

Voedingsvezel (g)

Pompoen rauw

14

0.7

2

0.2

1

 

Wat opvalt wanneer we naar de voedingswaarde kijken is de lage hoeveelheid calorieën in pompoen. Een stuk minder dan in veel andere groenten. Daarnaast bevatten pompoenen weinig koolhydraten. Het is niet de meest vezelrijke groente, maar door aan je gerecht nog wat andere groenten toe te voegen los je dit gemakkelijk op. Al met al een lichte groente dus!

 

Vitamine A

Elke groente bevat wel een vitamine die er uitspringt. Pompoenen zijn, net als wortelen, fel oranje van kleur. Dit betekent: bètacaroteen! Een antioxidant dat in je lichaam wordt omgezet in vitamine A. Het zorgt, net als vitamine A, voor een goede weerstand en is erg belangrijk voor het gezichtsvermogen, maar ook voor gezonde botten, tanden, huid en voor de groei.

Daarnaast bevat pompoen een grote hoeveelheid kalium. Kalium is een mineraal wat we nodig hebben voor de zenuwprikkelgeleiding en het helpt bij het op pijl houden van je bloeddruk. Verder is kalium noodzakelijk voor het samentrekken van de spieren en voor de energiehuishouding in de spieren.

 

Vergeet de pitten niet!

Pompoenpitten zitten boordevol gezonde onverzadigde vetten. Goed voor je cholesterol gehalte. Ook leveren ze nog aardig wat vezels, eiwitten en verschillende vitamines en mineralen. Niet weggooien dus! Rooster ze even kort in een koekenpan of in de oven. Lekker door een salade of door je muesli!

Conclusie

Halen dus, die pompoenen! Deze week volgt er een recept voor een heerlijke pompoensoep, maar er zijn nog veel meer creatieve recepten te bedenken. Wat maken jullie van je pompoen? Ik ben benieuwd!

Vind je pompoenen lekker? Dan is deze pompoenschotel misschien wel iets voor jou. Of wat dacht je van een gevulde patisson?

Vorig bericht
Zitten er minder koolhydraten in zoete-, dan in gewone aardappel?
Volgend bericht
Zwanger? De do’s en don’ts omtrent eten!

Gerelateerde berichten

Niets gevonden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.

Menu