goede voornemens van froukje

Hoe houd je jouw goede voornemens vol?

Wie is er 1 januari (weer) begonnen met goede voornemens? Zoals jullie hebben kunnen lezen in onze vorige blog, ik wel! En ik ben van plan om ze waar te maken! Ik las ergens dat gemiddeld 1 op de 4 Nederlanders zijn of haar goede voornemens weet vol te houden. Hmm.. Zullen wij dan proberen dit gemiddelde omhoog te brengen?  Wie doet ermee?

Hieronder enkele tips die je verder zullen helpen!

  1. Heb een doel

Wat wil je bereiken? Hoeveel wil je afvallen? Wanneer ben jij tevreden? Maak haalbare realistische doelen (eventueel samen met een diëtist) voor de lange maar ook voor de korte termijn. (voorbeeld; in plaats van ‘ik ga meer sporten, ‘ik ga twee keer in de week op maandag en donderdag sporten’) Zou hou je het ook overzichtelijk en weet je waar je aan toe bent.

  1. Niet teveel goede voornemens

In plaats van al je goede voornemens in een keer proberen uit te voeren, kun je ze beter over het jaar spreiden. Dat maakt het makkelijker je eraan te houden. Want hoe meer voornemens je doet, hoe meer je je van je brein vraagt. En een uitgeput brein heeft minder wilskracht.

  1. Weet waarom je wil afvallen/stoppen met roken/beginnen met bewegen enz

Waarom wil je afvallen? Zit je niet lekker in je vel? voel je je moe? Zit je broek te straks? Waarom wil je stoppen met roken? Is je conditie hierdoor slechter? Ben je snel buiten adem? Enz.

De redenen van goede voornemens zijn heel persoonlijk. Pak een schriftje en schrijf voor jezelf eens op waarom JIJ wil afvallen/stoppen met roken/beginnen met bewegen.  Dit is jou motivatie! Dit is de reden waarom je nu vol moet en gaat houden!

  1. Vraag steun aan je omgeving.

Laat je familie, vrienden, collega’s weten waar je mee bezig bent. Zo kunnen zij veel beter rekening houden met je. Dit maakt het makkelijker om nee te zeggen als er weer een collega jarig is en taart mee heeft. Of als er op een feestje met een glaasje wijn een sigaretje aangeboden wordt. Misschien steek je zelfs wel mensen aan in je omgeving en kunnen jullie het samen doen!

  1. Vier je successen.

Je bent super goed bezig en hebt je volledig gefocust op dat einddoel. Als je dat bereikt hebt mag je namelijk dat ene leuke jurkje voor jezelf kopen. Super goed voornemen maar waarom zou je gaandeweg je successen niet ook vieren? Dit houdt het namelijk leuk. En je hoeft jezelf niet altijd te belonen met eten toch? Misschien heb je altijd al dat leuke boek willen kopen? Of een dagje sauna met vriendinnen? Heb je wel verdiend! 🙂

  1. Wees niet te streng

Een van de belangrijkste redenen waardoor je misschien te snel je goede voornemens over boord gooit is dat je te streng bent voor jezelf. Je straft jezelf als je toch dat ene koekje hebben gegeten. Of als je toch voor die sigaret bent gezwicht en niet je kont van de bank hebt getild om te gaan bewegen/sporten. ‘zie je wel, ik kan het niet! Laat maar ik geef het wel weer op..’ Herkenbaar?

Niet meer doen dus! Gun jezelf af en toe ook gewoon iets lekkers als je wilt afvallen anders is het op de lange termijn niet haalbaar. Pak de draad direct weer op welk goede voornemen je ook hebt. Gedrag of gewoontes verander je niet van de een op de andere dag. Dit kost tijd. Geef en gun jezelf die tijd.

  1. Slaap

Slaaptekort is funest voor je doorzettingsvermogen, je wilskracht. Te weinig slaap verstoort de werking van de prefrontale cortex. Het hersengebied dat onder meer verantwoordelijk is voor beslissingen nemen, doelen stellen en impulscontrole. En dus funest voor je goede voornemens

 Leuk weetje!

Wie zijn goede voornemen drie maanden heeft weten vol te houden, slaagt er meestal ook in om dat de rest van het jaar ook te doen.

Nog meer tips nodig? Hier tips om je goede voornemens te behouden!

, , , , , , , , ,
Vorig bericht
Goede voornemens van een dietist
Volgend bericht
Diëtist Balanza bestaat 5 jaar!

Gerelateerde berichten

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.

Menu