Zwangerschap

Gezonde voeding tijdens de zwangerschap

Wanneer je zwanger bent is het natuurlijk extra belangrijk dat je gezond eet. Je kindje heeft veel verschillende voedingsstoffen nodig om goed te ontwikkelen en te groeien. Heb je dan extra voeding nodig tijdens je zwangerschap? Ja en nee. In deze blog leg ik het voor je uit: gezonde voeding tijdens de zwangerschap.

 

Verhoogde energie behoefte tijdens de zwangerschap

Tijdens je zwangerschap wordt er vaak gezegd dat je mag eten voor twee. Niet helemaal waar! Natuurlijk is je behoefte iets hoger dan wanneer je niet zwanger bent. Je lichaam is namelijk hard aan het werk om je kindje te laten groeien. Wanneer je niet zwanger bent hebben vrouwen gemiddeld 2000 kcal per dag nodig, om in een goede voedingstoestand te blijven en je gewicht stabiel te houden. Tijdens het eerste trimester heb je ongeveer 70 kcal per dag extra nodig, wat neer komt op bijvoorbeeld 1 appel. Bij het tweede trimester is dit 260 kcal per dag, ongeveer 2 bananen. Tijdens het derde trimster werkt je lichaam het hardst en wordt je steeds zwaarder. Dit zorgt ervoor dat je behoefte ongeveer 500 kcal meer is dan normaal.  Ga je eten voor twee, dan kom je in gewicht te veel aan. Daarnaast verhoogd te veel eten tijdens de zwangerschap de kans op een te grote baby, een keizersnede, zwangerschapsdiabetes, zwangerschapsvergiftiging en overgewicht van je kindje op latere leeftijd. Iedere zwangerschap is natuurlijk anders, maar een gezonde gewichtstoename tijdens de zwangerschap ligt gemiddeld tussen de 11,5 en 16 kg.  Waar deze kilo’s gemiddeld uit bestaan zie je hier onder:

Baby 2,5 kg
Vetmassa 2,5 kg
Placenta en vruchtwater 2 kg
Bloed 1,5 kg
Overige vloeistoffen 1 -1,5 kg
Baarmoeder 1 -1,5 kg
Borsten 1 -1,5 kg

 

Verhoogde behoefte voedingsstoffen

Je lichaam past zich wonderbaarlijk goed aan tijdens een zwangerschap. Tijdens je zwangerschap is het daardoor vaak niet nodig om van de meeste voedingsstoffen meer te gaan eten. Dit komt doordat je lichaam beter in staat is om voedingsstoffen op te nemen. Bijvoorbeeld: wanneer je vóór je zwangerschap een schaaltje yoghurt at, werd een groot deel van het calcium uit de yoghurt niet opgenomen. Tijdens je zwangerschap neemt je lichaam ineens meer hiervan op! Daarnaast is het zo dat je kindje tijdens de zwangerschap altijd voor jou gaat. Dus mocht je niet voldoende voedingsstoffen binnen krijgen, zal je kindje eerst de voorraad opnemen, en zal het te kort als eerste bij jou ontstaan. Dit is natuurlijk ook niet wat je wilt, dus eet vooral gezond en gevarieerd zodat jullie beide genoeg hebben.

Voedingsstoffen

Er zijn een aantal voedingsstoffen die je tijdens je zwangerschap wel iets meer binnen moet krijgen, zoals koper, zink, jodium, foliumzuur en de vitamine A, B2, B6, B12 en C. Maar deze vitamines hoef je zeker niet meteen bij te gaan slikken (let op: inname van vitamine A heeft een bovengrens). Doordat je energiebehoefte gedurende de zwangerschap toeneemt zal je waarschijnlijk al iets meer gaan eten, waardoor je op deze manier die extra voedingsstoffen mee kunt pakken. Als je maar kies voor gezonde producten zoals groente, fruit, volkoren granen, noten, vis etc. in plaats van een extra zak chips op een dag natuurlijk!

 

Conclusie

Wanneer je voldoende en gevarieerd eet, en je kiest gezonde producten, dan krijg je dus alle vitamines, mineralen en voedingstoffen binnen die je nodig hebt tijdens je zwangerschap voor jou én je kindje. Het slikken van een multivitamine is dan ook niet nodig. Foliumzuur bij slikken (400 mcg) voorafgaand aan je zwangerschap én tijdens de eerste 10 weken van je zwangerschap is wel nodig, dit i.v.m. de verhoogde kan op een open ruggetje of gehemelte bij een te kort. Daarnaast is het verstandig om uit voorzorg gedurende je hele zwangerschap vitamine D bij te slikken (10mcg).

Multivitamine

Veel zwangere vrouwen nemen uit voorzorg toch een multivitamine tijdens hun zwangerschap. Eet je voldoende en gevarieerd dan is dit echt niet nodig. Sterker nog, je weet niet wat een te hoge inname van vitamines en mineralen doet voor dat kleintje in je buik. Wees er dus voorzichtig mee. Weet je bijna zeker dat je te weinig voedingsstoffen binnen krijgt, dan zou je een multivitamine kunnen gebruiken. Neem dan het liefst 1 met een lage dosering. En let er op dat er geen vitamine A in je potje zit!

 

Hoe zit het eigenlijk, mag je vis tijdens je zwangerschap? Diëtist Jellina is trouwens gespecialiseerd in zwangerschapsdiabetes, wellicht ook interessant om te lezen. En dit artikel: de do’s en don’ts omtrent eten wanneer je zwanger bent.

,
Vorig bericht
Vis tijdens de zwangerschap
Volgend bericht
Tips om tijdens corona gezond en fit te blijven

Gerelateerde berichten

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.

Menu