‘Gezonde tussendoortjes’, er liggen er genoeg van in de winkels. Schappen vol zelfs. Maar zijn deze allemaal wel zo gezond als dat ze claimen te zijn? De groene vinkjes, de “ik kies bewust logos”, en de garantie dat een product geen toegevoegde suikers bevat, worden je om de oren geslingerd. Allemaal termen die de verpakking doen opleuken. Maar zijn ze waarheid of commercieel geklets?

Naast onze drie hoofdmaaltijden wordt ook aangeraden om tussendoor iets te eten. Vandaar de term ‘tussendoortje’. Maar wat zijn dan een gezonde tussendoortjes?
Allereerst is het belangrijk dat het niet teveel calorieën bevat. Zo rond de 100 calorieën is de richtlijn.
Daarnaast moet er een goede balans zijn tussen gezonde en minder gezonde keuzes.
Wij houden hier de 80/20 methode meestal aan. Dit betekent dat je 80% gezond eet en 20% iets lekkers mag. Dit komt dan neer op zo’n 2x per week.

Hieronder een aantal tips die je gaan helpen bij het kiezen van gezonde tussendoortjes:

1. Maak afspraken met jezelf. Wanneer wil jij voor echt iets lekkers gaan? Misschien heb je deze week een verjaardag en wil je daar een lekker stukje taart. Of wil je op zondagmiddag een lekkere koek bij de koffie. Houd de 80/20 methode aan.
2. Neem altijd iets mee voor onderweg. Dit kan zijn een stuk fruit, snackgroente (cherrytomaatjes of worteltjes), of een handje ongezouten noten. Dit voorkomt dat je met trek een winkel inloopt en een snickers koopt.
3. Kies een tussendoortje van rond de 100 calorieën.
4. Eet bewust. Ga net als met de hoofdmaaltijden even zitten. Zo kan je er ook meer van genieten.
5. Voorkom verleidingen door alle lekkere tussendoortjes zoals koek, snoep en chips achter in de kast te stoppen. Zo is dat pak koekjes niet het eerste wat je ziet als je de kast open trekt. Of haal het helemaal niet in huis 😉

Variatietips voor gezonde tussendoortjes:
1. Snackgroente
2. Fruit
3. Een rijstwafel, een volkoren cracker of volkoren beschuit met mager beleg zoals een plakje kipfilet of besmeerd met pindakaas of smeerkaas
4. Een handje ongezouten noten
5. Een bakje yoghurt of kwark

Wil je meer tips over gezonde tussendoortjes? Wij kunnen je helpen! Neem contact op met 1 van onze diëtisten!

, , , , , , , , , ,
Vorig bericht
Supermarkt verleidingen, hoe weersta je ze?
Volgend bericht
Jouw gewicht is maar een getal

Gerelateerde berichten

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.

Menu