Gezonde keuzes in de supermarkt

Gezonde keuzes in de supermarkt

We hebben allemaal wel eens van die dagen dat we geen tijd hebben gemaakt om gezond eten voor te bereiden voor onze werkdag. Het kan dan voorkomen dat je tijdens je lunchpauze snel naar de supermarkt moet om eten te kopen. Gezond eten tijdens het werk is erg belangrijk. Gezond eten zorgt ervoor dat je meer energie hebt en het werk beter aankunt. In deze blog lees je de gezonde keuzes in de supermarkt en de ongezonde keuzes die je beter kunt laten liggen.

 

Gezonde keuzes in de supermarkt: Vermijd suikerrijke producten

Probeer suikerrijke voeding zoals koek, snoep en frisdrank te vermijden. Grote hoeveelheden suikers zorgen voor schommelingen in bloedsuikerspiegel. Dit heeft vermoeidheid tot gevolg.

 

Gezonde keuzes in de supermarkt: vermijd calorierijke producten met veel verzadigd vet

In bijvoorbeeld koek, snacks of croissants zitten veel verzadigd vet. Dit zijn de ongezonde vetten en vergroten het risico op hart- en vaatziekten. Tevens leveren deze producten erg veel calorieën en weinig gezonde voedingsstoffen.

 

Gezonde keuzes in de supermarkt: kies voor eiwit- en vezelrijke voeding

Eiwit- en vezelrijke voeding zorgt voor een verzadigend gevoel en geeft je energie voor lange duur. Eiwitten zitten met name in zuivelproducten, ei, kaas, vlees, vis, noten en peulvruchten. Vezels zitten met name in volkorengraanproducten, groente, fruit en peulvruchten.

 

Gezonde keuzes in de supermarkt
  • Vers fruit
  • Naturel yoghurt of kwark zonder toegevoegde suikers, eventueel met muesli (platte vlokken)
  • Kefir of een andere melkdrank (zonder toegevoegde suikers)
  • Snackgroente (eventueel dippen in hummus)
  • Maaltijdsalade, eventueel met extra groente en minder of geen saus
  • Volkorenbrood of volkorencrackers met bijvoorbeeld hummus, hüttenkase of pindakaas
  • Fruitwater of water met munt/gember
  • Ongezouten noten
  • Avocado

* Let op: veel maaltijdsalades uit de supermarkt zijn niet de beste opties, maar zeker wel beter als croissants of luxe broodjes.

 

Ongezonde keuzes in de supermarkt
  • Croissants
  • Snoep, chocola of koekjes
  • Chips of hartige koekjes
  • Luxe broodjes
  • Luxe beleg zoals slaatjes
  • Mueslirepen of energierepen
  • Suikerrijke dranken

 

Er stond een tip: kies voor eiwit- en vezelrijke voeding. Weet je niet wat daaronder valt? In dit artikel een paar tips om meer vezels te eten, of wat dacht je van dit handige artikel over een vezelrijk dagmenu?

, , , ,
Vorig bericht
Het creëren van nieuwe gewoontes
Volgend bericht
De ijzeropname

Gerelateerde berichten

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.

Menu