Gezonde barbecue

Gezonde barbecue tips

Het is volop zomer en dat betekend barbecueën! Ik ben er gek op, vooral op de gezelligheid. Soms heb ik in de zomer meerdere bbq-feestjes gepland staan in één week. Heel gezellig maar al te gezond is het vaak niet met al die sausjes, drankjes, ijsjes, stokbroodjes en noem maar op. Tijd voor wat inspiratie voor een gezonde barbecue.

 

Tips voor een gezonde barbecue 
  • Barbecueën is op zich heel gezond, je gebruikt weinig of geen vet bij het bereiden van je vlees. Probeer een goed stukje mager vlees te kiezen zoals bijvoorbeeld kipfilet, biefstuk of een runderburgertje. Vis kan ook prima op de barbecue! Een stukje witvis in aluminiumfolie of een lekker stukje zalm. Vis bevat ook nog eens veel gezonde vetten dus zeker het proberen waard.
  • Witte stokbroodjes zijn vaak een valkuil. Ik merk dat ik vaak al met te veel trek naar een bbq-feestje toe ga, en te weinig geduld heb om te wachten op een stukje vlees. Gevolg: ik eet me vol in stokbroodjes met kruidenboter en laat het vlees uiteindelijk vaak voor wat het is. Zonde, want een stukje vlees voedt je lichaam toch beter dan een witbroodje. Probeer de stokbroodjes te beperken of kies voor een alternatief zoals een volkoren stokbrood of zuurdesem brood.
  • Wat natuurlijk altijd gezond is: groente! Vaak staan er huzarensalades of aardappelsalades op tafel bij een barbecue, maar een lekkere groene salade is simpel te maken, minder zwaar en zo pak je ook nog even wat groente mee. Begin als basis met een grote kom gemende sla, en voeg er van alles aan toe wat je lekker vindt. Tomaatjes, komkommer, feta, zongedroogde tomaatjes, fruit, ei, paprika en ga zo maar verder. Groente kun je ook prima op de barbecue doen. Maak bijvoorbeeld een spiesje met paprika en ui, grill courgette of aubergine. Of denk ook eens aan een portobello. Maïskolfen kunnen ook prima op de barbecue, wel eerst even kort voor koken. Zoete aardappel kun je poffen in een stukje aluminiumfolie. Bijkomend voordeel: je barbecue ziet er meteen een stuk feestelijker, kleurrijker en origineler uit!
  • Sausjes worden ook vaak gebruikt bij een barbecue. Ooit heeft iemand geroepen dat rode sauzen beter zijn dan witte sauzen, maar de rode sauzen bestaan voor het grootste deel uit suiker. Pas er dus een beetje op met ketchup en currysaus.
  • Fruit vind ik heel fijn bij een barbecue. Lekker fris en dat gaat er bij de hoge temperaturen altijd goed in. Je kunt fruit los als bijgerecht op tafel zetten, zoals bijvoorbeeld een stukje meloen (met parmaham) , maar een grote schaal fruitsalade is altijd goed. Ook ideaal als vervanger voor een toetje! Zo grijp je toch minder snel naar ijsjes als afsluiter.
  • Toch een ijsje? Waterijsjes bevatten een stuk minder kcal dan schepijs of een magnum. Ook zou je ijsvormpjes kunnen kopen en je ijs zelf kunnen maken. Bijvoorbeeld van wat suikervrije limonade. Een ijsje van wat magere yoghurt met fruit is helemaal een lekker en gezond toetje.

Hier vind je een recept van een lekkere couscoussalade en hier vind je ook nog een recept van een lekkere quinoa salade! 

Genoeg inspiratie hopelijk om je barbecue wat gezonder te maken! Mochten jullie deze zomer nog leuke ideeën tegenkomen, dan hoor ik het graag!

, , , , , , ,
Vorig bericht
Feit of fabel: de mens bestaat uit meer bacteriën dan lichaamscellen
Volgend bericht
Recept: Bulgur met gewokte bloemkool

Gerelateerde berichten

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.

Menu