balanza quote 7

Tips: Wanneer je geen tijd hebt om te koken

Ik hoor het zo vaak in de praktijk: “ik moet ’s ochtend altijd zo vroeg beginnen dan heb ik geen tijd om te eten hoor!”    Of: “na een lange drukke dag werken, laat thuis dan heb ik geen puf meer om te koken!”

Tegenwoordig hebben we het allemaal zo druk, werken, kinderen, sporten, vergadering hier, overleg daar en ga zo maar door. Daarnaast wil je ook nog wel es iets leuks doen met je gezin of vrienden/vriendinnen. Hierdoor schiet gezond eten er helaas vaak bij in. We denken vaak dat gezond eten veel tijd kost en kiezen dan vaak voor de makkelijke kant en klare maaltijd of voor een afhaal maaltijd.

Met onderstaande tips wordt gezond eten een stuk makkelijker!

1. Maaltijden plannen:

Sla je agenda erop na, wat heb je te doen deze week? Wanneer moet je werken? Wanneer moet je snel de deur uit en heb je geen tijd om je ontbijt voor te bereiden? Wanneer heb je tijd om te koken en wanneer moet je snel weer weg of ben je laat thuis? Wanneer ga je sporten? 

Door je planning voor de komende week goed op orde te hebben, kun je ook je maaltijden goed voor elkaar hebben. Wanneer je weet dat je ’s ochtends weinig tijd hebt, smeer je brood dan bijvoorbeeld de avond ervoor. Als je ’s avonds laat thuis bent of snel weer weg moet zorg dan dat je geen ingewikkelde maaltijden moet maken maar kies bijvoorbeeld i.p.v. verse groente een keer voor een diepvriesmaaltijd of groente uit blik.

Zorg dat je niet gepakt wordt door het moment maar weet wat je te wachten staat dan kun je het van te voren al indekken! 🙂

2. Maak een boodschappenlijstje

Bedenk vooraf wat je wilt eten deze week. Maandagavond wortelen met een gehaktbal, dinsdagavond salade met vis enzovoort. Zo kun je wanneer je misschien iets meer tijd hebt om te koken een uitgebreidere maaltijd op tafel zetten. En wanneer je snel moet kies je voor een makkelijkere maaltijd. Aan de hand van de gerechten die je wilt eten deze week maak je een boodschappenlijstje. Je haalt in huis wat er nodig is zodat het al klaar ligt als jij uit je werk komt. En dus niet om 17 uur nog naar de winkel moet, bedenken wat je nu weer gaat eten, in de lange rij moet staan (want iedereen gaat uit zijn werk nog even snel langs de winkel), en verleidingen tegenkomt die je snel geneigd bent om mee te nemen want je hebt honger! Ga bijvoorbeeld maximaal 2 x per week naar de winkel. Je kiest zo ook de momenten uit waarop het je goed past om boodschappen te doen. Dit bespaart veel tijd! Extra tip; leg een boodschappenbriefje op het aanrecht o.i.d., schrijf gedurende de week dingen op die je tegenkomt die op zijn of die je nodig hebt. Zo kun je ook niks vergeten!

Het leuke van van tevoren nadenken over de gerechten die je wilt eten is dat je vaak ook creatiever gaat worden in wat je gaat eten!

3. Grotere porties koken en/of vooruit koken

Een pan met nasi of macaroni maakt iedereen altijd standaard teveel van volgens mij. Vries dit lekker in.  Dan heb je op momenten dat je weinig tijd hebt altijd iets wat je snel kan opwarmen.

Daarnaast kun je bijvoorbeeld ook vooruit koken. Duik bijvoorbeeld op zondag de keuken, snij je groenten, kook je rijst voor doordeweeks.  Dit kun je in voorraad bakjes bewaren in de koelkast als je het 1 van de komende dagen gaat gebruiken en anders in de vriezer.

4. Pot of diepvriesgroenten

Natuurlijk is alles vers eten het lekkerst en het gezondst maar niet altijd haalbaar helaas. Groenten uit pot/blik of uit de diepvries zijn prima om te gebruiken op de momenten dat je snel moet. Diepvries is dan nog wel de betere keus. Pot en blik bevat vaak meer zout.

Maar zo zet je wel snel toch een gezonde maaltijd op tafel!

5. Recepten opzoeken en bewaren

Als je dan toch bezig bent met een boodschappenbriefje, google eens naar makkelijke gezonde maaltijden. Er is echt veel te vinden! Als je dan leuke en natuurlijk lekkere recepten hebt gevonden, bewaar deze dan in je eigen recepten boekje. Kun je het SNEL weer terug vinden! 🙂

Wil je meer tips voor gezonde,  snelle, makkelijke maaltijden voor je ontbijt, lunch of avondmaaltijd? Dan kun je natuurlijk altijd 1 van ons vragen! We helpen je graag!

 

Heb je een beperkt budget? Wij schreven een artikel met budgettips voor gezond eten. En tips voor gezond uit eten!

, , , , ,
Vorig bericht
Wat zit er in een boodschappentas van een diëtist?
Volgend bericht
Slank de feestdagen door? Met deze tips wordt het makkelijker!

Gerelateerde berichten

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.

Menu