Vlees uit je voedingspatroon halen

Feit of fabel: vlees uit je voedingspatroon halen is gezond

Steeds meer Nederlanders eten minder vlees of eten helemaal geen vlees meer. De supermarkten spelen hier goed op in door allerlei vleesvervangers in de schappen te brengen. Hoe zit het eigenlijk? Vlees uit je voedingspatroon halen, is dat gezond?

Volgens het voedingscentrum en de World Health Organization (WHO), heeft het minder vlees eten voordelen voor je gezondheid. Uit onderzoeken worden namelijk verbanden gelegd tussen het eten van vlees en bepaalde ziektes en aandoeningen.  Met name rood vlees (rund, varken, geit, schaap) en bewerkt vlees (gerookt-, gezouten-, of vlees met conserveermiddelen) zijn de boosdoeners. Bovendien bevat vet vlees relatief veel verzadigd vet en ook dat is niet goed voor de gezondheid, het verhoogt de kans op hart- en vaatziekten.

Heb je zelf overwogen om minder of helemaal geen vlees meer te eten? Hartstikke goed, zoals hierboven al genoemd zitten er nadelen aan vlees. Overigens betekent dit niet dat het eten van vlees geen voordelen heeft. Vlees is rijk aan bijvoorbeeld ijzer, vitamine B1, B6, B12 en zink. Laat je dus vlees (gedeeltelijk) weg uit je voeding, dan is het belangrijk dat deze voedingstoffen (vitamines en mineralen) vervangen worden door iets anders.

Ook in de praktijk hoor ik regelmatig dat er minder vlees wordt gegeten, en dat is heel mooi. Helaas zit het probleem dus in het vervangen zoals je hierboven hebt kunnen lezen. Als je bijvoorbeeld een paar keer in de week geen vervanging hebt voor het vlees, dan loop je het risico allerlei stoffen tekort te komen. Gelukkig is dit makkelijk op te lossen door bijvoorbeeld een ei te eten, een portie peulvruchten, wat vaker paddenstoelen te eten of te kiezen voor tahoe, tempé of andere kant-en-klare vleesvervangers. Let wel op bij deze kant-en klare-vleesvervangers, deze zijn niet altijd even gezond omdat veel soorten  redelijk wat zout en onnodige toevoegingen kunnen bevatten.

Vlees uit je voedingspatroon halen: is dat gezond?

Conclusie: minder of geen vlees (meer) eten is gezond, als je maar voor een goed alternatief zorgt die de gemiste voedingsstoffen kan vervangen.

Weet je niet goed hoe dit aan te pakken of heb je twijfels of je wel alle voedingsstoffen binnenkrijgt? Je kunt altijd een afspraak bij ons maken om dit samen eens door te nemen.

, , , , , , ,
Vorig bericht
Feit of Fabel: alcohol is dubbel dikmakend
Volgend bericht
Nationale Week Zonder Vlees: doe jij ook mee?

Gerelateerde berichten

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.

Menu