Koolhydraatarm dieet

Feit of fabel: van een koolhydraatarm dieet val je snel af

Koolhydraten, als ik mensen om mij heen hoor over afvallen, hebben koolhydraten een ‘slecht’ imago. Terecht? Als we de stelling ‘van een koolhydraatarm dieet val je snel af’ dan is het eerste wat ik hier graag over zeg: snel afvallen, daar moet je sowieso al vraagtekens bij willen zetten. Toch hoor ik het vaak, men wil graag snel en veel afvallen. 

Koolhydraatarm dieet? Koolhydraten zijn nodig!

We hebben ze nodig, koolhydraten. Wanneer je een koolhydraatarm dieet volgt, mis je de koolhydraten. De hersenen kunnen zelfs niet zonder, en ze zijn de eerste bron bij beweging en inspanning. Daarnaast haal je bij een gezond voedingspatroon 40-70% van de calorieën uit koolhydraten. Maar als we het nou eens hebben over koolhydraten en afvallen? Koolhydraten zijn dus nodig om goed te kunnen functioneren, in de lever en in de spieren kan een voorraadje koolhydraten (glucose) worden opgeslagen. Maar, eet je nu meer koolhydraten dan je kunt verbranden en vervolgens opslaan? Dan zal je meer lichaamsvet krijgen en dus zwaarder worden.

Eiwitten

Nu is het zo dat als je teveel vet uit je voeding haalt, dit zich ook omzet in lichaamsvet als je het niet verbrand. Eiwitten daarentegen zetten zich niet zo snel om in lichaamsvet. Dan denk je misschien, dan eet ik alleen nog maar eiwitten, maar zo simpel is het (natuurlijk) ook niet. Te veel eiwitten eten heeft ook grote nadelen, je krijgt niet de nodige voedingstoffen die in ‘goede’ vetten en ‘complexe’  koolhydraten zitten en daarnaast zijn een teveel aan eiwitten niet goed voor de nieren. Neemt niet weg dat voldoende eiwitten nemen erg belangrijk is!.

Wat te doen?

Snel afvallen is een illusie, tenminste, als je bijvoorbeeld 2 kilo afvallen per week bedoelt, dan raak je gemakkelijk spieren en vocht kwijt. Minder koolhydraten eten kan slim zijn, mits je het hebt over ‘overbodige’ koolhydraten.

De ‘goede’ koolhydraten zoals ongeraffineerde granen, aardappelen, zilvervliesrijst, volkoren brood bevatten namelijk onmisbare stoffen zoals vitamine B2, ijzer en vezels. Deze heb je o.a. nodig om je energieniveau op peil te houden. Wil je minder koolhydraten gebruiken om af te vallen, haal dan eerst de producten rijk aan koolhydraten maar arm aan voedingstoffen weg uit je voeding zoals frisdrank met suiker, taart, koekjes, chips, zoutjes en vermijd zo veel mogelijk producten waar suikers aan toegevoegd zijn. Doe je dit al? Tijdelijk minder brood, granen, aardappelen en dergelijke eten kan helpen maar wees niet te streng, dit is niet goed (door het lichaam) vol te houden.

Wil je meer weten over koolhydraten en/of afvallen? Je kunt natuurlijk een diëtist laten meekijken naar jouw eetpatroon en jouw doelen bespreken.

, , , , , ,
Vorig bericht
Feit of fabel: is appelstroop rijk aan ijzer?
Volgend bericht
Is Crystal Clear een goede vervanger voor water?

Gerelateerde berichten

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.

Menu