is eten uit de airfryer gezond

Feit of fabel: is eten uit de airfryer gezond?

‘’Maar het komt uit de airfryer, het is dus gezond.’’ Als dat nou eens zo zou zijn? Airfryers, ze zijn erg populair, je hebt ze in verschillende merken, maten en prijscategorieën. Er zijn genoeg voor- en nadelen van op het internet te lezen. Niet heel vaak wordt er ingegaan op de gezondheidsaspecten. Airfryers frituren op basis van hetelucht, dat is immers gezond toch? Of niet? Hoe zit het, is eten uit de airfryer gezond?

Allereerst, ja het scheelt heel wat vet en dus calorieën, klopt. Er kan namelijk wel voor zo’n derde aan calorieën alleen al uit de frituurolie afkomstig zijn. Maar, hieronder lees je wanneer het wel of niet handig is te doen.

Wanneer is eten uit de airfryer gezond? En wanneer ongezond?
  • Gezond wanneer je; alleen onbewerkte producten erin doet zoals bv. verse frieten, groenten en vis.
  • Ongezond wanneer je; vaker gaat snacken dan je bijvoorbeeld al deed want:
    • Snacks zoals kroketten, kaaassoufleés ed. bevatten al ruim vet en zout (en natuurlijk ook calorieën)
    • ‘ovenfrites’ zijn vaak vooraf al gegaard en/of voorbewerkt en bevatten daardoor vaak al olie. Daarnaast nodigt dit vaak meer uit dan gekookte aardappelen om er ook nog zout overheen te doen
    • Je neemt vaker sausjes, en we weten allemaal, dit zijn vaak ‘loze’ calorieën en ook dit bevat vaak (veel) zout. Dit neemt niet weg dat -af en toe- een beetje saus niet persé slecht is!
    • Als je vaker gaat ‘airfryen’ kan het zijn dat je de groentes, of andere gezonde granen of peulvruchten (deels) weglaat, deze heb je echt nodig. Doe je dan een salade? Meestal is dit niet genoeg om aan o.a. je vezelbehoefte te voldoen

 

Rundvleeskroket v.s. rundergehakt

Hieronder nog even een verschil te zien tussen een rundvleeskroket en rundergehakt. In eerstgenoemde zitten meer koolhydraten dan eiwitten, niet persé een probleem, wel een nadeel omdat je er minder snel vol van zit in tegenstelling tot eiwitten, en omdat snacks toegevoegd zout hebben eet je er bv. makkelijk meer van. Er zitten zoals je kunt zien vanzelfsprekend meer goede voedingstoffen in een product dat niet bewerkt is.

 

Per 100 gram
Soort kcal kh vetten Vet, verzadigd Ei

witten

Vitamine B12

(ADH is ca. 2,8 mcg)

Ijzer

(ADH is ca 9 mg)

Ka-lium

(ADH is ca 3000mg)

Natrium

(zout) (max. 2400mg/dag)

Zink

(ADH is ca 7 mcg)

Rund-

Vlees

Kroket

(10% vlees!)

200 21g 9 4.3 9 0.34mcg 1.2 mg 115 mg 587 mg

1.2

mcg

Rund- vlees, mager 160 0 5 1.5 30 2.11 mcg 2.9

mg

504 mg 72 mg 6.45

mcg

 

Conclusie: af en toe ‘snacken’? Daar is natuurlijk niets mis mee, zeker niet als je dat echt lekker vindt. Maar waarschijnlijk proef je het al, wat mij betreft is het niet persé gezond om uit de airfryer te eten, het ligt er natuurlijk maar net aan wat je erin doet. Echter heb ik het vermoeden dat ze niet vaak worden gekocht om de gezondste producten in klaar te maken. Als dat wel zo is, deel het met ons, wij zijn erg benieuwd naar jullie creaties!

Heb je gewoon zin in iets om te eten, check dan dit artikel eens, dit zijn ook gezonde alternatieven voor snacks.

, , , ,
Vorig bericht
Feit of fabel: is light pindakaas een betere keus dan de originele pindakaas?
Volgend bericht
Feit of fabel: je kunt het beste afvallen door te diëten

Gerelateerde berichten

2 reacties. Reactie plaatsen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.

Menu