pruimen laxerend fabel

Feit of fabel: Werken pruimen laxerend?

Darmklachten komen ontzettend veel voor en zijn erg vervelend! En het nare is dat je soms geen flauw idee hebt hoe ontstaat. Wat is de veroorzaker geweest dat je nu niet meer naar de wc kan. Of wat is de trigger geweest dat je nu zo’n buikpijn hebt en de wc juist je beste vriend is. 

Hoe kan dat?

De darmen zijn het grootste deel van ons spijsverteringsstelsel en zijn gemaakt om voedingsstoffen op te nemen. Onze darmen krijgen heel wat te verduren: als enige inwendige organen komen ze in contact met stoffen van buiten het lichaam. Je kunt je dus voorstellen dat voeding een hele belangrijke rol speelt bij de gezondheid van je darmen.

Je klachten kunnen veroorzaakt worden door een voedselintolerantie, het prikkelbare darmsyndroom (PDS), een darmziekte of simpelweg door dat je een voedingspatroon hebt wat niet bij jouw lichaam past. Symptomen die je kunt ervaren zijn diarree, obstipatie, buikpijn, winderigheid of een opgeblazen gevoel. Als je last hebt van verstopping (obstipatie) of diarree is het goed veel vezels te eten, de aanbeveling is zo’n 30-40 gram per dag. De voedingsvezels absorberen vocht in de darmen en daardoor krijgt de ontlasting meer volume en wordt het soepeler. Daarnaast stimuleren vezels de darmbeweging waardoor het ontlastingspatroon weer regelmatiger wordt.

Wat kun je doen?

Uit de voedselconsumptie peilingen blijkt dat wij Nederlanders onvoldoende vezels tot ons nemen. Vandaar dat nu in de nieuwe richtlijnen van de Gezondheidsraad wordt aanbevolen om zoveel mogelijk volkoren producten te gebruiken, minimaal 2 stuks fruit en minimaal 200 gram groente per dag te nemen. En voor mensen die vaak last hebben van darmklachten ligt hier zeker een oplossing, want al deze vezelrijke voedingsmiddelen kunnen dus stoppend of laxerend werken.

fruit mand

Ieder mens is uniek en ieder darmstelsel dus ook. Wat voor de een werkt kan voor de ander echt averechts werken! Helaas zijn er ook over dit onderwerp wat fabels in de wereld. Zo wordt beweerd dat pruimen, ontbijtkoek en appelsap laxerend werken, maar dit is niet bewezen.  Voedingsmiddelen als bananen, wit brood of rijst zijn geen veroorzakers van obstipatie.

Feit of fabel?

Dat pruimen laxerend zouden werken is dus een fabel. Het is niet waar, pruimen werken niet beter voor de stoelgang dan andere soorten fruit of andere voedingsmiddelen. Twee volkoren boterhammen (4.6 gram vezels) werken bijvoorbeeld net zo laxerend als 5 (gedroogde) pruimen (4.8 gram vezels). Waar komt deze fabel dan vandaan? Pruimen bevatten sorbitol, een oud middeltje tegen obstipatie, maar er zit zo weinig sorbitol in dat je 20-40 pruimen zou moeten eten voor je het effect merkt op je stoelgang. Voor iemand die een intolerantie heeft voor sorbitol kan het zijn dat je al bij een inname van 5 gram diarree of buikpijn krijgt.

Wat is sorbitol?

Sorbitol is een natuurlijke suiker die voorkomt in allerlei soorten fruit, zoals appels, druiven, kersen en pruimen. Het komt ook in veel bewerkte voedingsmiddelen voor als E420. Bij een normaal gebruik heeft het geen laxerend effect, pas vanaf zo’n 30 gram (in een x) kan het diarree of buikpijnklachten geven.

Conclusie: voedingsvezels zijn dus onwijs belangrijk voor mensen die vaak kampen met darmklachten! Daarnaast is niet één voedingsmiddel de oorzaak en horen alle soorten fruit (maar ook groente en volkoren producten) in een gezond voedingspatroon thuis.

In de meeste gevallen kan het juiste voedingspatroon jouw klachten verhelpen. Samen met jou onderzoeken we graag welk voedingspatroon er bij je hoort. Heb jij ook alles al geprobeerd? Dan is het Fodmap dieet misschien iets voor jou. Maak dan snel een afspraak en we gaan aan de slag!

 

Iets anders; zelf muesli maken!

, , , , , , , ,
Vorig bericht
Feit of fabel: Is koffie ongezond?
Volgend bericht
Feit of fabel: Helpt rode gist rijst cholesterol te verlagen?

Gerelateerde berichten

8 reacties. Reactie plaatsen

  • Paar maand geleden kreeg ik te horen dat ik diabetis 2 heb maar tot nu toe help niemand mij er is niemand die zeg wat ik er aan kan doen er woerd ook niet geprikt voor suikerspiegel snap er niks van groetjes wilma

    Beantwoorden
    • Marian Faber
      4 juli 2018 13:31

      Hallo Wilma, wat ontzettend lastig voor je! Het is al heel wat om te horen dat je Diabetes hebt, en nu heb je ook nog zo het gevoel aan je lot te worden overgelaten. Kunnen wij iets voor je betekenen? Met alle liefde delen we onze kennis en helpen we jou op weg! Je kunt via ‘Afspraak maken’ direct een intake inplannen op 1 van onze locaties. Zijn we niet bij je in de buurt? Dan kunnen we het ook telefonisch of via Skype proberen. Laat je het weten? Groetjes Marian

      Beantwoorden
  • Ja en toch laxeren pruimen ( stuk of 4) beter dan wat ook bij mij en volkorenbrood helemaal niet, wellicht zit je op het verkeerd spoor met de vezels? of heb ik een sterk placebo-effect, anyway als het maar werkt toch? ik heb er profijt van in moeilijke tijden, je eerste zin ben ik het wel mee eens, we zijn geen identieke verteringsmachines…

    Beantwoorden
  • Hi, ik begrijp niet goed dat je zegt dat er in een boterham meer vezels zitten als in 5 gedroogde pruimen? zou je dit willen uitleggen? 5 gedroogde pruimen is ongeveer 125gr en bevatten dan ongeveer 8,75gr vezels. één volkorenboterham bevat gemiddeld 2,3 gr. vezels.

    Graag jouw uitleg hierop,

    Mvg m.Lagard

    Beantwoorden
    • Marian Faber
      8 juli 2020 16:36

      Beste mw Lagard,

      Bedankt voor uw reactie, er zat inderdaad een type fout in de blog. Deze heb ik nu aangepast en de hoeveelheid vezels erbij gezet in de tekst. De hoeveelheid vezels van 5 gedroogde pruimen (=40 gram) komt overeen met de hoeveelheid vezels in 2 volkoren boterhammen.

      Beantwoorden
  • Dick Kloosterman
    22 juli 2020 00:18

    Zou het niet netter zijn eerst de huisarts hierover te raadplegen? Diabetes zit heel goed in de artsen zorg weet ik uit eigen ervaring.

    Beantwoorden
  • Marian Faber
    27 juli 2020 15:53

    Hallo Dick,
    Het is zeker een goed idee om in beide gevallen de huisarts erbij te betrekken. Zowel bij darmklachten zoals obstipatie als bij diabetes. Het klopt inderdaad dat er een diabetes zorg programma is waar meerdere zorgprofessionals bij zijn betrokken: de huisarts, praktijkondersteuner én dietist. Deze begeleiding wordt ook helemaal vergoed, super hé!

    Beantwoorden
  • Je vermeld dat wit brood geen obstipatie veroorzaakt en dat is al te stellig gesteld. Mogelijk zal dat niet bij iedereen zo zijn maar als ik wit brood of iets anders nuttig wat hoofdzakelijk van wit meel is gemaakt loop ik van binnen vast. Soms vergeet ik het en neem dan iets of krijg iets aangeboden en dan is het bingo. @ a 3 dagen geen zogenoemde stoelgang en gepaard met veel problemen.
    Dus voor mij is wit meel, rijst etc. wel degelijk een vastloper.

    Beantwoorden

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.

Menu