donker brood gezonder

Feit of fabel: is donker brood gezonder?

Iedereen weet dat witbrood niet zo goed voor ons is. Logischer wijs denk je dan dat heel donker brood gezonder is. En dan het liefst met pitjes en zaden, maar klopt dat ook? We zetten de feiten en fabel over brood op een rijtje:

Waarom is brood gezond?

Sinds een aantal jaar ligt brood onder vuur. Het zou namelijk te veel koolhydraten bevatten en daardoor wordt brood al snel in de verboden hoek gedrukt. Echter, het is wel aan te raden om brood te eten als je geen goede vervanger neemt. Brood levert namelijk vezels, die belangrijk zijn voor de darmfunctie en brood is ook de hoofdleverancier van jodium. Wil je eens een keer iets anders als ontbijt in plaats van de boterham? Hier lees je onze variatietips.

Waar jodium belangrijk voor is? Nou, jodium is een belangrijk onderdeel van de productie van schildklierhormonen. Deze hormonen zijn verantwoordelijk voor de ontwikkeling van het zenuwstelsel, stofwisseling en groei. Als je te weinig jodium binnen krijgt, kan je schildklier trager gaan werken en zelfs opzwellen.

Dus is donker brood gezonder?

In witbrood zitten minder vezels dan in donker brood toch? De Consumentenbond deed in 2006 onderzoek naar de hoeveelheid vezels in combinatie met de kleur van het brood. De uitkomst was dat 72% van de hele donkerbruine supermarkt broden niet meer vezels bevatten dan gewoon volkorenbrood. Hoewel het toevoegen van kleurstof aan brood niet mag, wordt er over het toevoegen van  geroosterde moutgranen niets gezegd en dit geeft de donkere kleur aan brood. Wij als consumenten worden dus in maling genomen door de supermarktindustrie!

 Gelukkig is er in de wet- en regelgeving wel vastgelegd dat volkorenbrood een beschermde titel is.

Staat er op het etiket dat het volkoren brood is? Dan weet je zeker dat dit zo is. Voor andere broden zoals speltbrood is deze beschermde titel niet aangemeten en kan het brood dus voor een deel uit bijvoorbeeld tarwemeel bestaan.

Dus volkorenbrood is altijd het best?

Ja, de voorkeur heeft altijd de volkorenvariant! Als je kiest voor volkorenbrood weet je zeker dat je een vezelrijke boterham eet. Echter, als je je er in verdiept zal je zien dat een Waldkornbrood net zoveel vezels of zelfs meer vezels kan bevatten. En hetzelfde geldt voor sommige soorten speltbrood.

Kortom, laat je dus niet verleiden door de kleur van het brood maar check altijd het etiket op wat voor meel is er gebruikt en hoeveel vezels bevat het brood.

Kom je er zelf niet helemaal uit of heb je vragen over dit onderwerp? Laat het ons weten en we helpen je op weg 😊

, , , , , , ,
Vorig bericht
Feiten en fabels over voedingssupplementen
Volgend bericht
Feit of fabel: Is roomboter beter dan halvarine?

Gerelateerde berichten

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.

Menu