Feit of fabel: is diepvriesgroente minder gezond?

Feit of fabel: Diepvriesgroente is minder gezond

Veel mensen willen in deze dure tijden geld besparen, bijvoorbeeld op de boodschappen. Diepvriesgroenten zijn heel vaak goedkoper dan verse groente. Bovendien zijn deze al gewassen en gesneden. Heel handig dus! Hoe gezond zijn diepvriesgroenten? Feit of fabel: diepvriesgroente is minder gezond dan verse groente?

Laten we hiervoor een onderzoek bekijken uit 2015 (Bouzari, et. al, 2015) [1]. Vier vitamines (A, B2, C en E) werden hier bestudeerd in acht soorten groente en fruit om de verschillen tussen verse en diepgevroren producten te zien. Monsters van elk product werden afgenomen en geanalyseerd op hoeveelheid voedingsstoffen op drie opslagtijden per behandeling.

De uitkomst van dit onderzoek was dat het vitaminegehalte van de diepvriesproducten vergelijkbaar met en zelfs soms hoger is dan dat van hun verse tegenhangers! De enige afname in vitamine A was te zien bij ingevroren erwten, wortelen en spinazie. Bij de andere soorten groente en fruit was dit niet het geval!

Het is dus een fabel dat diepvriesgroente minder gezond is dan verse groente!

 

Hoe kan het dat diepvriesgroente soms zelfs meer vitamines bevat?

Dit heeft te maken met dat hoeveel vitamines in groente zitten (met name vitamine C) afhankelijk is van de tijd dat het bewaard wordt na het oogsten. Hoe langer je wacht met het eten van de groente, hoe minder vitamines het nog bevat. Diepvriesgroenten worden na het oogsten snel verwerkt en ingevroren, waardoor de vitamines goed bewaard blijven. Dit is dus zeker geen slechtere keuze dan verse groenten.

Welke diepvriesgroenten zijn gezond?

Om een gezonde keuze te maken is het belangrijk om onbewerkte diepvriesgroenten te kiezen. Dat houdt dus in: geen toevoegingen aan je groente! Neem dus bijvoorbeeld liever geen spinazie à la crème.

Diepvriesgroente en voorgesneden groentepakketten 

Naast diepvriesgroente en verse groente zijn er ook nog de voorgesneden groentepakketten. Voorgesneden groente kan minder vitamine C bevatten dan niet-gesneden verse groente. Bij het schillen en snijden gaat namelijk vitamine C verloren. Het verlies van vitamine C blijft beperkt als de voorgesneden groente luchtdicht is ingepakt en als je de groenten niet te lang bewaard [2]. Let altijd goed op de houdbaarheidsdatum.  In pot- en blikgroente zitten iets minder vitamines dan in verse groente [3]. Daarnaast wordt hier vaak zout en suiker aan toegevoegd om de groente op smaak te brengen en het beter houdbaar te maken.

Diepvriesgroente is minder gezond?

Nee! Dus een dag geen zin om groente te snijden is geen smoes om geen groente te eten! Diepvriesgroente is een super gezond en snel alternatief. 

Feiten over groenten

Lees hieronder feiten over groenten:

  • De aanbeveling is om dagelijks 250 gram groente per dag te eten.
  • Groente bevat veel verschillende vitamines en mineralen zoals vitamine C, vitamine A, foliumzuur, kalium, ijzer en calcium.
  • Groente bevat weinig calorieën.
  • Groente bevat veel voedingsvezels. Deze vezels geven een vol gevoel en helpen bij het gezond houden van je spijsvertering en stoelgang [4].
  • Lukt het je niet om 250 gram groente te eten bij je warme maaltijd? Neem ook eens snoepgroente als tussendoortje, beleg je boterham eens met rauwkost of neem een salade als lunch.

 

Wellicht vind je het ook interessant om een artikel te lezen hoe je meer groente kunt eten

Hoe zorg jij dat je genoeg groente binnenkrijgt?

Bronnen

  • [1] Bouzari A, Holstege D, Barrett DM. Vitamin retention in eight fruits and vegetables: a comparison of refrigerated and frozen storage. J Agric Food Chem. 2015 Jan 28;63(3):957-62. doi: 10.1021/jf5058793. Epub 2015 Jan 13. PMID: 25526594. 
  • [2] María I. Gil, Encarna Aguayo, and Adel A. Kader. Quality Changes and Nutrient Retention in Fresh-Cut versus Whole Fruits during Storage. Journal of Agricultural and Food Chemistry 2006 54 (12), 4284-4296. DOI: 10.1021/jf060303y
  • [3] RIVM. (2021). Nevo Online. RIVM [Internet Site]. Beschikbaar via: https://nevo-online.rivm.nl/
  • [4]  Priebe, M., Hagedoorn, R., Tabak, S., Vonk, R. (2014). Koolhydraten. In: Informatorium Voeding en Diëtetiek – Voedingsleer. Bohn Stafleu van Loghum, Houten. https://doi.org/10.1007/978-90-368-0510-0_11
, , , , , , , , , , , , , , , ,
Vorig bericht
Feit of fabel: Is een banaan een suikerbom?

Gerelateerde berichten

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
Geef een geldig e-mailadres op.

×