Diepvriesgroente is minder gezond

Feit of fabel: Diepvriesgroente is minder gezond

Geen zin om groente te snijden? Diepvriesgroente is een prima alternatief! Diepvriesgroente is minder gezond? Dat is niet waar. Het is een fabel dat diepvriesgroente minder gezond is dan verse groente.  Hoeveel vitamines, met name vitamine C, in groente zit is namelijk afhankelijk van de tijd dat het bewaard wordt na het oogsten. Hoe langer je wacht met het eten van de groente, hoe minder vitamines het nog bevat. Diepvriesgroenten worden na het oogsten snel verwerkt en ingevroren, waardoor de vitamines goed bewaard blijven. Dit is dus zeker geen slechtere keuze dan verse groenten. Kies liever geen diepvriesgroenten met toevoegingen zoals spinazie à la crème.

Let er bij verse groente op dat deze niet slap of verkleurd is. Dus: hoe ouder de groente, hoe minder vitamines deze nog bevat. Het wordt aangeraden verse groente niet langer dan 2 tot 5 dagen te bewaren.

Diepvriesgroente en voorgesneden groentepakketten 

Naast diepvriesgroente en verse groente zijn er ook nog de voorgesneden groentepakketten. Voorgesneden groente kan minder vitamine C bevatten dan niet-gesneden verse groente. Bij het schillen en snijden gaat vitamine C verloren. Het verlies van vitamine C blijft beperkt als de voorgesneden groente luchtdicht is ingepakt. Let altijd goed op de houdbaarheidsdatum.  In pot- en blikgroente zitten iets minder vitamines dan in verse groente. Daarnaast wordt hier vaak zout en suiker aan toegevoegd om de groente op smaak te brengen en het beter houdbaar te maken.

Diepvriesgroente is minder gezond?

Nee! Dus een dag geen zin om groente te snijden is geen smoes om geen groente te eten! Diepvriesgroente is een super gezond en snel alternatief. Aanbevolen wordt om 250 gram groente per dag te eten. Groente bevat veel verschillende vitamines en mineralen zoals vitamine C, vitamine A, foliumzuur, kalium, ijzer en calcium. Daarnaast bevat groente weinig calorieën, maar wel veel voedingsvezels. Voedingsvezels zorgen voor een vol gevoel en helpen bij het gezond houden van je spijsvertering en stoelgang. Lukt het je niet om 250 gram groente te eten bij je warme maaltijd? Neem ook eens snoepgroente als tussendoortje, beleg je boterham eens met rauwkost of neem een salade als lunch.

Wellicht vind je het ook interessant om te lezen hoe je meer groente kunt eten. Hier vind je een artikel vol tips!

, , , , , , , , ,
Vorig bericht
Feit of fabel: Is roomboter beter dan halvarine?
Volgend bericht
Feit of fabel: pinda’s eten mag pas na de eerste verjaardag van een kind

Gerelateerde berichten

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.

Menu