zwangerschap 1

Eetdagboekje van een zwangere diëtist!

Zoals beloofd vandaag voor jullie: wat eet een diëtist die zwanger is? Een eetdagboek!

Voor twee eten?

Dat je voor twee moet eten is onzin maar dat je meer trek hebt kan zeker! Er gebeurt heel veel in je lichaam. Ik merk het ook. Vooral ’s avonds heb ik meer trek. Als ik dan niet nog iets eet word ik wakker met honger. Dit komt waarschijnlijk ook omdat de porties die ik eet kleiner zijn. Ik zit veel sneller vol. Hierdoor is mijn warme maaltijd kleiner dan ik gewend ben. Vaak neem ik dan ’s avonds op de bank of na het sporten nog een schaaltje yoghurt of kwark met fruit of ik smeer nog 1-2 volkoren crackers met beleg. Dan kom ik de nacht wel door. Sowieso merk ik wel dat ik meer trek heb, normaal kon ik met 5 boterhammen makkelijk toe, nu eet ik vaak toch wel 6 stukjes. Daarnaast vaak nog 2 soms 3 x fruit per dag.

Zwangerschapsmisselijkheid

In het begin van de zwangerschap (de eerste 3 maanden, daarna echt direct over!) was ik ook misselijk. Dit had ik bij de eerste helemaal niet dus daar moest ik even mee om leren gaan. Al snel had ik door dat ik meteen op bed als ik wakker werd iets eten moest eten. Dat werkte goed. Dan kon ik opstaan zonder braakneigingen. Meestal nam ik dan een droge volkoren cracker met water. En dan gedurende de dag steeds kleine beetje eten. Dan was de misselijkheid eigenlijk niet aanwezig. At ik niet op tijd, of teveel in een keer dan werd ik misselijk. Bepaalde geuren kon ik ook echt niet verdragen.. ei bijvoorbeeld…  of de auto voltanken.. vreselijk! Nu is dat gelukkig helemaal voorbij.

Heb ik gekke cravings?

Nee.. geen augurk met slagroom voor mij! Wel merk ik dat mijn lichaam weer andere behoeften heeft. Bij mijn vorige zwangerschap had ik behoefte aan ijzer, de appelstroop was niet aan te slepen. Normaal gesproken ben ik gek op chocolade maar nu,  gek genoeg, heb ik juist meer behoefte aan hartig. Dit bleek achteraf geen gekke ‘craving’ want bij de verloskundige bleek mijn bloeddruk vrij laag (100/58). Dit merkte ik ook wel doordat ik wel wat duizelig was en best heel erg moe. Ik eet normaal weinig zout, voeg het ook nergens aan toe. Nu doe ik dat dus af en toe wel en ik merk dat de duizeligheid wel iets beter wordt. Verder stuur ik mijn vriend niet ’s avonds laat naar de pomp omdat ik iets MOET hebben. (hij blij :))

Hoe denk ik over alle verboden voedingsmiddelen?

Zoals je in mijn vorige blog kon lezen zijn er veel dingen die niet mogen wat betreft eten en veel dingen waar je rekening mee moet houden. Ik eet zoveel mogelijk volgens de schijf van vijf, 2 stuks fruit 200 gram groente, volkoren producten, voldoende vocht, de aanvullingen van foliumzuur en Vit D enz. Daarnaast blijf ik lekker bewegen zolang het goed voelt. Ik rook niet en ik drink geen druppel alcohol. Maar ik vind het deze zwangerschap wel lastiger om alle don’ts vol te houden. Ik doe het echt niet omdat ik achteraf niet wil kunnen zeggen, ja maar stel dat ik dat glaasje wijn niet genomen? Was het dan wel goed geweest? Ik ga er natuurlijk vanuit dat we een super gezond kindje krijgen maar je weet maar nooit! Maar dan kan het in ieder geval niet aan mij liggen.

Ik vind het wel eens lastig als we lekker uit eten zijn bijvoorbeeld, vaak zijn er maar een paar optie van de kaart die je dan kan kiezen. Voorgerechten bijvoorbeeld; gerookte zalm, carpaccio vindt je bijna op elke kaart.. Ik hou van sushi! Maar veel met rauw vlees en vis. Ik ga wel naar het sushi restaurant hoor, want gelukkig hebben ze ook veel vegetarisch en of met gebakken vlees en vis maar de keuze is weer beperkt. En dan hoort er eigenlijk ook een wijntje bij. Soms zeggen mensen wel, ach eentje af en toe kan geen kwaad. Op zich snap ik dat wel, ik vind roken bijvoorbeeld vele malen erger! Maar ik doe het toch niet. Soms gooi ik wel ff mijn neus in iemand anders zijn glas om even lekker die geur op te snuiven dat is dan mijn troost.

Alle regeltjes, dit mag niet, pas op met dit enz.. Soms vind ik dat we wat te veel betutteld worden. Mijn moeder en schoonmoeder zeggen ook wel: “nou dat aten wij toen wij zwanger waren van jullie ook gewoon! Of, oh doen jullie dat zo? In onze tijd mochten we dat niet zo doen maar moest het juist zo.” Dus ja, wat is waarheid? Wij zijn ook groot geworden denk ik dan!

Ik ben alweer veel te lang aan het schrijven, jullie willen weten wat ik eet! Komt ie, mijn eetdagboek!

ontbijt zwanger lunch zwanger

Dinsdag.

Opstaan meestal rond half 8, afhankelijk van hoe vroeg onze zoon wakker is.. Schone luier, kleren aan. Dan gaan we lekker samen aan tafel een broodje eten.

Ontbijt: vandaag neem ik 2 sneeën volkoren brood,  besmeerd met halvarine en 1 met appelstroop en 1 met kipfilet.

Ik drink meestal 1 grote mok thee (500 ml) en 1 of 2 grote glazen water of 2 en 1 kopje koffie. Hup, zoon naar de gastouder en door naar het werk. Vandaag gelukkig weer wat meer energie! Gisteren erg moe.. het slapen is soms niet goed. De buik zit nog niet eens echt in de weg maar volgens mij heeft Moeder Natuur wel bedacht, zodra je zwanger bent gaan we meteen wennen aan slapeloze nachten! Pfff…
In de loop van de ochtend, dit is rond 10.15 uur,  (plas)pauze en even kort met collega’s kletsen. Ik eet 1 snee volkoren brood met kaas en drink een glas water en 1 kop thee. Ik drink eigenlijk de hele dag door water. Veel plassen moet ik toch al. 🙂
Lunch: 1 snee brood met halvarine en smeerkaas, en 1 met halvarine en appelstroop water  en 1 appel.
Later in de middag een banaan en de tomaatjes die in mijn lunchbox zitten. Ik kom om 16 uur thuis. Dan eet ik vaak nog even iets kleins (vandaag een klein bordje left over bulgur met varkensreepjes, ui en cherrytomaatjes, gerecht van hello fresh die we deze week hadden). Omdat ik op dinsdag altijd om half 6 moet beginnen met lesgeven. Ik geef een half uurtje Grit en daarna samen met mijn collega nog een uurtje pump. Alles nu iets rustiger aan i.v.m. de zwangerschap uiteraard. Dan ben ik om 19 uur klaar.
Daarna eet ik nog een klein bordje warm wat ik meestal van mijn schoonouders meekrijg. Een ½ aardappel met boontjes en een gehaktbal. Later die avond: Een grote mok avondthee en op bed om 23 uur.

Woensdag… is een vrije dag

Ontbijt: 2 snee volkoren brood, besmeerd met halvarine en 1 met kaas en een gekookt eitje en 1 met kipfilet ,  een grote kop thee en water

Tussendoor: mijn zoon is gek op bananen! Dus allebei lekker een banaan, hij water in zijn fles, ik een glas water en 1 kopje koffie

Lunch: Boodschappen gedaan en een lekker piramide broodje meegenomen. Ham/kaas, tomaat een glas optimel

Tussendoor: handje nootjes, amandelen en drie dropjes

Avond: hello fresh maaltijd: vegetarische nasi.

Later op de avond nog yoghurt met aardbeien en 2 eetlepels lijnzaad

En oh ja een mini cornetto! De had mijn vriend wel voor me gekocht! 🙂

 

Benieuwd wat je wel en niet kunt eten tijdens je zwangerschap? Wij schreven er een artikel over.

, , ,
Vorig bericht
Wat kun je wel en niet eten tijdens je zwangerschap?
Volgend bericht
Review: de 20 kruiden oplosthee van Zonnatura

Gerelateerde berichten

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.

Menu