strijd tegen de poepzakjes

De strijd tegen de poepzakjes

Op mijn spreekuur zie ik allerlei verschillende patiënten. Iedereen heeft zijn of haar eigen verhaal en reden om bij mij te komen. De één heeft overgewicht, de ander is ondervoed of heeft diabetes. Naast de reden waarvoor mensen naar de diëtist gaan, spelen er op de achtergrond ook nog zaken. Hierbij kan je bijvoorbeeld denken aan problemen met de stoelgang. Juist met de medicatie voor de stoelgang is mij de laatste tijd iets opgevallen.

Een goede stoelgang is voor 20% van de mensen niet vanzelfsprekend

1 op de 5 mensen hebben last van hun stoelgang. Deze last uit zich in diarree, obstipatie, buikkrampen, winderigheid, misselijkheid en nog veel andere verschijnselen.

Wanneer je langer dan 3 weken diarree hebt, wordt er gesproken over chronische diarree en dit kan heel veel oorzaken hebben (voeding, stress, infectie etc). Over obstipatie wordt gesproken wanneer je minder dan 2 keer per week naar de wc gaat (<3 dagen).

Aangezien veel mensen last hebben van hun darmen, hebben de farmaceuten medicijnen op de markt gebracht. Voor obstipatie zijn er 9 verschillende medicijnen om de ontlasting op gang te houden. Voor diarree zelf 13 verschillende medicijnen. Alle bovengenoemde symptomen hebben één gemeenschappelijke deler: Voeding!

Vezels

Tijdens mijn spreekuur hoor ik vaak dat mensen denken dat zij voldoende vezels binnen krijgen omdat ze volkorenbrood, fruit en groente eten. Als je per dag  4 volkoren boterhammen, 200 g groentes en 2 stuks fruit per dag binnen krijgt, krijg je 17 g vezels per dag binnen. Het advies is om minimaal 25 g vezels binnen te krijgen. Het is dus een goede basis, maar je bent er nog niet. Hoe je nog meer vezels binnen kan krijgen?  Nou, wat dacht je hiervan:

  • Roggebrood
  • Vezelrijk knäckebröd
  • Noten
  • Zaden
  • Snackgroenten
  • Havermout
  • Muesli
Mijn strijd tegen de poepzakjes

Nu komt het persoonlijke stukje! Zoals gezegd hoor ik vaak dat mensen last hebben van hun stoelgang. Ze hebben van hun arts zakjes gekregen om de ontlasting zachter of juist harder maken en daarmee is de kous af. Het probleem is opgelost, maar ik zie dit meer als een pleister op de wond. De kern van het probleem wordt niet opgelost door het gebruik van medicamenten! 

De intake van vezels wordt chronisch overschat en hier is nog veel winst te behalen. Het is toch veel beter om de zakjes gedag te zeggen en door middel van voeding een goede stoelgang te hebben? Daarom: mijn strijd tegen de poepzakjes. Een WIN-WIN lijkt mij.

Wil jij weten of je voldoende vezels binnen krijgt? Trek dan de diëtisten van Balanza aan hun jasje!

, , , , , , , , , , , ,
Vorig bericht
Hoe beoordeel je of een recept gezond is?
Volgend bericht
Recept: Frisse quinoa salade

Gerelateerde berichten

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.

Menu