Hoeveel noten en welke soorten heb je per dag nodig?

De juiste portiegrootte bepalen

Vaak wordt de term ‘portie’ gebruikt om aan te geven hoeveel je van iets kan of mag eten. Je spreekt dan vaak over een portiegrootte. Het blijkt echter dat mensen van deze porties de hoeveelheid groente te hoog inschatten (dus minder eten dan ze denken te nemen) en van vlees en snacks juist denken minder te nemen dan dat ze eigenlijk doen (dus hiervan wordt vaker teveel gegeten).

Toch krijgen wij vaak vragen over wat een ‘normale’ hoeveelheid is. Voor de avondmaaltijd kun je denken aan: de helft van het bord groente, een kwart zetmeel (aardappels, rijst, pasta, quinoa en dergelijke) en een kwart eiwit (vlees, vis of vleesvervanger). Een andere ‘tool’ die je kunt gebruiken zijn je handen. Eerder hebben we een blog geschreven over portiegrootte van de avondmaaltijd.

Onderstaande afbeelding van de Canadese vereniging voor diëtisten laat een andere ‘handige’ methode zien:

portiegrootte
Feitjes en tips over de portiegrootte
  • Van een grotere portie eet je meer. In het geval van groente is dat niet verkeerd, in het geval van chocola kun je misschien best minderen. Je kunt je portiegrootte dus aanpassen aan het product dat je eet.
  • Eet van een kleiner bord. Eten van een groot bord nodigt uit tot meer eten.
  • FOMO speelt ook een rol bij eten: fear of missing out. Uit een zak met verschillende kleuren snoep je meer (paaseitjes, M&M’s). Dit werkt ook met groente: als je meerdere soorten groente op tafel zet eet je in totaal meer groente. Handig!
  • Je kunt je handen ook gebruiken als portiegrootte voor snacks. Zo heeft een stukje chocola van 100 kcal ongeveer de grootte van je vinger en de juiste portie noten is een portie die past op je halve handpalm.
  • Bekijk de kopjes en glazen in je kast eens goed. Hoeveel kan daar in? Een ‘portie’ vruchtensap is 200 ml. Als je grotere glazen hebt dan drink je ook ongemerkt meer. Voor water geen probleem, maar calorieën drinken is natuurlijk zonde! Een van de manieren om minder fris of sap te drinken is door kleinere glazen te gebruiken.
  • De ideale portiegrootte voor een tussendoortje is 100 kcal. Kijk eens op de verpakking van je favoriete tussendoortje hoeveel gram en energie een ‘portie’ bevat. Fruit bevat per portie (125 gram volgens het Voedingscentrum) minder dan 100 kcal, en groente natuurlijk nog veel minder.
, , , , , , ,
Vorig bericht
Tips voor als je geen groente lust
Volgend bericht
5 manieren om calorieën te besparen

Gerelateerde berichten

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.

Menu