Dagmenu met minder verzadigd vet

Dagmenu met minder verzadigd vet

Een teveel aan verzadigd vet in je voeding kan een verband hebben met hart- en vaatziekten. Wij kijken daarom altijd hoe hoog het gehalte aan verzadigd vet in je voeding is. Dit mag op maximaal 10% van je dagelijkse energie-inname zitten. Ik heb een dagmenu met minder verzadigd vet gemaakt!

Verzadigd vet zit onder andere in vette dierlijke producten (vet vlees, kaas, volle melk, roomboter), in vetten die hard zijn buiten de koelkast (kokosolie, plantaardige margarine in folie) en in bijvoorbeeld koekjes en gebak. Het is beter om de harde vetten zoveel mogelijk te vervangen door zachte vetten. Welke praktische keuzes kun je maken om de hoeveelheid verzadigd vet in je voeding naar beneden te brengen? Wij hebben het op een rijtje gezet.

Dagmenu met minder verzadigd vet

In de ochtend:

Meer verzadigd vet Grammen Minder verzadigd vet Grammen
Een volkoren boterham met salami en een volkoren boterham met roomboter en jam 7,5 Een volkoren boterham met humus en een volkoren boterham met halvarine en appelstroop 1,5
Een kop oploscappuccino 1,5 Een kop filterkoffie met een scheut warme halfvolle melk 0,5

 

Als tussendoortje:

Meer verzadigd vet Grammen Minder verzadigd vet Grammen
Drie haverkoekjes 4 Twee rijstwafels met een dun laagje 100% pindakaas 2

 

Als lunch:

Meer verzadigd vet Grammen Minder verzadigd vet Grammen
Drie volkoren boterhammen met roomboter en 48+ kaas 28 Drie volkoren boterhammen met 100% pindakaas 5
Een beker halfvolle melk 2 Een beker karnemelk 0,5

 

Als tussendoortje:

Meer verzadigd vet Grammen Minder verzadigd vet Grammen
Tomatensoep met gehaktballetjes 5 Pompoensoep met kikkererwten 0

 

Als avondeten:

Meer verzadigd vet Grammen Minder verzadigd vet Grammen
Instant aardappelpuree

met een slavink,

jus

en groente

1

7

1

0

Gekookte aardappelen, ongepaneerde schnitzel,

jus en groente

0

2

1

Schaaltje vanillevla 3 Schaaltje vanilleyoghurt 1,5
Totaal: 60 Totaal: 14

 

Bovenstaande dagmenu’s zijn uit de praktijk gegrepen. Je hoeft dit dagmenu natuurlijk niet verplicht te volgen. We vinden ook niet dat de keuzes links ongezond zijn en die van rechts gezond. Dagmenu’s die wij maken zijn altijd persoonlijk en wat gezond is hangt af van verschillende factoren). Het laat wel zien hoe makkelijk je productkeuze de gezondheid van je voeding kan beïnvloeden. Natuurlijk hangt het een en ander af van de bereidingswijze en de hoeveelheid die je neemt, maar zoals je ziet zijn er vrij makkelijke keuzes te maken. Als je dat consequent doet, dan kun je de hoeveelheid verzadigd vet in je voeding behoorlijk naar beneden halen!

, , , ,
Vorig bericht
Hoe kan ik zelf koken met kruiden
Volgend bericht
Nationale Week Zonder Vlees: doe jij ook mee?

Gerelateerde berichten

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.

Menu