boekreview: (H)erken je honger

Boekreview: (H)erken je honger

Enige tijd geleden kwam het boek ‘(h)erken je honger!’ bij mij onder de aandacht. Hierin worden verschillende soorten honger beschreven en ook wat eventuele hulpmiddelen zijn om iets aan deze soort honger te doen. Bij deze een boekreview: (H)erken je honger door Marie-José Torenvliet.

Marie-José is zelf ook diëtist en herkent uit de praktijk verschillende soorten honger. Vorig jaar heeft zij daarom een boek geschreven om mensen kennis te laten maken met de soort honger die ze ervaren. Want: ‘het gaat niet zozeer over het fenomeen overgewicht of over het meest geschikte dieet. Dit boek gaat over het begin, over wat ons er toe brengt om te beginnen met eten: honger’.

Bij elke soort honger (van de 15 die de auteur uitgezocht heeft) staat een uitleg over wat het voor soort honger is en wat het met je doet. Daarna wordt een aantal tips beschreven om met dit specifieke soort honger om te gaan. Wat dacht je bijvoorbeeld van concentratie-honger?

Concentratie-honger

Misschien herken je het wel: je zit druk te werken, en ondertussen eet je gedachteloos een pak koekjes leeg, zodat je je beter kan concentreren. Heel vervelend, want eigenlijk wil je wat afvallen, maar toch heb je heel veel zin in die koekjes. Deze vorm van honger komt niet uit de maag, maar vanuit het feit dat je hersenen om brandstof en zuurstof vragen. Hersenen draaien op koolhydraten, en door de kauwbeweging wordt er meer bloed naar en rond je hoofd gepompt.

 

Wat voor soort tips geeft Marie-José Torenvliet voor concentratiehonger?

Een beetje beweging; dat brengt de bloedsomloop op gang, zorgt voor meer zuurstof in je bloed doordat je ademhaling versnelt en zorgt voor een hogere verbranding, waardoor er glucose voor je hersenen wordt vrijgemaakt. Een wandelingetje van 5 minuten is al genoeg. Ook kan het helpen om een kauwgumpje of een paar worteltjes weg te kauwen.

 

Wat vind ik van het boek?

Heel leuk om te zien dat er verschillende tips zijn voor verschillende soorten honger. Mocht je zelf vaak trek hebben en het gevoel hebben dan eten controle over jou heeft, in plaats van jij controle over wat je wanneer eet, dan kan dit boek inzicht bieden in het waarom van je honger, en praktische handvaten bieden om daar mee om te gaan. Wat mij betreft het lezen waard.

, , , , , ,
Vorig bericht
Het beroep van een diëtist
Volgend bericht
Inspiratie voor gezonde en makkelijke maaltijden

Gerelateerde berichten

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.

Menu