Beweegdagboek van diëtist Froukje

Sporten zit in mijn bloed. Als ik niet sport wordt ik onrustig. Maar, ik moet eerlijk toegeven dat dit niet mijn hele leven zo is geweest. Als klein meisje heb ik verschillende sporten gedaan zoals jazzballet en zwemmen. Zwemmen was ik goed in, maar daar ben ik helaas op een gegeven moment mee gestopt omdat mijn vriendinnetjes andere sporten deden zoals jazzballet. Dus dat moest ik dan natuurlijk ook!

Froukje en sporten…

Na mijn jazzballet carrière heb ik een hele tijd niks gedaan. Tot ik 16 jaar was. Dit was het moment dat ik mijn levensstijl ben gaan veranderen van niet sporten, Mac Donalds eten met vriendinnen, croissants en zakjes chips in de pauze, naar bijna elke dag sporten, rijstwafels, fruit en yoghurt op school en bij de warme maaltijd meer groente en minder vlees, aardappelen, jus en saus te nemen. Ik heb verschillende sportscholen bezocht en proeflessen meegedaan om te kijken waar ik me prettig zou voelen om naar toe te gaan en waar sporten werden gegeven die ik leuk zou vinden. Mijn enthousiasme werd gewekt door de groepslessen van LesMills. Bodycombat, bodypump en bodystep waren toen mijn favorieten. Dit uitte zich in bijna verslavend gedrag! Waar ik ging, ging mijn sporttas mee. Uit school meteen naar de gym, uit het werk; meteen naar de gym! Heerlijk vond ik het en mijn lijf ook. Van overgewicht naar een slank en fit lichaam.

20 jaar later

En nu bijna 20 jaar later vind ik het nog steeds heerlijk en is het zelfs zo dat ik nu degene ben die voor de les staat om andere mensen net zo enthousiast te maken om lekker te sporten en/of te bewegen! Ook ik heb voor de Beweegchallenge van Balanza een beweegdagboek bijgehouden.

Beweegdagboek: mijn week
Maandag: fat attack en BBB

Op maandag sport ik zeker niet altijd omdat het niet altijd uit komt met werk, 2 kids en een man die ook nog wel eens wil sporten. Soms ga ik als de kids slapen en manlief al heeft hardgelopen nog wel eens naar de sportschool om te fitnessen, maar deze maandag moest ik toevallig invallen voor een collega. Dit zijn freestyle lessen, in totaal 1,5 uur. En eerlijk is eerlijk, ik ben wel met de auto naar de sportschool gegaan.

 

Dinsdag: Grit en Pump

Dinsdag is mijn vaste dag. Dan geef ik altijd een half uur Grit en 1 uur bodypump. Ik hou van deze lessen! Krachtig, stoer, sterk en het vergt discipline om niet te snel op te geven. En het doet zoveel voor je! Niet alleen om af te vallen of om fitter te worden, maar ook zeker voor je zelfvertrouwen en doorzettingsvermogen. En wat heerlijk is, het om samen met de groep de ‘pijn’ te voelen maar wel samen door te gaan en dan na de les met een voldaan gevoel en een glimlach de zaal uit te lopen.

beweegdagboek

Woensdag: rustdag

Woensdag is mijn vrije dag met de kids. Vaak gaan we dan lekker op pad, leuke dingen doen maar ook noodzakelijke dingen zoals boodschappen. Dit doen we meestal lopend. Verder race ik dan natuurlijk door het huis voor de was, de afwas en achter de kids aan stoeien maar ook de rotzooi opruimen. Beweging genoeg dacht ik zo! Soms ga ik nog wel eens naar de sportschool voor een lesje bodypump of fitness in de avond maar ik moet toegeven, meestal niet.

Donderdag: Grit en Bodycombat

Donderdag is ook mijn vaste dag. Dan geef ik een half uurtje Grit en 45 min Bodycombat. Bodycombat is de les waar is ooit mee begonnen ben en nog steeds zo gaaf vind. Hier kan je echt je ei in kwijt. Even lekker rammen op meestal lekker pittige beats. Na de les helemaal leeg maar toch energiek voelen!

Vrijdag: rustdag

Vrijdag is het vaak een lange dag op het werk en ben ik laat thuis. En na de pittige lessen van donderdag is het ook wel lekker om dan even rust te hebben. Meestal doe ik vrijdagavond dan nog de boodschappen dus op vrijdag is er eigenlijk ook gewoon tijd.

Zaterdag: rustdag

Zaterdag is ook een werkdag voor mij. Meestal werk ik dan van 9 tot 14 uur. Daarna is dan echt weekend en gaan we vaak leuke dingen doen met de kids. Dit kan van alles zijn, wandelen door het bos, even de stad in of bezoekjes bij opa’s en oma’s.

Zondag: Grit, Bodypump en bodycombat

Vaak ga ik zondagmorgen naar de sportschool. Soms moet ik dan lesgeven. Dan geef ik Grit en Bodypump. Of ik doe mee aan 1 of beide lessen. Maar even lekker fitnessen vind ik dan ook wel fijn. Muziek in de oortjes en verstand op nul. Dan doe ik vaak een korte warming up op de loopband en daarna krachttraining.

Zondagmorgen is echt een heerlijk moment om te gaan. Eerst even rustig wakker worden en ontbijten met de kids en dan even een momentje voor mezelf!

Deze zondag is toevallig kwartaaldag. Dit betekent dat ik met collega’s naar Zwolle ga om de nieuwe lessen op te halen. Wij krijgen dan les van de master trainers. Na deze lessen krijgen we de muziek enz. mee om thuis te leren zodat we dit weer aan onze leden kunnen geven.

 beweegdagboek
Conclusie:

Het was een sportief weekje! Niet elke week is zo maar ik moet wel eerlijk zeggen, als ik zoveel sport voel ik me wel echt lekkerder! Ik heb meer energie, slaap beter en het zorgt er vaak ook voor dat ik beter op mijn voeding let.

Challenge:

Elke dag 50 squats en 20 push ups (hoeft niet in 1 x, je kan ook in de ochtend 25 squats en 10 push ups doen en in de avond weer, of je doet 10 squats, 5 push ups, pauze, 10 squats 5 push ups, pauze, enz.

Succes!

beweegdagboek

,
Vorig bericht
Zwanger? De do’s en don’ts omtrent eten!
Volgend bericht
Beweegdagboek van diëtist Jessica

Gerelateerde berichten

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.

Menu