Appelstroop

Feit of fabel: is appelstroop rijk aan ijzer?

Waarschijnlijk is je eerste gedachte als je ‘appelstroop’ hoort: rijk aan ijzer! Dat klopt, maar hoe kan appelstroop ijzerrijk zijn? Appels bevatten immers weinig ijzer. Een veel voorkomende verklaring is dat appelstroop in ijzeren ketels wordt gekookt, waardoor ijzer van de ketel in de stroop terecht komt. Een mooi verhaal, maar helaas niet waar.

 

Appelstroop bestaat uit suikerbieten

Appelstroop bestaat vaak voor een groot deel uit suikerbieten: goedkoper en zoeter dan appels. Deze bevatten wel veel ijzer, vandaar dat appelstroop een bron van ijzer is. Dit geldt echter vooral voor goedkopere appelstroop: de dure bevat vaak 100% appels, maar doordat er geen suikerbiet in zit, dus geen ijzer.

 

Vinden wij appelstroop een goed broodbeleg?

Appelstroop bestaat voor het overgrote deel uit suiker. Het maakt niet uit of je de variant hebt met suikerbieten, met peren, of 100% appels – ook fruitsuiker is suiker. Een portie appelstroop voor op brood (ongeveer 20 gram) bevat zo’n 2,5 mg ijzer. Een volwassen man heeft 9 milligram nodig, een vrouw iets meer. Appelstroop helpt dus zeker om aan je ijzerbehoefte te voldoen, maar andere producten kunnen dat net zo goed en bevatten minder suiker. Denk bijvoorbeeld aan rood vlees, groene bladgroente (zoals boerenkool, spinazie en broccoli), peulvruchten en roggebrood.

Ben je bang dat je te weinig ijzer binnenkrijgt of heeft de dokter gezegd dat je meer ijzerrijke producten moet eten? Af en toe een broodje appelstroop kan helpen en als je verder weinig toegevoegde suiker binnenkrijgt is appelstroop zeker geen verkeerd broodbeleg. Zoals voor alles geldt ook hiervoor: met mate, best gezond!

 

Nog een paar feitjes over ijzer:
  • IJzer wordt het beste opgenomen in je lichaam door het samen met vitamine C te nemen. Bij je broodje stroop dus een kiwi of sinaasappel nemen, dat helpt direct om aan je dagelijkse portie fruit te komen.
  • Heb jij een calciumrijk product? Dan wordt het ijzer minder snel opgenomen. Liever geen glas melk, bij je broodje stroop!
  • IJzer uit dierlijke producten (bijvoorbeeld uit ei of rood vlees) wordt beter opgenomen dan ijzer uit plantaardige bron
  • Popeye the Sailor Man trok altijd een blik spinazie open en dan werd hij heel sterk. Wist je dat er lang werd gedacht dat spinazie met afstand de meest ijzerrijke groente was? Helaas berust dat waarschijnlijk op een verkeerd geplaatste komma in de berekening, waardoor er een factor 10 teveel ijzer in spinazie werd geacht.

 

Eet jij wel eens appelstroop op je brood?

 

 

, , , , , , ,
Vorig bericht
Summer goals
Volgend bericht
Vezelrijk dagmenu

Gerelateerde berichten

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.

Menu