afvallen na je vakantie. Zo doe je dat

Afvallen na je vakantie? Zo doe je dat!

afvallen na je vakantie? Zo doe je dat!

De vakanties zitten er weer bijna en we mogen weer terug in ons vertrouwde ritme. Of misschien wil je wel weer een paar kilootjes kwijt die er in de vakantie stiekem bij zijn gekomen..

Maar dan… hoe deed je dat ook alweer?

Hieronder een aantal tips die je zullen helpen weer in je ritme te komen!

  • Heb je doel helder. Wat wil je bereiken? Wil je afvallen, zo ja, hoeveel? Wanneer ben jij tevreden? Maak haalbare realistische doelen (eventueel samen met een diëtist) voor de lange maar ook voor de korte termijn. (voorbeeld; in plaats van ‘ik ga meer sporten, ‘ik ga twee keer in de week op maandag en donderdag sporten’) Zou hou je het ook overzichtelijk en weet je waar je aan toe bent.
  • Weet waarom je weer gezonder wil gaan eten/leven. Zit je niet lekker in je vel? voel je je moe? Zit je broek te straks? Is je conditie slecht? Ben je snel buiten adem? Enz. De redenen om af te willen vallen zijn heel persoonlijk. Pak een schrift en schrijf voor jezelf eens op waarom JIJ weer wil beginnen na de vakantie.  Dit is jou motivatie! Dit is de reden waarom je nu vol moet en gaat houden!
  • Plan vooruit. Maak een planning voor de komende week, of een aantal dagen vooruit i.i.g. Schrijf op wat je wil eten wanneer en eventueel waar. Zo weet je precies wat je moet voorbereiden/meenemen en kun je je boodschappen dus ook beperken tot wat je nodig hebt.
  • Vraag steun aan je omgeving. Laat je familie, vrienden, collega’s weten waar je mee bezig bent. Zo kunnen zij veel beter rekening houden met je. Dit maakt het makkelijker om nee te zeggen als er weer een collega jarig is en taart mee heeft. Misschien steek je zelfs wel mensen aan in je omgeving en kunnen jullie het samen doen!
  • Vier je successen. Je bent super goed bezig en hebt je volledig gefocust op dat einddoel. Als je dat bereikt hebt mag je namelijk dat ene leuke jurkje voor jezelf kopen. Super goed voornemen maar waarom zou je gaandeweg je successen niet ook vieren? Dit houdt het namelijk leuk. En je hoeft jezelf niet altijd te belonen met eten toch? Misschien heb je altijd al dat leuke boek willen kopen? Of een dagje sauna met vriendinnen? Heb je wel verdiend!
  • Wees niet te streng. Een van de belangrijkste redenen waardoor je misschien te snel je goede voornemens over boord gooit is dat je te streng bent voor jezelf. Je straft jezelf als je toch dat ene koekje hebben gegeten of niet je kont van de bank hebt getild om te gaan bewegen/sporten. ‘zie je wel, ik kan het niet! Laat maar ik geef het wel weer op..’ Herkenbaar? Niet meer doen dus! Gun jezelf af en toe ook gewoon iets lekkers als je wilt afvallen of gewoon gezonder wilt gaan leven. Anders is het op de lange termijn niet haalbaar. Pak de draad direct weer op welk goede voornemen je ook hebt. Gedrag of gewoontes verander je niet van de een op de andere dag. Dit kost tijd. Geef en gun jezelf die tijd.
  • Kom weer in beweging. Ga weer naar de sportschool, lekker naar buiten om te wandelen of te fietsen of ga thuis oefeningen doen. Het maakt niet uit wat je doet. Het is altijd meer dan dat je deed dus winst! Plan ook dit vooruit, wanneer ga je, wat ga je doen en zoek eventueel een sportmaatje.
  • Slaap. Slaaptekort is funest voor je doorzettingsvermogen, je wilskracht. Te weinig slaap verstoort de werking van de prefrontale cortex. Het hersengebied dat onder meer verantwoordelijk is voor beslissingen nemen, doelen stellen en impulscontrole. En dus funest voor je goede voornemens. Nog even lekker buiten zitten als het kan moet je zeker doen maar pak ook hierin je ritme weer op door zoveel mogelijk op tijd op bed te gaan.

Voedingstips:

  • Eet regelmatig en voldoende, 5-6 eetmomenten per dag. Zo voorkom je het hongergevoel en waarschijnlijk de cravings die daar normaal door ontstaan.
  • Drink voldoende (1,5-2 liter) en het liefst water, thee en koffie.
  • Je plant je boodschappen nu vooruit dus volg je boodschappenbriefje. Haal wat hierop staat en niets meer. Zo komt er ook niks lekkers in huis.
  • Wij houden de 80/20 regel. Dit betekent 80% gezond eten, 20 % iets lekkers. Dit komt neer op 2-3 momentjes in de week dat je wel iets lekkers mag. Ook deze kun je mooi inplannen in je weekplanning. Je weet vast die week wel al wanneer je feestje, verjaardag o.i.d. hebt dus daar kun je dan meteen rekening mee houden.

Heb je meer tips en adviezen nodig of gewoon een stok achter de deur? Dan staan de diëtisten van Balanza voor je klaar!

, , , , , , , , , , ,
Vorig bericht
Kleine stapjes maken je einddoel haalbaar
Volgend bericht
Nieuwe richtlijn: hoe vaak moet je nu bewegen?

Gerelateerde berichten

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.

Menu