balanza bestaat 5 jaar

Hoe werkt afvallen?

Afvallen

Afvallen staat in de top drie van goede voornemens die mensen hebben wanneer er een jaarwisseling plaatsvind. Misschien heb je dit zelf ook wel als doel gehad bij afgelopen oud en nieuw. Hoe staat het nu met jou goede voornemens? Ga je er nog steeds voor? Of zijn het goede voornemens voor 2018 geworden?

Veel mensen die op het spreekuur komen, hebben het afvallen al meerdere malen geprobeerd, en op verschillende manieren. Welke ik vaak terug hoor is het dieet waarbij gebruik wordt gemaakt van shakes of het koolhydraat arme dieet. Velen verliezen hiermee aardig wat gewicht in een vrij kort tijdsbestek, wat heel motiverend kan werken! Maar wanneer ze op gewicht zijn en weer gaan eten zoals zij daarvoor gewend waren, komt het gewicht er vaak al snel weer bij. Hoe kan dat?

Dat komt omdat je met tijdelijke diëten geen gedragsverandering doormaakt. Je veranderd tijdelijk het (eet)gedrag maar niet het gedrag op langer termijn, dus na het door jou gekozen dieet.

Naar ons idee hoef je niet extreem te doen als het gaat om afvallen. Dit kan gewoon met reguliere voeding dat overal te verkrijgen is. Toch hebben de meesten het idee dat ze moeten voelen dat ze op dieet zijn, maar volgens ons werkt dat alleen maar averechts, omdat je dan vooral denkt wat je allemaal niet mag en waar heb je dan voornamelijk zin in….. Precies, in datgeen wat je niet mag.

Hoe werkt afvallen

Maar hoe werkt dat nou, dat afvallen. Eigenlijk begint het met een soort rekensommetje. Je kijkt naar je energie verbruik en je energie inname. Als dit gelijk aan elkaar staat, zul je stabiel zijn in gewicht. Krijg je meer energie binnen dan dat je verbruikt, zul je in gewicht toenemen en als je minder energie binnen krijgt dan dat je verbruikt, zul je in gewicht afnemen. Energie verbruik is per persoon verschillend. Dit heeft te maken met lengte, gewicht en nog een heel aantal factoren. Energie verbruik is niet alleen de bewegingen die je maakt, maar ook je lichaam in leven houden kost enorm veel energie. Dus het fabeltje dat je na 20.00uur niets meer verbruikt klopt dus niet. Je lichaam is constant bezig!

berekening afvallen dietist

Vaak gaan mensen bij ons spreekuur de deur uit met een voorbeelddagmenu dat niet eens zo veel verschilt van de huidige voeding. Vaak hoef je niet minder te eten, maar veranderen we de samenstelling van de voeding. Van welke producten zit jij lang gevuld die jou helpen de dag door te komen. Geen mens is het zelfde, dus geen voorbeelddagmenu is het zelfde.

Ook beweging speelt een belangrijke rol bij gewenst gewichtsafname. Kies dan iets wat je leuk vindt, zodat het gemakkelijk voor je vol te houden is. Met tegenzin iets doen werkt alleen op korte termijn. Zorg er voor dat je een oefening lang kan volhouden. Dat wil zeggen, kies voor een iets lichtere variant die je lang kunt volhouden ipv een zware oefening die maar korte tijd vol te houden is, en zorg dat je ademhaling en hartslag verhoogd is. Je zult dan op den duur in je vetverbranding terecht komen.

Een paar voorbeelden van afvallen die jou hopelijk helpen je goede voornemen in 2017 te laten slagen!

Succes!

 

Meer informatie nodig over afvallen? Hoe kan het dat je gezond eet, maar niet af kunt vallen? Daarnaast schreven we ook een artikel over het overloadprincipe.

, , , , ,
Vorig bericht
Diëtist Balanza bestaat 5 jaar!
Volgend bericht
Waar zit allemaal suiker in?

Gerelateerde berichten

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.

Menu